اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

سوءاستفاده آمریکا از بحران اوکراین برای گسترش ناتو

کارشناس انگلیسی معتقد است بحران اوکراین این بهانه را به دست آمریکا و متحدانش در ناتو داده تا با «تهدید خواندن روسیه» به تقویت حضور نظامی خود در شرق اروپا و نزدیک مرز روسیه بپردازند.

سوءاستفاده آمریکا از بحران اوکراین برای گسترش ناتو

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری «نووستی»، «مارکوس پاپادوپولاس» کارشناس انگلیسی در زمینه روابط بین الملل و مدیرعامل مجله «پولیتیکس فرست» (Politics First) در مصاحبه اختصاصی با این خبرگزاری ابراز عقیده نمود که آمریکا و متحدانش در اروپا از بحران بوجود آمده در اوکراین برای حضور نظامی دائم ناتو در اروپای شرقی استفاده می‌کنند و افزایش این حضور تاثیر منفی بر روابط سیاسی و اقتصادی این سازمان با روسیه خواهد داشت.

پیش از این "فیلیپ بریدلاو" نظامی بلندپایه آمریکایی گفته بود که کشورهای عضو ناتو با توجه به تشدید وخامت اوضاع در اوکراین ممکن است امکان حضور دائم نیروهای نظامی خود در شرق اروپا را مورد بررسی قرار دهند.

این کارشناس انگلیسی گفت: جای تعجب ندارد که ناتو امکان تقویت حضور نظامی خود در مناطق شرق اروپا را به بهانه بحران در اوکراین بررسی کند. از لحظه فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، ناتو به رهبری آمریکا در حال گسترش به سمت شرق  و نزدیک شدن به مرزهای روسیه است. در حال حاضر آمریکا به بهانه مقابله با تهدیدات موشکی از شرق، در حال ایجاد سامانه دفاع ضد موشکی برای دفاع از کشورهای اروپایی در شرق اروپاست. حال سئوال اینجاست که چرا آنها که پیشنهاد همکاری در زمینه سپر موشکی را به روسیه داده بودند، برای تصمیم گیری‌ها در این خصوص مقامات روسی را به بروکسل دعوت نمی‌کنند؟

به عقیده پاپادوپولاس، حقیقت ماجرا این است که گسترش ناتو و ایجاد سامانه دفاع ضد موشکی، در جهت محدود کردن نفوذ روسیه در اروپا و خنثی کردن توان بالقوه بازدارندگی هسته‌ای این کشور در نظر گرفته شده است.

وی افزود: اکنون بحران در اوکراین این موقعیت را برای آمریکا بوجود آورده تا بالاخره بتواند اوکراین را بعد از سال‌ها از روسیه جدا کرده و به سمت ناتو سوق دهد. باید این مسئله را هم یادآور شد که واشنگتن دیر یا زود شروع به توضیح این مسئله خواهد کرد که روسیه هم در کنار ایران و کره شمالی به تهدیدی برای امنیت اروپا تبدیل شده و طرح سپر موشکی در اروپا باید با توجه به این مسئله تقویت شود.

این کارشناس تاکید کرد که «تهدید خواندن روسیه» که در رسانه‌های گروهی غربی دائما مطرح می شود، شرایط را برای ناتو فراهم می‌سازد تا تقویت حضور نظامی خویش در شرق اروپا و در نزدیکی مرزهای روسیه را توجیه کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول