اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی:

دریاچه ارومیه نیازمند عزم ملی و جهادی است

معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی گفت: دریاچه ارومیه نیازمند عزم ملی و جهادی است.

دریاچه ارومیه نیازمند عزم ملی و جهادی است

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه هادی بهادری پیش از ظهر امروز در جلسه هم‌اندیشی و احیای دریاچه ارومیه که در سالن همکف جلسات استانداری آذربایجان غربی برگزار شد اظهار داشت: ارائه راهکارهای مناسب برای احیای دریاچه ارومیه نیازمند اطلاعات دقیق از وضعیت آن بوده و باید بسته‌ای کامل از این اطلاعات ثبت و تدوین شود.

وی افزود: طرح‌های مختلفی برای نجات دریاچه ارومیه مطرح است که از 19 راهکار پیشین قبلی برخی راهکارها که غیرعلمی بودند، حذف شده و یکسری راهکارهای دیگر که علمی و عملی‌تر است جایگزین آنها شده که با این تفاسیر پیش‌بینی می‌کنیم بسته پیشنهادی نجات دریاچه ارومیه نیمه خرداد ماه تحویل دولت شود.

معاون امور عمرانی استاندار هدف از تشکیل جلسه هم‌اندیشی را احیای دریاچه ارومیه مطرح کرد و گفت: گرفتن اطلاعات دقیق و آشنایی با منطقه ارائه راهکارهایی به صورت عملی است و این مسئله باید در منطقه مورد بررسی قرار گیرد.

بهادری با اشاره به بررسی‌های اولیه از منطقه اضافه کرد: این بررسی‌ها حاکی از آن است که تغییر در الگوی کشت بیش از توسعه کشاورزی در منطقه اتفاق افتاده و شیوه‌های رایج آبیاری نیز در سطح وسیعی، سنتی بوده که مدیریت بهینه منابع آب و ترویج شیوه‌های نوین آبیاری می‌تواند نقش بسزایی در حفظ کشاورزی و افزایش بهره‌وری آن داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه احیای دریاچه ارومیه نیازمند یک بسته کامل با لحاظ کردن تمام ابعاد آن است گفت: ارائه اطلاعات دقیق، این کمیته را در تجزیه و تحلیل دقیق و ارائه راهکارهای مناسب برای تصمیم‌سازی‌های بعدی یاری می‌کند.

معاون عمرانی استاندار ادامه داد: عملی کردن راهکارهای ارائه شده برای احیای دریاچه ارومیه، نیازمند جمع‌آوری اطلاعات و پاسخهای لازم به پرسش‌های مطرح در این حوزه است.

بهادری خاطرنشان کرد: تا زمانی که میزان بهره‌وری آب افزایش نیابد، سایر راهکارهای نجات دریاچه ارومیه موقتی و بی‌نتیجه خواهد بود.

وی اذعان داشت: راه‌حل‌های مختلفی مانند، انتقال آب بین حوزه‌ای، بارورسازی ابرها و دیگر روش‌های برای حل بحران دریاچه ارومیه مطرح می‌شود ولی عملا با توجه به ابعاد و گستردگی خشکی دریاچه ارومیه یک راه بیشتر وجود ندارد و آن کاهش مصرف آب و افزایش بهره‌وری آب کشاورزی است.

معاون امور عمرانی استاندار تصریح کرد: بهره‌وری هر متر مکعب آب در حوزه دریاچه ارومیه بسیار پایین‌تر از میانگین جهانی قرار دارد و باید در کنار محدود کردن مصرف آب در بخش کشاورزی، افزایش راندمان آبیاری و استفاده از سایر نهاده‌های تولید باید مورد توجه قرار بگیرد.

بهادری گفت: نجات دریاچه ارومیه نیازمند یک تلاش بزرگ عظیم است چرا که ادامه وضع موجود منجر به ایجاد طوفان‌های نمکی و تغییرات اقلیمی معناداری می شود که می تواند بر زندگی 5 میلیون نفر از مردم منطقه تاثیر بگذارد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به عقیده کارشناسان اگر فاجعه خشکی برای دریاچه ارومیه رقم بخورد، نه تنها اثرات مخرب و ویرانگری برای میلیون‌ها نفر ساکنین اطراف زیست بوم دریاچه بلکه مناطق وسیع‌تر اطراف آن نیز تحت تأثیر قرار خواهند گرفت.

انتهای پیام/61004/صا30/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول