اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

نشانه‌هایی از وجود اختلافات جدی بین اعضای طالبان

شماری از کارشناسان نظامی افغانستان معتقدند که دستگیری «ملا عبدالقیوم ذاکر» فرمانده نظامی طالبان توسط این گروه، نشانه اختلافات جدی بین رهبری و اعضای طالبان است.

نشانه‌هایی از وجود اختلافات جدی بین اعضای طالبان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل و به نقل از شبکه تلویزیونی «نور»، شماری از کارشناسان نظامی افغانستان معتقدند که دستگیری ملا عبدالقیوم ذاکر فرمانده نظامی طالبان توسط این گروه، نشانه اختلافات جدی بین رهبری و اعضای طالبان است.

هر چند طالبان بارها گفته‌اند که آنها گروهی یکپارچه و دارای مرکز واحد رهبری‌اند و هیچ اختلافی بین این گروه وجود ندارد، اما بارها عملاً نشانه‌های اختلافات جدی در بین مقامات و اعضای این گروه مشاهده شده است.

به رغم آن که انگیزه‌های اصلی اختلافات درون گروهی طالبان روشن نیست اما دولت افغانستان بارها گفته  است که اختلاف درونی گروه طالبان، بر سر جنگ و صلح با دولت افغانستان است.

دولت افغانستان، از این هم پیشتر رفته و بارها ادعا کرده که هر مقام گروه طالبان که به گفت‌وگو و مذاکره با دولت افغانستان علاقه نشان دهد، از سوی پاکستان و یا گروه‌های تندرو طالبان، بازداشت و یا ترور می‌شود.

بارزترین نشانه بروز اختلاف درون گروهی طالبان در سال‌های گذشته، ترور ناکام «معتصم آغاجان» مسئول کمیته سیاسی شورای کویته طالبان در شهر «کراچی» پاکستان بود.

در تازه‌ترین مورد، ملا عبدالقیوم ذاکر مسئول نظامی گروه طالبان، پس از برکناری از این سمت، به دلایل نامعلومی توسط خود طالبان در پاکستان بازداشت شد. خبر دستگیری ملاعبدالقیوم ذاکر چند روز پس از برکناری وی منتشر شد.

«ژنرال میاگل خالد» کارشناس نظامی افغانستان در همین خصوص گفت: در این اواخر به دلیل ادامه جنگ بی مورد در افغانستان، بین رهبری طالبان و افراد سطوح پایین این گروه، اختلافاتی به وجود آمده اما «سمیع دره‌ای» کارشناس دیگر مسائل نظامی بر این باور است که اختلافات داخلی طالبان، سلیقه‌ای است نه برسر جنگ افغانستان و طالبان هنوز هم از لحاظ فکری متحد هستند.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول