اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

انتقاد عضو ستاد عبدالله از کمیسیون انتخابات افغانستان

رسیدگی به شکایات شفاف نبوده است

عضو ستاد انتخاباتی عبدالله عبدالله با اشاره به سنگینی رسالت تاریخی و مسئولیت ملی کمیسیون‎های انتخاباتی افغانستان، اظهار داشت: روند رسیدگی به شکایت‎های انتخاباتی از شفافیت لازم برخوردار نبوده است.

رسیدگی به شکایات شفاف نبوده است

«فضل الرحمان اوریا» عضو ستاد انتخاباتی عبدالله عبدالله در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، اظهار داشت: هرچند عبدالله عبدالله در جایگاه نخست نتایج ابتدایی ایستاده، اما اگر به شکایت‎های انتخاباتی به شکل شفاف و دقیق رسیدگی می‎شد رأی این تیم(اصلاحات و همگرایی) به مراتب بالاتر از 44.9 درصد بود.

وی افزود: طبق ارزیابی این ستاد اگر به همه شکایت‎های انتخاباتی به صورت درست و دقیق رسیدگی می‎شد و با آرای برخی ولایت‎ها به صورت مهندسی‎شده و غیر مسئولانه برخورد نمی‎شد، تیم اصلاحات و همگرایی در دور اول پیروز می‎شد و نیازی به هزینه ‎کردن برای برگزاری دور دوم انتخابات نبود.

اوریا تصریح کرد: این ستاد انتخاباتی تا کنون 20 مورد به صورت مکتوب شکایت‎های خود را به کمیسیون‎های انتخاباتی ارسال کرده، اما از سوی این کمیسیون‎ها به هیچ یک از این شکایت‎ها رسیدگی نشده و بنابراین تا کنون این ستاد در قبال پرسش‎ها و شکایت‎های خود پاسخ‎های قابل قبول و رضایت‌بخشی را دریافت نکرده است.

این عضو ستاد انتخاباتی تیم اصلاحات و همگرایی تأکید کرد: کمیسیون‎های انتخاباتی به مثابه نهادهای ملی مکلف هستند که نسبت به ابطال و قرنطینه کردن صندوق‎های رأی آن دسته از محل‌های رأی‎گیری که ناظران انتخاباتی و نمایندگان کاندیداها در آن از روند رأی‎دهی نظارت داشته اند، به ملت و مردم افغانستان توضیح دهند که این اقدامات بر چه مبنا و مستنداتی متکی بوده است.

عدم امکان نظارت بر «واردکردن برگه‎های رأی در سیستم شمارش» نگران‎کننده است

اوریا ضمن اشاره به اهمیت نظارت ناظران کاندیداهای ریاست جمهوری بر تمامی مراحل شمارش آرا، اظهار داشت: مهم‎ترین مرحله شمارش آرا زمانی است که برگه‎های رأی وارد سیستم شمارش می‎شود، اما تا کنون اجازه و امکان نظارت از این مرحله مهم و حساس به ناظران کاندیداها داده نشده است.

وی افزود: یافته‎های ستاد انتخاباتی عبدالله عبدالله از وجود افرادی در درون کمیسیون‎ انتخاباتی حکایت دارد که پس از وارد شدن برگه‎های رأی در درون سیستم شمارش، به دست‎کاری و تغییر نتایج از طریق تغییر اعداد در این سیستم مبادرت می‎ورزند.

به گفته اوریا این ستاد به صورت رسمی و کتبی از وجود چنین افراد شاکی شده اما تا کنون به این شکایت‎ها ترتیب اثر قانونی و قابل قبولی داده نشده است.

پیشتازی عبدالله عبدالله در دور اول، نشانه پیروزی در دور دوم است

اوریا ضمن بیان این نکته که با رسیدگی درست به شکایت‎های انتخاباتی موجود، تغییرات محسوسی در نتایج نهایی به وجود خواهد آمد، افزود: چنانچه انتخابات به صورت قانونی و پس از رسیدگی عادلانه و علنی به شکایت‎های انتخاباتی به دور دوم کشیده شود باز هم تیم اصلاحات و همگرایی برنده خواهد بود.

وی افزود: پیشتازی عبدالله عبدالله در دور اول نشانه واضحی برای پیروزی وی در دوم خواهد بود.

اوریا با اشاره به فاصله 13 درصدی عبدالله عبدالله از «اشرف غنی»، اظهار داشت: عبدالله عبدالله در دور اول رقیب نداشته و در دور دوم نیز رقیب نخواهد داشت.

در همین حال «محمد محقق»، معاون دوم تیم اصلاحات و همگرایی در واکنش به اعلام نتیجه ابتدایی انتخابات در صفحه فیسبوک خود نوشته است: ...56 درصد مردم افغانستان به تیم اصلاحات و همگرایی رأی داده اند؛ اما هزار و 700 صندوق قرنطینه شده و نیز به نام مناطق زیادى آراى جعلى ساخته شده تا نتایج را تغییر داده و انتخابات را به دور دوم ببرند»

«فاضل سانچارکی»، عضو ستاد انتخاباتی و سخنگوی عبدالله عبدالله نیز در نخستین واکنش خود نسبت به اعلام نتایج ابتدایی انتخابات نوشته است: تازمانی که سرنوشت آراء قرنطینه شده و صندوق‌های باطله معلوم نشود و تا زمانی که کمسیون‌ها پاسخ قانع کننده‌ای در مورد اعمال خود ارائه نکنند و به طور صحیح رأی مردم افغانستان را حساب نکنند به دور دوم نمی‌رویم و از هر رأی مردم با تمام توان حفاظت می‌کنیم.

«حمیدالله فاروقی» عضو ستاد انتخاباتی اشرف غنی احمدزی در واکنش به اعلام نتایج ابتدایی از نحوه کار کمیسیون‎های انتخاباتی ابراز نارضایتی کرد و به رسانه‎ها گفته است: «متأسفانه این آرایی که اعلام شده، آرای مشکوک است و کمیسیون‌ها به تقلب گسترده‌ای که در انتخابات صورت گرفته، رسیدگی نکرده‌اند و کمیسیون رأی تقلبی و جعلی را نیز وارد سیستم کرده‌ است.»

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول