اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

مسکو: اگر شرایط اوکراین بدتر شود روسیه حق استفاده از زور را دارد

نماینده روسیه در سازمان ملل با یادآوری حق استفاده از زور که توسط پارلمان این کشور به دولت در زمینه بحران اوکراین داده شده گفت که اگر اوضاع مناطق شرقی اوکراین بدتر شود روسیه از این حق استفاده می‌کند.

مسکو: اگر شرایط اوکراین بدتر شود روسیه حق استفاده از زور را دارد

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری «نووستی»، "ویتالی چورکین" نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد شب گذشته در یک برنامه زنده از شبکه تلویزیونی «راسیا-1» اعلام کرد که در صورت ادامه استفاده از توان نظامی در مناطق شرقی اوکراین، روسیه خواستار برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت خواهد شد.

نیروهای نظامی اوکراینی صبح پنج شنبه عملیات ویژه‌ای را در نزدیکی شهر اسلاویانسک در شرق این کشور که مردمش مقامات جدید کی‌یف را به رسمیت نشناخته و خواستار فدراتیوه شدن اوکراین هستند، آغاز کرده‌اند. بر اساس اطلاعات مختلف، تاکنون در نتیجه عملیات نظامی ارتش اوکراین از یک تا پنج نفر کشته و تعدادی هم زخمی شدند.

چورکین همچنین اعلام کرد که چین از تحریم‌های اقتصادی آمریکا و اتحادیه اروپا علیه روسیه در رابطه با بحران اوکراین، حمایت نمی‌کند.

وی در پاسخ به سئوالی در این مورد، گفت: مسلما اینطور است. مقامات پکن به هیچ وجه از این تحریم‌ها حمایت نمی‌ کنند. روسیه و چین در حال حاضر دو کشور قدرتمندی هستند که هر دو مخالف آن هستند که غرب نظرات خود را بر سایر جهانیان دیکته کند و دیدگاه مسکو و پکن در این رابطه دقیقا منطبق است.

نماینده روسیه در سازمان ملل همچنین معتقد است که آمریکا می‌خواهد تا روسیه به اقتصاد اوکراین کمک کند و آنها هم در فکر آن باشند که مهره‌های سیاسی خاص خود را در صفحه شطرنج اوکراین قرار دهند.

وی در پاسخ به این سئوال که چرا دولت آمریکا وعده ارائه اعتبار مالی به اوکراین را عملی نمی‌کند، گفت: در این بین اختلافاتی هم بین دولت باراک اوباما و کنگره آمریکا، یعنی در واقع بین اوباما و جمهوری‌خواهان، وجود دارد و مهمتر از همه اینکه آنها میل ندارند که پولی در اوکراین هزینه کنند.

پیش از این "جو بایدن" معاون رئیس جمهوری آمریکا در جریان سفر خود به کی‌یف از کمک مالی 50 میلیون دلاری به دولت اوکراین برای انجام اصلاحات سیاسی و اقتصادی خبر داد. دولت آمریکا هم وعده داده تا 8 میلیون دلار به بخش ترانزیت اوکراین کمک کرده و مشکل تامین گاز این کشور از کشورهای اروپایی را هم حل و فصل کند.

چورکین همچنین اعلام کرد که در حال حاضر سردی خاصی در روابط روسیه و آمریکا بوجود آمده است. به گفته وی، و اگر بحران اوکراین عمیق تر شود، ادامه این وضعیت و تیرگی بیشتر روابط دور از انتظار نخواهد بود.

این دیپلمات بلندپایه افزود: البته هنوز هم امکان حل و فصل بحران اوکراین بر اساس توافقات ژنو وجود دارد. مقامات کی‌یف باید نشان دهند که واقعا به مفاد این توافقات عمل خواهند کرد.

نماینده روسیه تاکید کرد: مقامات آمریکایی و اروپایی معتقدند که ما باید به نوعی بر مردم مناطق شرق و جنوب اوکراین تاثیر بگذاریم، در صورتیکه این مقامات کی‌یف هستند که باید دست به اقدام زده، اصلاح قانون اساسی با توجه به خواست مردم همه مناطق اوکراین را آغاز کنند.

انتهای پیام/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول