اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

پانوراما الشرق‌الاوسط گزارش داد

بوتفلیقه تصمیم به اصلاح قانون اساسی الجزایر دارد

حزب حاکم الجزایر اعلام کرد عبدالعزیز بوتفلیقه رئیس‌جمهور این کشور پس از پیروزی مجدد در انتخابات، اولویت کار خود را تعیین دولتی جدید و سپس اصلاح کامل قانون اساسی الجزایر قرار داده است.

بوتفلیقه تصمیم به اصلاح قانون اساسی الجزایر دارد

به گزارش فارس، پایگاه خبری پانوراما الشرق الاوسط گزارش داد؛ «عبدالعزیز بوتفلیقه» در پی چهارمین دور پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری پنجشنبه گذشته در الجزایر و در سایه تنش شدید بین حاکمیت و معارضان، این کشور را با چند سناریو روبه رو می کند.

«عمار سعدانی»، دبیر کل حزب جبهه آزادی بخش ملی الجزایر (حزب حاکم) یکشنبه شب در نشستی خبری گفت: اولویت های بوتفلیقه پس از انتخاب مجددش از سوی مردم با تعیین دولتی جدید آغاز می شود و پس از آن قانون اساسی الجزایر اصلاح خواهد شد.

«محمد العربی ولد خلیفه»، رئیس پارلمان الجزایر هم دیروز در بیانیه ای گفت: دور جدید ریاست جمهوری بوتفلیقه صفحات جدیدی از دموکراسی توافقی بین طیف های معارض و جناح اکثریت در دولت قانون و نهادهای فعال باز خواهد کرد.

بوتفلیقه در ماه مارس گذشته گفت: من با همه فعالان طیف های جامعه برای ایجاد شرایط سیاسی همکاری می کنم که نتیجه آن تشکیل حکومتی شود که خواسته مردم را جامه عمل بپوشاند و همه اینها از طریق بازنگری در قانون اساسی صورت می گیرد که طی سال جاری 2014 آغاز خواهد شد.

بوتفلیقه در آوریل 2013 کمیته ای از کارشناسان حقوقی را برای تدوین قانون اساسی جدید تشکیل داد اما نتایج کار این کمیته هنوز به طور رسمی اعلام نشده است.

در عین حال عبدالمالک سلال، نخست وزیر سابق الجزایر در تابستان گذشته گفت که پیش نویس مقدماتی قانون اساسی که کمیته کارشناسان آماده کرده اند تنها منتظر موافقت رئیس جمهور برای اعلام محتوای آن است.

سلال جزئیات محتوای پیش نویس جدید قانون اساسی الجزایر را فاش نکرد اما بر اساس اطلاعاتی که به بیرون درز کرده است، برای اولین بار سمت «معاون رئیس جمهور» در الجزایر روی کار آمده است.

معارضان الجزایری: به اعتراضات خیابان ادامه می دهیم

در عین حال «عبدالوکیل بلام»، یکی از رهبران و بنیانگذاران جنبش «برکات» که فعالان معارض را شامل می شود به خبرگزاری آناتولی ترکیه گفت: ما اصلا به این انتخابات و نتایج آن کاری نداریم و برای ما مرحله ای به نام پس از انتخابات وجود ندارد زیرا بوتفلیقه در راس قدرت بوده و است.

وی درباره پیشنهاد بوتفلیقه برای وضع قانون اساسی مورد توافق همه طیف ها گفت: کسی که رقبایش را به مزدوری برای خارجی ها، خیانت و آماده سازی زمینه برای بهار عربی متهم می کند نمی تواند آنها را به گفت‌وگو دعوت کند این نظام هرگز با توافق تغییر نمی  کند.

دبیر کل جنبش برکات درباره برنامه این جنبش برای مرحله آتی گفت: ما دفاتری را برای خود در همه نقاط کشور دایر می کنیم و جنبش های اعتراضی مسالمت آمیز در خیابان ها ادامه خواهد داشت.

وی افزود:اما ما با احزاب ملی معارض در الجزایر هم هماهنگی خواهیم داشت آنها هم بر تغییر مسالمت آمیز نظام حاکم تاکید دارند و اگر ما از سوی آنها برای شرکت در سمینار انتقال دموکراتیک که قصد برگزاری آن را دارند دعوت شدیم ،با شرکت در آن راه حل های مطلوب را ارائه می دهیم.

در همین حال منابع بسیار آگاه خبر دادند که بوتفلیقه پس از اعلام رسمی نتایج نهایی انتخابات که از سوی شورای قانون اساسی الجزایر اعلام می شود سوگند ریاست جمهوری را برای دور چهارم ادا خواهد کرد و این مراسم، علنی صورت می پذیرد.

عبدالمالک سلال، رئیس ستاد انتخاباتی بوتفلیقه هم تاکید کرد که بوتفلیقه شخصا در برابر ملت و در حضور همه هیئت های عالی در مراسمی علنی سوگند ریاست جمهوری را ادا می کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول