اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

وقوع سیل در ولایت «تخار» افغانستان

حوادث طبیعی مخرب در افغانستان که از یک‎ماه پیش تاکنون در این کشور ادامه دارد، این بار دامن مردم ولایت شمالی تخار را گرفت و تلفات جانی و مالی زیادی برجای گذاشت.

وقوع سیل در ولایت «تخار» افغانستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، در ادامه حوادث طبیعی مخربی که از یک ماه پیش تاکنون در افغانستان جریان دارد، جاری‌شدن سیل در ولایت شمالی تخار این کشور صدها خانه را ویران و هزاران هکتار زمین کشاورزی را تخریب کرد.

سیل در این منطقه از افغانستان یک نفر را به کام مرگ برد و 3 نفر دیگر را زخمی کرد.

جمعه هفته گذشته رانش زمین در منطقه «ارگوی» ولایت شمال‎شرقی «بدخشان» افغانستان 300 خانواده ساکن در روستای «باریک آب» این ولایت و تمامی افرادی که از روستاهای همجوار برای شرکت در یک مراسم عروسی به این روستا آمده بودند را زیر ده‎ها متر خاک مدفون کرد.

دامنه حادثه به این جا محدود و متوقف نماند، بلکه رانش دوم اتفاق افتاد و بخش‎های دیگر این کوه پایین آمد و  تمامی 600 نفر از افرادی را که به منظور نجات آسیب‎دیدگان رانش اول از روستاهای هم‎جوار به آن‎جا آمده بود را در خود فرو برد.

پیش از رخداد رانش یادشده، جاری شدن سیل در شماری از ولایت‎های شمالی افغانستان مانند «بغلان» «سرپل»، «بادغیس»، «جوزجان» و «فاریاب» نیز 100 نفر کشته برجای گذاشت.

بر اثر این حوادث صدها خانه نیز ویران شد و تعداد زیادی از دام‌های اهالی این مناطق بر اثر سیل و رانش زمین تلف شده و هزاران هکتار زمین کشاورزی نیز تخریب شد.

پس از آن بارش بی‎امان باران و جریان سیل در کابل روز شنبه (13 اردیبهشت) بسیار از جاده‎های این شهر را در آب فرو برد و خسارات مالی نیز به دنبال داشت.

همچنین احتمال رانش زمین در « بامیان» نیز حدود 100 خانواده را مجبور به ترک خانه‎های خود و پناه‎بردن به روستاهای همجوار کرد.

در سال جاری حوادث طبیعی بی‎سابقه‌ای با تبعات بی‎شمار در افغانستان رخ داد و از همین جهت دولت فعلی این کشور واپسین ماه‎های دولت‎ را باید به امدادرسانی به آسیب‎دیدگان این گونه حوادث بپردازد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول