اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

تمرین دموکراسی در الجزایر

مروری بر آنچه در انتخابات ریاست جمهوری الجزایر گذشت

انتخابات ریاست جمهوری الجزایر سرانجام پس از ماه‌ها شور انتخاباتی پنج شنبه هفته گذشته برگزار شد، انتخاباتی که با پیروزی «بوتفلیقه» و اعتراض شدید کاندیداهای رقیب و برخی احزاب مواجه شده است.

مروری بر آنچه در انتخابات ریاست جمهوری الجزایر گذشت

به گزارش فارس، انتخابات ریاست‌جمهوری الجزایر، به نسبت دوره‌های پیشین در فضایی پر شورتر برگزار شد. علاوه بر وجود رقیبی قوی برای «بوتفلیقه» چون «علی بن فلیس»، کاندیداها و احزاب دیگر نیز با انگیزه زیادی در انتخابات حضور پیدا کرده بودند.

هر چند در این میان، احزاب و گروههایی نیز از مدت‌ها پیش اقدام به تحریم انتخابات کرده بودند.

جماعت اسلامی الجزایر شنبه هفته گذشته و 5 روز مانده به انتخابات با صدور بیانیه‌ای انتخابات را تحریم کرد. در این بیانیه آمده بود: «جبهه‌اسلامی برای نجات، با حضور در انتخابات هفدهم آوریل 2014 مخالف است، زیرا نتایج این انتخابات را از پیش تعیین شده می داند.»

بوتفلیقه 77 ساله، 15 سال است که پست ریاست جمهوری را در دست دارد، سال گذشته نیز در اثر سکته مغزی توانایی راه رفتن را از دست داده است. کهولت سن و افزایش مدت ریاست جمهوری و ادعای مخالفان مبنی بر ناتوانی وی در اداره کشور، عمده  مواردی بود که مخالفین از آن در حمله به رئیس جمهور فعلی الجزایر بهره می‌بردند.

 

 

با این حال وی در میان بخش اعظمی از شهروندان الجزایری محبوبیت دارد زیرا مردم او را عامل اصلی پایان جنگ داخلی ویرانگر دهه 90 میلادی می‌دانند. در جنگ داخلی الجزایر بیش از 150 هزار نفر کشته شدند.

بوتفلیقه همچنین در پی اعتراضات ژانویه 2011 به خواسته مخالفین تن داد و وضعیت فوق العاده 19 ساله را لغو کرد.

 

 

 

«عبدالعزیز بوتفلیقه»،رئیس جمهور کنونی، «علی بن فلیس»، نخست وزیر اسبق، «عبدالعزیز بلعید»، رئیس حزب جبهه المستقبل، خانم «لویزه حنون»، دبیر کل حزب چپ گرای کارگران، «موسی تواتی»، رئیس حزب جبهه ملی الجزایر و «فوزی رباعین»، رئیس حزب عهد 54 ، 6 نامزد حاضر در انتخابات بودند که رقابت اصلی بین «علی بن فلیس» نخست وزیر سابق و «بوتفلیقه» جریان داشت.

رقیب اصلی بوتفلیقه در این انتخابات رأی طبقه متوسط جامعه و روشنفکران را با خود به همراه داشت و بوتفلیقه نیز عمدتا از سوی طبقات پایین جامعه و گروههای انقلابی 1990 حمایت می شد.

 

 

 

میتینگ های گسترده و پر شور، تبلیغات وسیع و نمادسازی‌های مختلف، اقداماتی بود که «علی بن فلیس» به طور چشمگیری بدان ها می پرداخت، وی آخرین میتینگ انتخاباتی خود را شامگاه یکشنبه، برگزار کرد و بدین صورت فرصت تبلیغات انتخاباتی به پایان رسید. وی در تجمعات انتخاباتی خود از تغییر قانون اساسی و افزایش آزادی های مدنی سخن می‌گفت.

در سوی دیگر ماجرا، اما بوتفلیقه، هیچ گاه در میتینگ یا جلسات انتخاباتی شرکت نکرد و سخنرانی جدی نیز در طول تبلیغات نداشت. و در عوض برخی وزاری وی تجمعات انتخاباتی را برگزار می‌کردند. وی در دیدار با اخضر الابراهیمی و وزیر خارجه فرانسه، انتقاداتی را متوجه «علی بن فلیس» کرد و گفت که بن فلیس می خواهد در کشور فتنه انگیزی کند.

نامزدهای رقیب بوتفلیقه نیز، در سخنان خود، رئیس جمهور الجزایر را از بروز تقلب شدیدا بر حذر می‌داشتند. یک روز مانده به برگزاری انتخابات، «علی بن فلیس»،‌ «موسی تواتی» رئیس حزب «جبهه ملی الجزایر» و «علی‌فوزی رباعین»، رئیس حزب « عهد 54» توافق کردند برای نظارت بر فرآیند انتخابات و جلوگیری از بروز تقلب، همکاری کرده و به این منظور ائتلافی تشکیل دهند.

 

شروع انتخابات

بیش از 23 میلیون نفر از جمعیت 35 ملیونی الجزایر جزو واجدین شرایط رای‌دهی محسوب می شوند که می باست از ساعت 8 صبح روز پنج شنبه در 50 هزار صندوق رأی حاضر می شدند،. 260 هزار نیروی پلیس حفاظت از صندوق های رأی و برقراری امنیت را بر عهده گرفتند. انتخاباتی که بعید به نظر می رسید به دور از خشونت برگزار شود.

بوتفلیقه با وجود عدم حضور در هیچ یک از میتینگ های انتخاباتی روی صندلی چرخ دار رأی خود را به صندوق انداخت تا سخنان شب گذشته وزیر کشور مبنی بر شرکت به شخصه بوتفلیقه در رأی دهی را روی زمین نینداخته باشد و همچنین پیامی برای مخالفینی که از عدم سلامتی وی سخن می گفتند بفرستد.

در ساعات بعدی رأی دهی همانطور که پیش بینی می شد، در چند نقطه کشور، مخالفین دولت با نیروهای پلیس درگیر شده که تا پایان ساعت رأی دهی، بیش از 100 نفر زخمی گزارش شد.

همچنین در حالی که فرایند رأی دهی به شدت از سوی احزاب و نامزدهای رقیب، رصد می شد، طبق گزارش « کمیته ملی ناظر بر انتخابات الجزائر» بیش از 78 اخطار در خصوص تخلف در انتخابات، در روز رأی گیری توسط این کمیته دریافت شده است.

 

پایان رأی دهی

رأی گیری در ساعت 20 روز پنج شنبه به اتمام رسید، در حالی که هریک از دو نامزد مدعی، خود را پیروز انتخابات معرفی می‌کردند.

«طیب بلعیز» رئیس شورای قانون اساسی الجزایر اعلام کرد که نسبت مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری این کشور 51.70%، درصد بوده است. آماری که با اعتراض و ادعای دروغین بودن بیشتر احزاب و گروههای مخالف مواجه شد. «جبهه عدالت و پیشرفت» که پیش از آن انتخابات را تحریم کرده بود با نادرست خواندن آمار شرکت کنندگان اعلام کرد، آمار شرکت کنندگان در انتخابات را کمتر از 20درصد ذکر کرد.

 

 

 

پس از آن وزیر کشور از پیروزی «عبد العزیز بوتفلیقه» با کسب 81.53 درصد آرا خبر داد و رسما وی را به عنوان پیروز انتخابات معرفی کرد. طبق گفته وزیر کشور الجزایر «بوتفلیقه» حائز 8 ملیون و 332 هزار و 598 رأی شده و پس از وی «علی بن فلیس» با 12.8 درصد آرا در رتبیه دوم قرار گرفته است.

اما همانطور که پیش بینی می شد، این نتیجه از سوی بن فلیس و دیگر رقبا و احزاب رد شده و بن فلیس شخصا موضوع تقلب را پیش کشیده است.

وی شامگاه پنج شنبه و پس از اتمام رأی گیری، نسبت به آنچه تقلب گسترده در انتخابات خوانده بود اعتراض کرد و به هواداران خود گفت: «هر نتیجه ای که از صندوق های رأی بیرون بیاید از نظر وی قابل قبول نخواهد بود. وی گفت از راه مسالمت آمیز به اعتراض خود ادامه خواهد داد. او همچنین گفت به شورای قانون اساسی مراجعه نخواهد کرد چرا که رئیس آن تابع بوتفلیقه است.

«سفیان جیلالی» رئیس حزب «جیل» و نامزد انصراف داده ریاست جمهوری، نیز در گفت‌وگو با الجزیره، گفت: «با این نتیجه، نظریه جدیدی در علم سیاست به وقوع پیوسته است و آن این است که شما نامزد انتخابات ریاست جمهوری می‌شوید ولی ابدا در هیچ میتینگ یا جلسه ای حاضر نیستید و با این حساب 80 درصد آرا را هم از آن خود می‌کنید»

اما در سو دیگر، «السعید بوحجة» سخنگوی حزب التحریر الوطنی، می‌گوید که نتایج انتخابات چیزی نبود جز انعکاس خواسته و نظر مردم الجزایر و پیروزی «بوتفلیقه» یعنی اینکه مردم خواستار امنیت و استمرار اصلاحات سیاسی هستند. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول