اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

امنیت افغانستان و انحلال شبه‌نظامیان وابسته به سیا/ بزرگ‌نمایی تهدیدات امنیتی؛ شگرد تازه آمریکا

به اعتقاد کارشناسان مسائل امنیتی، انحلال شبه‌نظامیان آموزش‌دیده توسط سازمان سیا در افغانستان آسیب امنیتی خاصی برای افغانستان به دنبال نخواهد داشت.

امنیت افغانستان و انحلال شبه‌نظامیان وابسته به سیا/ بزرگ‌نمایی تهدیدات امنیتی؛ شگرد تازه آمریکا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، به اعتقاد کارشناسان مسائل امنیتی با در نظر گرفتن شرایط افغانستان همانگونه که خروج تدریجی حدود بیشتر از 100 هزار نظامی خارجی از افغانستان نتوانست خلاء امنیتی بزرگی در این کشور ایجاد کند، انحلال شبه نظامیان آموزش دیده توسط سازمان اطلاعات آمریکا (سی.آی.ای) که تعداد آنان از 5 هزار نفر تجاوز نمی‎کند نیز آسیب امنیتی خاصی برای افغانستان به دنبال نخواهد داشت.

قرار است سازمان سیا واحدهایی را که برای مبارزه با القاعده و طالبان در مناطقی از جنوب و شرق افغانستان آموزش داده ایجاد کرده منحل ‎سازد.

مقامات آمریکایی اعلام کرده‌اند:از این نگران هستند که خلاء امنیتی را که با از بین رفتن این نیروهای شبه نظامی ایجاد می‎شود، طالبان و بقایای القاعده پر کنند.

به نظر می‎رسد این گونه اظهارات مقامات آمریکایی به جای آن که صادقانه و واقعی باشد، بیشتر توهم‎آمیز، تبلیغاتی و به منظور بزرگ‎نمایی طالبان و تهدیداتی است که از ناحیه این گروه متوجه مردم افغانستان است.

پرسش این جاست که خروج نظامیان خارجی که به لحاظ کمی به بیش از 100 هزار نفر بود و به لحاظ کیفی مجهز به تجهیزات نظامی بسیار پیچیده و پیشرفته‎ای بودند، نتوانست خلاء امنیتی ایجاد کند، چگونه ممکن است انحلال شبه نظامیانی که نه به لحاظ کمی چشم‎گیر هستند و نه از آموزش نظامی لازم بهره‎ برده‌اند، بتواند بستری برای نیروگیری و نفس تازه کردن طالبان فراهم آرد.

نکته دیگر این که نظامیان خارجی در بیشتر عملیات نظامی خود از حمایت حملات هوایی خود بهره‎مند می‎شدند، با این وجود حضور آنان در جهت مهار، تعقیب و تضعیف شورشیان و شبه نظامیان طالبان چندان مؤثر و محسوس نبود.

این مسئله با انتقال مسئولیت‎های امنیتی از نظامیان خارجی به نیروهای امنیتی افغان نه تنها به بدترشدن و بحرانی‎شدن وضع امنیتی نیانجامید، بلکه در مناطقی که حضور نظامیان خارجی اطمینان امنیتی ایجاد نتوانسته بود، اثبات شد.

پس از انتقال مسئولیت‎های امنیتی مناطقی که امنیت آنها به نیروهای داخلی افغانستان واگذار شده بود، امن‎تر شده و تحرکات نظامی طالبان در آنجا به شدت کاهش یافت.

وقتی غیبت و عدم حضور مستقیم شمار زیادی از نظامیان آمریکایی نتوانست تأثیری بر وضع امنیتی افغانستان بگذارد، چگونه این احتمال می‎تواند منطقی و پذیرفتنی باشد که انحلال دست‎پرورده‌‎ها و آموزش‎دیده‎های آنان بتواند اثر و آسیب امنیتی به دنبال آورد؟

نکته دیگر این که اگر آمریکایی‎ها به راستی با دولت افغانستان به عنوان همکار استراتژیک، آن گونه که خود ادعا دارند همکاری داشتند، چرا با تربیت و تسلیح این گونه شبه‌نظامیان به ایجاد هسته‎های نظامی موازی با نهاد‎های نظامی رسمی افغانستان (ارتش و پلیس این کشور) اقدام کردند؟

سخن دیگر این که اگر آمریکا بنای همکاری صادقانه را با دولت افغانستان داشته چرا به جای هزینه کردن برای آموزش این گونه شبه‌نظامیان، به تقویت و تجهیز بیشتر ارتش و پلیس افغانستان که نهادهای دولتی و دائمی هستند تمرکز نکردند بلکه افرادی را تربیت کردند که در صورت خروج نظامیان آمریکایی و پایان قرارداد با آنان، این واحدهای شبه نظامی سرگردان و بی‎سرنوشت بمانند.

نکته مهم دیگر این است که پس از خروج نظامیان آمریکایی چه تضمینی وجود دارد که این گونه شبه نظامیان از سوی افراد وفادار به طالبان شکار نشده و در استخدام اهداف و استراتژی‎های این گروه قرار نگیرند.

عدم وجود پاسخ‎های پذیرفتی برای پرسش‎هایی که مطرح شد در نهایت خروج مسئولانه نظامیان آمریکایی را زیر سؤال می‎برد و به افزایش شک و تردیدها در مورد همکاری صادقانه آمریکا با دولت افغانستان می‎انجامد.

سرانجام سخن این که شبه‎نظامیان یادشده مسئول تأمین امنیت مناطق مهمی نبوده‌اند که پایان فعالیت‎های آنان به افزایش ناامنی در آن مناطق منجر شود.

دوم این که شعاع فعالیت‎ها (نقش‎آفرینی نظامی آنان پیرامون پایگاه‎ها و استحکامات نظامی آمریکایی‎ها) آن هم در بخشی از افغانستان(مناطق جنوب و شرق) محدود بوده و در گستره فراتر و وسیع‌تر از آن تأثیر نداشته که انحلال آن‎ها بتواند روی امنیت مناطق وسیعی از افغانستان اثرگذار باشد.

سوم این که نیروهای افغان که به خوبی توانستند از عهده تأمین امنیت مناطق مختلف افغانستان بر آیند جایگزین مناسبی برای خلاء اندک ناشی از عدم حضور 5 هزار شبه‎نظامی ایجاد شده توسط سیا هستند.

انتهای پیام/ز

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول