اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

فارس گزارش می‌دهد

تفاوت‎های دور اول و دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان

اعلام نتیجه نهایی انتخابات افغانستان مشخص خواهد کرد که آیا انتخابات به دور دوم خواهد رفت اما به فرض این که هیچ یک از کاندیداها نتواند در دور اول برنده شوند، انتخابات در دور دوم تفاوت‎هایی نسبت به دور اول آن خواهد داشت.

تفاوت‎های دور اول و دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، اعلام نتیجه نهایی انتخابات افغانستان مشخص خواهد کرد که آیا انتخابات به دور دوم خواهد رفت اما به فرض این که هیچ یک از کاندیداها نتواند در دور اول برنده شوند، انتخابات در دور دوم تفاوت‎هایی نسبت به دور اول آن خواهد داشت و این تفاوت‎ها می‎تواند بر کیفیت برگزاری انتخابات و نتایج ناشی از آن اثر عمیقی داشته باشد.

در این گفتار به ذکر برخی از عمده‎ترین تفاوت‎های 2 دور انتخابات می‌پردازیم:

دور دوم در شرایط جوی مساعدی برگزار و مشارکت افزایش می‌یابد

انتخابات در دور نخست در شرایط جوی نامساعدی برگزار شد طوری که در برخی مناطق سردسیر افغانستان هوا بسیار سرد بود و نیز بسیاری از راه‎های منتهی به محلات و مراکز رأی‎گیری در این گونه مناطق به دلیل پوشیدگی از یخ و برف مسدود بود که این مسئله می‎توانست میزان مشارکت مردمی را به شدت کاهش دهد.

گرمای هوا موجب خواهد شد که انتقال لوازم انتخاباتی به مناطق دور دست افغانستان آسان شده و در چنین شرایطی تیم‎های تبلیغاتی 2 کاندیدای پیشتاز که در دور دوم به مصاف هم خواهند رفت نیز به راحتی به دور‎ترین مناطق این کشور سفر کرده و از نزدیک با مردم ارتباط برقرار می‌کنند.

هرچند ستادهای انتخاباتی 2 کاندیدای پیشتاز از نظر زمانی نسبت به دور اول با محدودیت زمان تبلیغاتی مواجه خواهند بود.

نیروهای امنیتی افغان توانایی خود را اثبات کردند و فضای امنیتی دور دوم بهتر است

در دور اول انتخابات طالبان اعلام کرده بودند که روند انتخابات را مختل خواهند کرد و از مردم خواستار امتناع از شرکت در انتخابات شده بودند.

حوادث تروریستی روزهای نزدیک به روز برگزاری انتخابات، جدی بودن طالبان در عملی‎ساختن اعلامیه‎های تهدیدآمیز خود را نشان می‎داد اما نیروهای امنیتی افغان با تأمین امنیت گردهمایی‎های انتخاباتی و به‎ویژه با ایجاد اطمینان امنیتی لازم در روز رأی‎گیری اثبات کردند که توانایی و آمادگی  برای مهار متغیر‎های مختل‎کننده انتخابات دارند.

به همین دلیل در دور دوم مردم اعتماد بیشتری به نیروهای امنیتی این کشور داشته و با اطمینان امنیتی بیشتری در انتخابات شرکت خواهند کرد.

از سوی دیگر طالبان با در نظر داشت ناکامی و ناتوانی خود در اخلال امنیت انتخابات دور اول انگیزه و امید کم‎تری برای به چالش‎کشیدن دور دوم خواهد داشت.

برعکس نیروهای امنیتی افغانستان در دور دوم با در نظر داشت کامیابی‎ها و کارکردهای امنیتی مثبت و قابل ستایش خود در دور اول، با اعتماد به نفس بیشتری برای تأمین امنیت دور دوم عمل می‌کنند.

این مسئله سبب خواهد که آمار مراکز رأی‎گیری فعال و باز در دوم افزایش یافته و مجرای مشارکت مردمی وسیع‌تر شود.

تسهیل انتخاب مردم به دلیل کاهش کاندیداها و فشردگی فضای رقابتی

در دور اول مردم افغانستان باید از بین 8 کاندیدا، یکی را برمی‎گزیدند و با توجه به این‎که مردم روزانه با انبوهی از وعده‎ها و انواعی از برنامه‎های کاری ارائه‎شده از سوی این کاندیداها روبه‎رو بودند انتخاب تا حدی دشوار می‎نمود اما در دور دوم مردم از بین 2 کاندیدا یا 2 نوع برنامه کاری باید یکی را برگزینند که این مسئله انتخاب را ساده‌تر می‌کند.

افزایش میزان مشارکت مردمی، افزایش میزان مشروعیت دولت را به دنبال خواهد داشت

براساس مطالب مطرح شده به احتمال زیاد میزان مشارکت مردم در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان افزایش یافته و زمینه استفاده از حق رأی برای شهروندانی که در دور اول از این حق محروم شده‎اند فراهم خواهد شد

با توجه به ارتباط تنگاتنگ و پیوند پایداری که بین میزان مشارکت مردمی به عنوان رکن اساسی اعتبار انتخابات و میزان مشروعیت دولت برآمده از دل انتخابات وجود دارد، می‎توان گفت: مشروعیت دولت برآمده از دور دوم انتخابات به مراتب محکم‎تر و مطمئن‎تر از دولتی خواهد بود که می‎توانست، نتیجه 1+50 درصد رأی دور اول را داشته باشد.

انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول