اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

افغانستان در 24 ساعت گذشته

کشته و زخمی شدن 77 شبه‌نظامی طالبان/فارغ التحصیلی 1400 پلیس افغان

فارغ التحصیلی 1400 پلیس در جنوب، کشته و زخمی شدن 77 شبه‎نظامی طالبان، جان باختن 8 کودک در پی جاری شدن سیل و پیوستن هفت شبه‎نظامی طالبان به روند صلح، بخشی از مهمترین رویدادهای امنیتی افغانستان در 24 ساعت گذشته را تشکیل می‌دهند.

کشته و زخمی شدن 77 شبه‌نظامی طالبان/فارغ التحصیلی 1400 پلیس افغان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، «سید ملوک صافی»، فرمانده ارتش ملی 215 در ولایت «هلمند» در جنوب افغانستان در گفت‎وگو با رسانه‎ها اظهار داشت که تعداد یکهزار و 400 پلیس پس از سپری کردن 3 ماه آموزش توسط مربیان این کشور، امروز (یکشنبه) فارغ‌التحصیل شدند.

به گفته صافی، این نیروها در نقاط مختلف افغانستان برای حفظ امنیت شهروندان این کشور اعزام می‌شوند و در تامین امنیت دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور به دیگر نیروهای امنیتی افغان کمک خواهند کرد.

کشته و زخمی شدن 77 شبه‎نظامی طالبان در نقاط مختلف افغانستان

دفتر مطبوعاتی وزارت دفاع افغانستان با انتشار اطلاعیه‎ای اعلام کرد که در نتیجه عملیات نیروهای امنیتی افغان در منطقه «لعل پور» ولایت «ننگرهار» شش شبه‎نظامی طالبان کشته و هشت نفر دیگر زخمی شدند.

از سوی دیگر دفتر مطبوعاتی ولایت «پکتیکا» با انتشار اطلاعیه‎ای  اعلام کرد در نتیجه عملیات ارتش ملی در منطقه «شکین»، «برمل»، «سرروضه» و «خیرکوت» این ولایت 30 شبه‎نظامی طالبان کشته و 14 نفر دیگر زخمی شدند.

همچینن «دواخان مینه پال» مسئول مطبوعاتی ولایت «قندهار» نیز گفت که یک فرد انتحاری صبح امروز قبل از رسیدن به هدف از سوی نیروهای امنیتی افغان کشته شد.

دفتر مطبوعاتی وزارت کشور افغانستان نیز با انتشار اطلاعیه‎ای اعلام کرد که در نتیجه عملیات نیروهای امنیتی افغان در ولایت‎های «لغمان»، «قندوز»، «قندهار»، «زابل»، «خوست»، «هرات»، «فراه» و «نمیروز» در 24 ساعت گذشته شش شورشی کشته، شش نفر زخمی و هفت نفر دیگر دستگیر شدند.

براساس این اطلاعیه، هفت حلقه مین و تعدادی جنگ افزار سبک و سنگین از ولایت «ننگرهار» خوست، غزنی و هرات نیز به دست نیروهای امنیتی افغان افتاده است.

در همین حال «سید سرور حسینی»، سخنگوی پلیس ولایت «قندوز» اعلام کرد که یک گروه تروریست با استفاده از چادر زنانه به یک پاسگاه امنیتی افغان در منطقه «چهار دره» این ولایت حمله کردند که چهار نفر از تروریست‌ها کشته و 3 نفر دیگر از ان‌ها زخمی شدند.

کشته و زخمی شدن 3 دانش آموز در شرق افغانستان

«عبدالحبیب سید خیل»، فرمانده پلیس ولایت «کنر» در شرق افغانستان در گفت‏‎وگو با رسانه‎ها اظهار داشت که بر اثر انفجار مین کنترل از راه دور، در این ولایت  یک دانش آموز کشته و 2 نفر دیگر زخمی شدند.

به گفته سیدخیل، هدف از انفجار مین خودروی حامل سربازان بوده که به آن‌ها آسیبی نرسیده است.

پیوستن 7 شبه‎نظامی طالبان به روند صلح در شرق افغانستان

«حافظ عبدالقیوم»، والی ولایت «نورستان» در شرق افغانستان در گفت‎وگو با رسانه‎ها اظهار داشت که یک گروه هفت نفری از شبه‎نظامیان طالبان به فرماندهی «حیات الله» امروز به روند صلح  پیوستند.

به گفته عبدالقیوم، حیات الله از چندین سال به اینسو با شبه‎نظامیان طالبان همکاری می‌کرد ولی اکنون به روند صلح پیوسته است.

جان باختن 8 کودک در پی جاری شدن سیل در غرب افغانستان

«عبدالحی خطیبی»، سخنگوی والی ولایت «غور» در غرب افغانستان در گفت‎وگو با رسانه‎ها اظهار داشت که بر اثر بارش باران و جاری شدن سیل در منطقه «دولینه» این ولایت، هشت کودک جان خود را از دست دادند.

به گفته خطیبی، در این رویدادها بیش از 120 رأس مواشی نیز هلاک شده است.

این در حالی است که بارش باران و سیل‌های اخیر در افغانستان به صدها خانواده، مواشی و زمین‌های کشاورزی زیان وارد کرده است.

دستگیر 5 تروریست در شمال افغانستان

دفتر مطبوعاتی ریاست امنیت ملی افغانستان با انتشار اطلاعیه‎ای اعلام کرد که نیروهای امنیتی افغان پنج تروریست را همرا با تعدادی جنگ افزار از ولایت «بغلان» دستگیر کرده است.

براساس این اطلاعیه، افراد دستگیر شده در حملات تروریستی و تخریبی در منطقه « دوشی» و «نهرین» این ولایت دست داشته‌اند.

بیشترین سرمایه گذاری در بخش مخابرات افغانستان انجام شده است

«امیرزی سنگین»، وزیر مخابرات افغانستان امروز (یکشنبه) در مراسم گرامیداشت از روز جهانی مخابرات در «کابل» اظهار داشت که در آینده روند رای‌گیری از طریق شناسنامه‎های الکترونیکی در این کشور اجرا خواهد شد.

همچنین وی گفت که بزرگترین سرمایه گذاری در یک دهه گذشته در افغانستان در بخش مخابرات صورت گرفته که حدود 2.2 میلیارد دلار بوده است.

سنگین تصریح کرد با سرمایه گذاری‎های بیشتر، این وزارتخانه توانسته است برای 140 هزار نفر شغل ایجاد کند.

به گفته وزیر مخابرات افغانستان، این وزارتخانه پیشرفته‎های چشمگیری داشته و در یک دهه گذشته توانسته نزدیک به 89 شبکه تصویری و 120 شبکه صوتی در افغانستان ایجاد کند.

وی همچینین از آوردن فناوری جدید (4G) در آینده نزدیک از طریق شرکت‎های خصوصی به بازار خبر داد و گفت که فناوری نسل چهارم مخابرات یا (4G) زمینه استفاده از اینترنت با سرعت بالا و مبادله پیام‎های صوتی و تصویری و بهره‌گیری از خدمات شبکه با کیفت بالا در موبایل را فراهم می‌کند.

انتهای پیام/ز

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول