اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

تکمیلی/

انتخابات افغانستان به دور دوم رفت/ هیچ یک از کاندیداها 1+50 درصد آرا را کسب نکردند

اعلام نتایج مقدماتی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان نشان می‌دهد که این انتخابات به دور دوم می‌رود زیرا زیرا هیچ یک از کاندیداهای پیشتاز نتوانسته‌اند 1+50 درصد آرای اعلام‎شده را به خود اختصاص دهند.

انتخابات افغانستان به دور دوم رفت/ هیچ یک از کاندیداها 1+50 درصد آرا را کسب نکردند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، امروز (شنبه 6 اردیبهشت) کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان نتایج مقدماتی انتخابات ریاست جمهوری این کشور را اعلام کردند که بر اساس آن «عبدالله عبدالله» با کسب 44.9 جایگاه گذشته خود در صدر فهرست نتایج اعلام شده را حفظ کرد.

«اشرف غنی احمد زی» با کسب 31.5 درصد مانند گذشته در جایگاه دوم ایستاد و «زلمی رسول» با 11.5 درصد در موقعیت سوم این فهرست قرار گرفت.

با این حساب هیچ یکی از کاندیداهای پیشتاز نتوانستند 1+50 درصد آرا را از آن خود کنند و چنانچه با رسیدگی به شکایت‎های انتخاباتی در نتایج نهایی این انتخابات تغییرات محسوسی ایجاد نشود، انتخابات به دور دوم می‌رود.

پیش از این 3 بار نتایج مقدماتی آرای این انتخابات اعلام شده بود که هر 3 بار 3 کاندیدای پیشتاز افغانستان، عبدالله عبدالله، اشرف غنی احمدزی و زلمی رسول به ترتیب مقام اول، دوم و سوم را در فهرست آرای اعلام شده به خود اختصاص داده بودند.

هر کدام از کاندیداهای پیشتاز انتظار داشتند که در دور اول بتوانند 1+50 در صد آرا را کسب کنند؛ اما اعلام 3 مرحله نتایج مقدماتی و بدنبال آن اعلام نتایج کامل مقدماتی – که امروز اعلام شد- احتمال کشیده شدن این انتخابات به دوم را افزایش و تامرز قطعی شدن به پیش برده است.

این در حالی است که هر چند عبدالله عبدالله پیشتاز  دور اول انتخابات ریاست جمهوری افغانستان شناخته شد اما تا هنوز 6 درصد با پیروزی قطعی فاصله دارد.

با این حال مردم افغانستان با توجه به عدم ثبات اوصاع امنیتی و نیز آسیب‎پذیری اقتصاد این کشور انتظار داشتند که انتخابات به دور دوم نرود تا دولت مجبور به پرداخت هزینه برگزاری مجدد انتخابات نشود.

با رفتن انتخابات به دور دوم، با توجه به محدودیت زمان تبلیغات کاندیداهای پیشتاز، مجالی برای گردهمایی‎های انتخاباتی 2 کاندید وجود نخواهد داشت.

بنابراین آنچه که می‎تواند در دور دوم تعیین‎کننده و اثرگذار باشد، ایجاد ائتلاف‎های سیاسی است در نتیجه 2 کاندیدای پیشتاز خواهند کوشید که با ایجاد ائتلاف‎های سیاسی شانس موفقیت خود را افزایش دهند.

در همین حال کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان اعلام کرده است که آمادگی لازم برای برگزاری دور دوم این انتخابات را دارند و نیروهای امنیتی افغان نیز گفته‌اند که امنیت انتخابات را به خوبی تأمین خواهند کرد.

انتهای پیام/.

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول