اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

سناتور افغان در گفت‎وگو با فارس عنوان کرد

ناکامی 13 ساله نیروهای خارجی در مبارزه با تروریسم/اظهارات «دابینز» غیرمنطقی است

عضو مجلس سنای افغانستان با اشاره به اظهارات جیمز دابینز در خصوص ادامه حضور نیروهای خارجی در افغانستان، این سخنان را غیرمنطقی خواند و گفت: با وجود حضور 13 ساله نظامیان خارجی این نیروها در امر مبارزه با تروریسم ناکام بودند.

ناکامی 13 ساله نیروهای خارجی در مبارزه با تروریسم/اظهارات «دابینز» غیرمنطقی است

«داود اساس» عضو مجلس سنای افغانستان در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل اظهار داشت: حضور بیش از 100 هزار نظامی خارجی در 13 سال گذشته در افغانستان با ناکامی در امر مبارزه با تروریسم همراه بود و اگر حضور این نیروها تداوم یابد این روند باز هم با ناکامی مواجه خواهد شد.

اساس در ادامه افزود: نظامیان خارجی 13 سال پیش به منظور ریشه‎کن‎سازی تولید و قاچاق مواد مخدر و همچنین نابودی تروریسم وارد افغانستان شدند، اما هم‎اکنون دیده می‎شود که فعالیت آن‎ها در این راستا ناکام بوده است.

وی با اشاره به اظهارات «جیمز دابینز» فرستاده ویژه آمریکا در امور افغانستان که گفته بود تعداد نیروهای آمریکا در افغانستان از تعدادی که امروز هست بسیار کمتر خواهد شد، اما به لحاظ توانشان در بهبود کیفیت نیروهای امنیتی افغانستان تأثیری چشمگیری خواهند داشت، این سخنان را غیر منطقی عنوان کرد.

به گفته این سناتور افغان، اگر نظامیان آمریکایی می‎خواستند کیفیت نیروهای امنیتی افغان را بهبود ببخشند باید در جریان 13 سال گذشته نیروهای افغان به بهترین نیروی نظامی در سطح منطقه مبدل می‎شد.

به اعتقاد وی، با آنکه حضور نظامیان خارجی در افغانستان فوایدی برای ملت و دولت این کشور داشت، اما این فواید نسبت به ضررهایی که به ملت، دولت و ثبات آینده این کشور وارد شد ناچیز به شمار می‎رود.

این عضو مجلس سنای افغانستان تأکید کرد که ملت افغانستان با حضور نظامیان خارجی در این کشور دولت تشکیل داده و در اکثر مناطق صلح نسبی به میان آمد.

وی در ادامه افزود: اگر آمریکا با حضور نظامی خود می‎توانست تروریسم و تولید مواد مخدر را از بین ببرد آن وقت حضور پیروزمندانه‌ای داشت.

اساس افزود: حضور نظامیان خارجی تاکنون برای ملت افغانستان موفقیت‎آمیز نبوده و اگر این روند ادامه یابد، برای ثبات و آینده دولت و ملت افغانستان هیچ تغییری ایجاد نخواهد شد.

این عضو مجلس سنای افغانستان اظهار داشت که اگر پیمان امنیتی کابل-واشنگتن میان افغانستان و آمریکا امضا شود و بخشی از نظامیان آن کشور در افغانستان باقی بمانند همان طور که حضور نظامیان آمریکایی در 13 سال گذشته هدفمند نبود این روند همچنان ادامه خواهد یافت.

اساس، راه خروج افغانستان از وضعیت کنونی را عدم حضور نظامیان خارجی و عدم حمایت و تأمین مالی و تجهیزاتی تروریسم دانست.

به اعتقاد وی، نیروهای امنیتی افغانستان هم‎اکنون توانایی خوبی داشته و قادر به تأمین امنیت و مبارزه با تروریسم هستند اما این نیروها باید تجهیز و تأمین شوند.

این سناتور افغان در پایان تصریح کرد: اگر آمریکا واقعاً می‎خواهد با دولت افغانستان همراه باشد و نیروهای این کشور پیشرفتی داشته باشند، باید آن‎ها را بدون حضور نظامی خود در این کشور تجهیز کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول