اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون بنیاد مسکن خبر داد

اجرای طرح هادی در 31 هزار روستای کشور

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از اجرای طرح هادی در 31 هزار روستای کشور خبر داد.

اجرای طرح هادی در 31 هزار روستای کشور

محمدرضا شاملو در حاشیه سفر به لنگرود در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان حدود 30 درصد جمعیت کشور را ساکن روستاها دانست و اظهار کرد: تولیدات و محصولات کشاورزی این جمعیت روستایی امنیت غذایی کشور را فراهم می‌کند.

وی با اشاره به سیاست اقتصاد مقاومتی کشور از سوی مقام معظم رهبری، افزود: توجه به روستاها به عنوان منبع تولید امری ضروری است.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیان اینکه 63 هزار روستا در کشور وجود دارد، گفت: جمعیت روستایی کشور در سال 1335 حدود 68 درصد بود و در سال 1385 رشد جمعیتی در روستاها کاهش یافت و به 31 درصد رسید یعنی در یک دوره 50 ساله روند رشد جمعیت روستایی برعکس شد.

وی ادامه داد: تجربیات نیم قرن گذشته به ما می‌آموزد که قبل از انقلاب تصمیماتی گرفته می‌شد و در جای خود مناسب بود اما به نیازهای واقعی روستاییان و به آداب و رسوم آنها کمتر توجه می‌شد.

شاملو تصریح کرد: پس از انقلاب به لحاظ فضای خاص انقلاب و آرمان‌های موجود به روستاها توجه ویژه‌ای شد و نهادهای مختلف مانند جهاد سازندگی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، کمیته امداد و ... شکل گرفت.

وی با اشاره به اینکه به کمک آنها در روستاها اقدام‌هایی صورت گرفت، خاطرنشان کرد: برخی مواقع به صورت احساسی برخورد کردیم که در نتیجه بخشی از سرمایه‌گذاری‌ها به دلیل نداشتن برنامه‌ریزی جامع و کامل بازدهی مناسب نداشت.

این مسئول با اشاره به اینکه در برنامه سوم اقدام‌های گسترده‌ای در نظام برنامه‌ریزی و قانون صورت گرفت، یادآور شد: به مسایل روستایی توجه خاص شد.

وی افزود: در بخش مدیریتی و مسایل اجتماعی با شکل‌گیری شوراها و دهیاری‌ها دستگاه‌های مختلف در مباحث کاربری و عمرانی فعال شدند و در این بین بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بیشترین فعالیت را دارد.

شاملو ماده قانون 194 برنامه پنجم را نقطه عطفی برای عملیاتی شدن مصوبات و تامین منابع دانست و گفت: بخشی که به مدیریت امور اجتماعی و امور عمومی روستاها اختصاص دارد محوریت آن با شوراهای اسلامی و دهیاری‌ها است.

وی با تصریح بر اینکه طرح ساماندهی فضا و سکونتگاهی روستاها یک برنامه‌ریزی فراتر از روستا است، متذکر شد: در اجرای 194 قانون برنامه، بخشی برای توسعه روستایی آغاز شده است.

به گفته این مسئول باید یک نظام شبکه‌ای طراحی شود و در آن جایگاه روستاهای کشاورزی، صنایع تبدیلی، صنایع‌دستی و گردشگری مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد.

وی اجرای طرح هادی را در مقاوم سازی و بهسازی روستاها مهم دانست و متذکر شد: با اجرای این طرح در 400 روستای کشور تاکنون رشد منفی و مهاجرت از روستا وجود نداشته و تعدادی از آنها مهاجرپذیر شده‌اند.

شاملو با بیان اینکه اجرای طرح هادی برای نخستین بار در سال‌های 62 و 63 در استان همدان آغاز شد، خاطرنشان کرد: در بحث طرح‌ هادی تعداد 31 هزار روستای کشور دارای طرح هادی بوده و یا در دست تهیه است.

وی کار بهسازی و مقاوم‌سازی مسکن روستایی را کار بزرگ و گسترده‌ای خواند و ادامه داد: در 13 هزار و 500 روستای کشور کار بهسازی انجام شده و تعدادی در دست اقدام است.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تعداد روستاهای بالای 20 خانوار کشور را 38 هزار و 131 هزار روستا اعلام کرد و گفت: سالانه حدود 2 هزار میلیارد تومان به قیمت روز سال برای اجرای طرح هادی در روستاهای کشور نیاز است.

وی با بیان اینکه اجرای طرح هادی از 10 سال به پنج سال تقلیل یافته است، تصریح کرد: تلاش می‌کنیم اجرای طرح هادی را از 10 سال به 15 سال افزایش دهیم تا محدوده گسترده‌تر شود و برای تعمیر ساخت و ساز و زمین با مشکلات مواجه نشویم.

شاملو با اعلام آمادگی برای ثبات دهیاری‌ها و تقویت آنها در انجام وظایف و جایگاه اداری اضافه کرد: دهیاران به عنوان مدیران ارشد روستا حلقه پیوند روستاها با دستگاه‌های اجرایی هستند و هر قدر این کار توسط دهیاری‌ها بهتر انجام گیرد رغبت برای همکاری در روستاها بیشتر می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه ضروری است تا دهیاران با شناسایی نیازهای روستاها نقش خود را در روستاها به درستی انجام دهند، خاطرنشان کرد: پیگیری طرح‌های توسعه عمران روستا، حفظ و نگهداری کارهای انجام شده از وظایف دهیاران است.

انتهای پیام/84001/ل40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول