اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

انتخابات افغانستان؛ مسیری مهم‌تر از مقصد

این که کدام کاندیدا می‎برد و نتیجه انتخابات افغانستان چه می‎شود مهم است ولی مهم‎تر از آن تثبیت و نهادینه شدن اصل انتخابات به عنوان راه و روشی برای انتقال آرام و مسالمت‎آمیز قدرت در این کشور است.

انتخابات افغانستان؛ مسیری مهم‌تر از مقصد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، انتخابات افغانستان به عنوان مسیر مسالمت‎آمیز انتقال قدرت، مهم‎تر از مقصدی است که این مسیر به آن منتهی می‎شود و به عبارت دیگر برای افغان‌ها که سنگین‎ترین هزینه‎ها را در راه انتقال قدرت به شکل خونین و خشونت‎بار آن پرداخته، نفسِ برگزاری انتخابات مهم‎تر از نتیجه آن است.

از این منظر مردم افغانستان با شرکت پرشور خود در پای صندوق‎‌های رأی علی‎رغم تهدیدهای امنیتی موجود تنها به کاندیداهای دلخواه خود رأی ندادند، بلکه مهم‌تر از آن به نهادینه شدن روندی رأی دادند که می‎تواند انتقال آرام و مسالمت‎آمیز قدرت را در این کشور نهادینه کند.

برای همین است که با افزایش احتمال رفتن انتخابات به دور دوم باز هم نشانه‎های واضحی از آمادگی‎های مردم این کشور برای شرکت در دور دوم می‎توان دید.

رسانه‎‌های این کشور نیز با پوشش‎ تمام مراحل انتخابات؛ از مبادی و مقدمات آن تا امروز از این روند دموکراتیک و مکانیسم مردم‎سالارانه حمایت کردند.

«حامد کرزی»رئیس جمهور افغانستان به عنوان نخستین کسی که قرار است به صورت مسالمت آمیز، دموکراتیک و آرام قدرت را به منتخب آینده این مردم واگذار کند نیز به منظور تضمین شفافیت این روند به تمامی مقامات و مسئولان دولتی هشدار داد تا از هرگونه مداخله در انتخابات خودداری ورزند.

وزارت کشور افغانستان نیز شماری از مسئولان امنیتی مربوط به این وزارتخانه را که به نحوی اقدام به دخالت در انتخابات کرده بودند، بی‎درنگ اخراج کرد.

کاندیداهای ریاست جمهوری افغانستان نیز تاکنون با اعلام نتایج این انتخابات با شکیبابی برخورد کرده‌اند.

این‎ها همه نمونه‎ها و نشانه‎های واضحی است از این که اصل انتخابات به عنوان روشی راهگشا و روزنه‎ای به سوی ایجاد دولت مشروع و مورد حمایت مردم، برای تمامی اتباع افغانستان مهم‌تر از نتیجه آن است.

برگزاری و اتمام روند انتخابات انتظار هر شهروند افغانستان است و پیروزی کسی که با استفاده از این مجرای مشروع و مردمی به قدرت می‎رسد، به معنای پیروزی تمام مردم افغانستان خواهد بود و هر فرد و حتی کاندیداهای به ظاهر شکست‎خورده، سهمی در این پیروزی خواهد داشت.

نتیجه می‌گیریم انتخابات کنونی افغانستان بازنده نخواهد داشت زیرا آثار و نتایج مثبت آن ناشی از پایان جدال‎ و منازعات بر سر انتقال قدرت در این کشور، به زندگی هیچ فردی محدود نخواهد ماند بلکه هر شهروند افغان اعم از زن و مرد، روستایی و شهری از آن بهره‌مند خواهند برد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول