اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر کارگروه نجات دریاچه ارومیه:

احیای دریاچه ارومیه مستلزم همکاری مسئولان و مردم است

دبیر کارگروه نجات دریاچه ارومیه گفت: احیای دریاچه ارومیه مستلزم همکاری مسئولان، دولت و مردم است.

احیای دریاچه ارومیه مستلزم همکاری مسئولان و مردم است

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه عیسی کلانتری پیش از ظهر امروز در جلسه هم‌اندیشی و احیای دریاچه ارومیه که در سالن همکف جلسات استانداری آذربایجان غربی برگزار شد، اظهار داشت: سوء‌استفاده بشر از تکنولوژی‌ها و استفاده بی‌رویه از منابع طبیعی خطراتی را در پی دارد که یکی از این‌ها خشک شدن دریاچه ارومیه است.

وی افزود: به دلیل عدم آگاهی در جهت اجرای پروژه‌های عمرانی و همچنین عملکرد اشتباه مسئولان این مسئله باعث کم‌آبی در 40 شهرستان خواهد شد که در سال‌های آینده مشکل کم‌آبی نیز به مشکلات موجود اضافه خواهد شد.

دبیر کار گروه نجات دریاچه ارومیه تصریح کرد: با ایثار، گذشت و کنار گذاشتن خودخواهی‌ها همه توان خود را در جهت احیای دریاچه به‌کار خواهیم گرفت.

کلانتری اضافه کرد: با همت، غیرت و توجه دولت مرکزی یقین داریم بر خلاف گذشته که این مسائل را امنیتی کرده بودند با کمک صاحب‌نظران و مسئولان با ارائه راه‌کارهای علمی در جهت احیای دریاچه بکوشند.

دبیر کار گروه نجات دریاچه ارومیه با اشاره به هزینه‌ای که برای دریاچه ارومیه صرف می‌شود، خاطرنشان کرد: هر سال 1 میلیارد دلار برای حوضه آبریز دریاچه ارومیه هزینه می‌شود.

کلانتری با بیان اینکه استفاده بی‌رویه از منابع زیستگاه مردم را تهدید می‌کند، اذعان داشت: خسارت‌های انسانی، بهداشتی، عدم توجه به اصول زیر بنا در بخش‌های عمرانی عوامل تهدید زندگی مردم است.

وی افزود: دولت دستورالعمل 19 گانه را در خصوص احیای دریاچه ارومیه مطرح کرده بود که با توجه و عزم مسئولان تعدادی از آنها با منابع علمی به اجرا رسید.

دبیر کار گروه نجات دریاچه ارومیه عنوان کرد: راه‌حل های مختلفی مانند، انتقال آب بین حوزه ای، بارورسازی ابرها و دیگر روش‌های برای حل بحران دریاچه ارومیه مطرح می‌شود.

کلانتری تصریح کرد: ولی با توجه به ابعاد و گستردگی خشکی دریاچه ارومیه یک راه بیشتر وجود ندارد و آن کاهش مصرف آب و افزایش بهره‌وری آب کشاورزی است‌.

وی تصریح کرد: بهره‌وری هر مترمکعب آب در حوزه دریاچه ارومیه بسیار پایین‌تر از میانگین جهانی قرار دارد و باید در کنار محدود کردن مصرف آب در بخش کشاورزی، افزایش راندمان آبیاری و استفاده از سایر نهاده‌های تولید باید مورد توجه قرار بگیرد.

انتهای پیام/61004/ب30/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول