اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

ایجاد جریان جدید سیاسی توسط اعضای پیشین طالبان در افغانستان

شماری از اعضای پیشین گروه طالبان به رهبری «سیداکبرآغا» یکی از رهبران پیشین این گروه در کابل یک جریان جدید سیاسی به نام «راه نجات افغانستان» تشکیل دادند.

ایجاد جریان جدید سیاسی توسط اعضای پیشین طالبان در افغانستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، شماری از اعضای پیشین گروه طالبان به رهبری «سیداکبرآغا» یکی از رهبران پیشین این گروه در کابل یک جریان جدید سیاسی به نام «راه نجات افغانستان» تشکیل دادند.

این نخستین جریان سیاسی است که از سوی رهبران طالبان به طور رسمی در کابل افتتاح شده و اعضای آن شامل روحانیون، دانش آموزان مدارس، دانشجویان، مجاهدینی که در جنگ‎های داخلی سهیم نبودند و اعضای پیشین گروه طالبان هستند.

سیداکبرآغا، رهبر این جریان سیاسی گفته است که هدف از ایجاد این جریان برون رفت افغانستان از وضعیت کنونی و حل بحران‎های احتمالی پس از سال 2014 میلادی است.

وی افزود: جریان نجات افغانستان برای سربلندی افغانستان مبارزه کرده و ‎خواهد کرد و ریشه‎های تبعیضات زبانی در این کشور را از بین می‌برد.

رهبر جریان راه نجات تأکید کرد که این جریان نه به عنوان یک حزب سیاسی و نه جریان سیاسی برای این امر مبارزه می‎کند، بلکه این تلاش‎ها برای سربلندی افغانستان خواهد بود.

این رهبر پیشین گروه طالبان تصریح کرد که فساد اداری و تبعیضات نژادی-زبانی موجود در افغانستان ناشی از جنگ‎های 36 ساله این کشور است.

سیداکبر آغا با اشاره به سیاست خارجی این جریان گفت که مخالف حضور نظامیان خارجی در این کشور بوده و خواستار خروج آن‎ها هستند.

وی همچنین به کشورهای همسایه افغانستان اطمینان داد که این جریان منافع منطقه‌ای را در نظر خواهد داشت.

سیداکبر آغا یکی از رهبران پیشین گروه طالبان است که در سال 2004 میلادی به جرم کشتن 3 کارمند سازمان ملل متحد به 16 سال حبس محکوم شد اما در سال 2010 میلادی طی فرمان «حامد کرزی» رئیس جمهور افغانستان از زندان آزاد شد.

این رهبر گروه طالبان در حالی یک جریان سیاسی در افغانستان ایجاد کرد که تاکنون چندین رهبر گروه طالبان خواستار پایان جنگ با دولت این کشور شده و همچنین خواسته‎اند که گفت‎وگوهای صلح میان دولت و گروه طالبان آغاز شود.

«معتصم آغاجان» یکی از این رهبران طالبان است که به باور کارشناسان افغان می‎تواند نقش میانجی را در آغاز گفت‎وگوهای صلح میان طالبان و دولت افغانستان داشته باشد.

«ملابرادر» عضو دیگر طالبان که در پاکستان به سر می‌برد نیز خواستار آغاز گفت‎وگوهای صلح با دولت افغانستان شده بود.

دولت افغانستان در چند سال اخیر تلاش کرده تا مذاکرات صلح با طالبان را آغاز کند و آن‎ها را از دامن‎زدن خشونت و ناامنی در این کشور بازدارد.

گفتنی است، هیئتی از شورای عالی صلح افغانستان چندی پیش با برخی از رهبران طالبان گفت‎وگوهای مقدماتی صلح را انجام داد و قرار است دور تازه‎ این گفت‎وگوها در آینده‌ای نزدیک آغاز شود.

انتهای پیام/ز

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول