اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

«عبدالله عبدالله»:

تلاش محرمانه‌ای برای ایجاد حکومت ائتلافی صورت نگرفته است

پیشتاز انتخابات ریاست جمهوری افغانستان با تأکید بر تعیین‎کننده بودن آراء مردم، اظهار داشت: هیچ‎گونه تلاش محرمانه‌ای برای ایجاد حکومتی ائتلافی وجود نداشته است.

تلاش محرمانه‌ای برای ایجاد حکومت ائتلافی صورت نگرفته است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، عبدالله عبدالله پیشتاز انتخابات ریاست جمهوری افغانستان امروز(4 شنبه 24 اردیبهشت) در یک نشست خبری در کابل، اظهار داشت: هیچ‎گونه تلاش محرمانه‌ای برای ایجاد حکومت ائتلافی وجود نداشته است.

وی افزود: نشست ما با «حامد کرزی»، رئیس جمهوری افغانستان در کاخ ریاست جمهوری که برخی فکر می‎کنند، ایجاد حکومت ائتلافی، محوری ترین موضوع آن بوده است، در حضور رئیس دادگاه عالی، رؤسای کمیسیون‎های انتخاباتی و برخی دیگر از مقامات عالی رتبه دولت افغانستان صورت گرفت و هیچ‎گونه حرفی از ایجاد حکومت ائتلافی در آن به میان نیامد.

با صندوق‎هایی که برگه‎های نتایج آن امضا و مهر نداشته، برخورد 2 گانه صورت گرفته است

عبدالله عبدالله در بخش‎ دیگری از سخنان خود از نحوه برخورد با آرای مشکوک انتقاد کرد و گفت: در هزار و 130 صندوق که برگه‎های نتایج آن مهر و امضای رئیس محل و امضای ناظر وجود ندارد به نفع یکی از کاندیداها شمارش شده؛ در حالیکه در موارد مشابهی که آرای آن مربوط به ما می‎شده است، آرای آن از شمارش خارج شده است.

در مورد قواعد بازرسی، بررسی و ابطال آرا باید 3 ماه پیش از انتخابات تصمیم گرفته می‎شد

عبدالله عبدالله در ادامه تاکید کرد: کمیسیون‎های انتخاباتی باید تمام لایحه‎ها و قواعد کاری خود را 3 ماه پیش از روز برگزاری انتخابات منتشر می‌کردند و این کمیسیون‎ها پس از برگزاری انتخابات حق تعدیل قوانین و قواعد کاری خود را ندارند؛ در صورتی که این کمیسیون‎ها در مورد قاعده بازرسی، بررسی و ابطال آرا در 23 فروردین(2 هفته بعد از انتخابات) تصمیم گرفتند.

برخی دفاتر ولایتی کمیسیون رسیدگی به شکایات پس از اتمام وقت قانونی خود به بررسی شکایات ادامه دادند

عبدالله عبدالله، با اشاره به این که دفاتر ولایتی کمیسیون‎ شکایت‎های انتخاباتی تا 10 روز حق رسیدگی به شکایت‎ها را دارد، اظهار داشت: در برخی ولایت‎ها دفاتر ولایتی کمیسیون رسیدگی شکایت‎های انتخاباتی پس از اتمام وقت قانونی خود به بررسی شکایت‎ها ادامه دادند و در مورد ابطال آرا تصمیم گرفتند.

وی افزود: کمیسیون مرکزی رسیدگی به شکایت‎های انتخاباتی گفته است، دلیل این که برخی دفاتر ولایتی این کمیسیون به بررسی شکایت‎های انتخاباتی پس از زمان قانونی خود(10 روز) ادامه داده‌اند، به این جهت بوده است که با تبعیت از یک رویه قضایی، کمیسیون مرکزی رسیدگی به شکایت‎های انتخاباتی صلاحیت خود را به این دفاتر ولایتی منتقل ساخته‌اند.

اما این کاندیدای ریاست جمهوری این گونه‎ پاسخ‎ها را غیر قابل و غیر قانونی خواند.

در زمان اعلام نتایج ابتدایی سرنوشت آرای 444 مرکز رأی‎گیری مشخص نبود

عبدالله با تصریح بر اینکه در زمان اعلام نتایج ابتدایی باید سرنوشت آرای تمامی مراکز رأی‎گیری معلوم می‎شد، اظهار داشت: نتایج ابتدایی انتخاباتی زمانی اعلام شد که هنوز سرنوشت آرای 444 مرکز رأی‎گیری مشخص نبود.

وی افزود: پیش از زمان اعلام نتایج ابتدایی باید به تمامی موارد شکایت‎ها رسیدگی می‎شد و تمامی آرای سالم، شامل فهرست نتایج ابتدایی می‎شد.

اسکن و انتشار برگه‎های نتایج در وب سایت کمیسیون‎ها با تأخیر صورت گرفت

عبدالله عبدالله با اشاره به اینکه پس از اعلام نتایج ابتدایی طی 24 ساعت باید ما تمامی شکایت‎های خود را از نحوه شمارش و رسیدگی به شکایت‎های انتخاباتی ثبت می‎کردیم، اظهار داشت: پس از اعلام نتایج ابتدایی باید برگه‎های نتایج به صورت فوری اسکن و در وب سایت کمیسیون انتخابات منتشر می‎شد تا ستادهای انتخاباتی کاندیداهای پیشتاز می‎توانستند شکایت‎های خود را به موقع مطرح کنند.

اما به گفته وی اسکن و انتشار برگه‎های نتایج در وب سایت کمیسیون‎ها با تأخیر صورت گرفت.

عبدالله عبدالله در پایان این نشست خبری به کمیسیون‌های انتخاباتی هشدار داد که با آرای مردم افغانستان بازی نکنند و کار خود را با دقت و مسئولیت پذیری به پایان ببرند.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول