اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سخنگوی منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد:

فرهنگ‌سازی اصلی‌ترین اقدام برای جلوگیری از ریشه‌کنی گیاهان خوراکی است

سخنگوی منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: برای جلوگیری از تخریب و ریشه‌کنی گیاهان دارویی و خوراکی باید در این زمینه فرهنگ‌سازی صورت گیرد.

فرهنگ‌سازی اصلی‌ترین اقدام برای جلوگیری از ریشه‌کنی گیاهان خوراکی است

سعید نظری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یاسوج با اشاره به اهمیت استفاده بهینه از منابع خدادادی و گیاهان خوراکی اظهار کرد: سرزمین چهار فصل کهگیلویه و بویراحمد و طبیعت زیبای آن با همه مواهب باید برای نسل‌های بعدی نیز باقی بماند.

وی با بیان این‌که ما حق نداریم با استفاده نابه‌جا و بی‌رویه از منابع طبیعی برخی از گونه‌ها را از بین برده و نسل آن‌ها را منقرض کنیم، گفت: متاسفانه در گذشته برخی از گونه‌های گیاهی این استان به دلایل مختلف منقرض شدند و اکنون دیگر هیچگاه رایحه خوش برخی از گونه‌های گیاهان کوهی کهگیلویه و بویراحمد به دلیل برداشت بی‌رویه و غیراصولی در مراتع و کوه‌های استان استشمام نمی‌شود.

سخنگوی منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد استفاده غیراصولی از منابع طبیعی را موجب تخریب آن دانست و گفت: اکنون بیش از هر گیاه دیگری بیلهر در معرض خطر قرار دارد که ما به عنوان خدمتگزاران مردم در اداره‌ کل منابع طبیعی نسبت به این موضوع هشدار می‌دهیم.

نظری تصریح کرد: بیلهر گیاهی است که در چرخه طبیعی باید وجود داشته باشد چراکه تا اندازه زیادی از فرسایش خاک در مناطق کوهستانی جلوگیری می‌کند.

کارشناس و مشاور اداره‌کل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه عنوان کرد: ریشه‌کنی بیلهر یک گام دیگر در راستای ریشه‌کنی و تخریب منابع طبیعی بوده که همگان وظیفه داریم برای خدمت به نسل آینده این تراژدی را متذکر شویم.

وی به خرید و فروش این گیاه نادر در بازارهای این استان اشاره کرد و گفت: مردم باید بدانند که گیاه بیلهر دارای مضرات زیادی برای بدن است.

نظری افزود: بیلهر دارای مواد قلیایی همچون آمونیاک به اندازه زیاد بوده که استفاده خوراکی از آن موجب بروز برخی بیماری‌های صعب‌العلاج نیز خواهد شد.

وی در ادامه فرهنگ‌سازی را مهم‌ترین کار برای جلوگیری از تخریب و ریشه‌کنی گیاهان کوهی دانست و افزود: همه دستگاه‌‌ها باید در این زمینه منابع طبیعی را یاری کنند.

سخنگوی منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد تلاش رسانه‌های استان برای حمایت از منابع طبیعی و گونه‌های گیاهی در خطر انقراض را قابل تقدیر دانست و افزود: رسانه‌های کهگیلویه و بویراحمد همواره با دغدغه در راستای آگاهی‌بخشی نسبت به این موضوع قلم زده‌اند.

انتهای پبام/82008/م30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول