اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس شبکه بهداشت و درمان آبیک خبر داد

برگزاری کلاس‌های آموزشی هفته سلامت در آبیک

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان آبیک از برگزاری جشنواره‌ها، مسابقات و کلاس‌های آموزشی برای قشرهای مختلف این شهرستان با موضوعات متعدد در هفته سلامت (1-7 اردیبهشت ماه) جاری خبر داد.

برگزاری کلاس‌های آموزشی هفته سلامت در آبیک

به گزارش خبرگزاری فارس از آبیک، هر ساله به مناسبت هفته سلامت برنامه‌های مختلفی در سراسر کشور با توجه به اعلام شعار سال سازمان بهداشت جهانی در کشور برگزار می‌شود که در شهرستان آبیک نیز برنامه‌هایی از سوی مسئولان شبکه بهداشت و درمان این شهرستان برگزار می‌شود.

هفته سلامت هر ساله از 18 فروردین ماه آغاز می‌شد و به مدت یک هفته برنامه‌هایی اجرا می‌شد، ولی امسال با تغییراتی، این هفته به اول اردیبهشت ماه تا هفتم این ماه تغییر یافته است.

در شهرستان آبیک نیز به مناسبت هفته سلامت برنامه‌های مختلفی از سوی شبکه بهداشت و درمان شهرستان در نظر گرفته شده است، به همین بهانه با حمید برودتی رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان آبیک گفت‌و‌گویی ترتیب دادیم که در پی می‌آید.

شعار امسال هفته سلامت چیست و دلیل نامگذاری این شعار را توضیح دهید؟

شعار امسال هفته سلامت «یک عمر سلامت با خودمراقبتی» نامگذاری شده است. از دلایل نامگذاری شعار امسال به نام «یک عمر سلامت با خودمراقبتی» می‌توان به بروز بیماری‌های غیرواگیر در جامعه مانند دیابت، چاقی، پوکی استخوان، فشار خون، آسم و دیگر بیماری‌ها اشاره کرد که بر اثر تغذیه ناسالم و نادرست، زندگی ماشینی، رفتار نامناسب، نحوه تحرک و نشستن و بسیاری از موضوعات دیگر ایجاد می‌شود.

مردم در تأمین سلامت خود چه نقشی دارند؟

ستون سلامت، خود مردم هستند که در برابر تمام بیماری‌ها به خودمراقبتی نیاز دارند و باید با تغییر شیوه زندگی، ارتقای سلامت و بهداشت روان، تغذیه مناسب، تغییر رفتار نامناسب و فاکتورهای مهم دیگر به ارتقای سلامت خود کمک کنند.

لازم است بگوییم که مردم در ارتقای سلامت خود 50 درصد، متولیت امر بهداشت و سلامت 25 درصد و دیگر نهادها 25 درصد در ارتقای سلامت مردم سهیم هستند، ولی مردم باید بیشتر پای کار آمده و برای حفظ سلامت خود گام بردارند.

مردم باید با عزم ملی و مسئولان باید با مدیریت جهادی در تأمین و ارتقای سلامت در جامعه تلاش کنند.

مردم در تحقق شعار «یک عمر سلامت با خودمراقبتی» چگونه می‌توانند نقش خود را ایفا کنند؟

مردم باید زمینه سلامت را خودشان فراهم کنند و مراقب خود و به فکر سلامتشان باشند یعنی نکات ضرر آور و منفعت‌آور را شناسایی کنند و در راستای ارتقای سلامت گام بردارند نه اینکه منتظر باشند کسی سلامتی را به آنها اعطا کند.

سلامت هر کس در دست خودش است یعنی انسان باید با خطراتی که ممکن است سلامتش را تهدید کند، آشنا باشد و با راهکارهای مناسب با آن خطرات مقابله کند.

باید گفت که تنها یک نهاد، مسئول حفظ و ارتقای سلامت افراد جامعه نیست بلکه همه دستگاه‌ها و ادارات در تأمین و ارتقای سلامت مردم نقش دارند و باید به نحو احسن نقش خود را ایفا کنند.

مردم برای ارتقای سلامت خود باید چه اقدامی کنند؟

یک بخش از آگاهی از سلامت ندانستن نیست، بلکه عدم اجرای آن اطلاعات است به عنوان نمونه همه می‌دانند که سیگار مضر است، ولی سیگار را مصرف می‌کنند و این امر بیانگر این مطلب است که علم هنوز به باور و رفتار تبدیل نشده است.

مسئولان ادارات مختلف در افزایش و ارتقای اطلاعات و آگاهی مردم در زمینه سلامت نقش مهمی دارند و باید اطلاعات جامعه هدف حیطه کاری خود را افزایش دهند.

باید در خصوص حفظ سلامت و ارتقای بهداشت، حساسیت لازم در مردم ایجاد شود تا بیشتر به سلامت و بهداشت خود بها دهند.

مهم‌ترین برنامه شبکه بهداشت و درمان شهرستان آبیک در هفته سلامت چیست؟ توضیح دهید؟

اجرای برنامه‌های آموزشی برای گروه‌های مختلف در زمینه‌های متعدد مهم‌ترین برنامه شبکه بهداشت و درمان شهرستان آبیک در هفته سلامت است.

کلاس آموزشی مضرات مصرف سیگار و قلیان و اعتیاد در فرمانداری شهرستان آبیک برای دهیاران، کلاس آموزشی صنف پزندگان (ویژه قنادان، مطبخ، تالار پذیرایی و رستوران) در زمینه عدم استفاده از رنگ مصنوعی و  کلاس آموزشی آموزش در زمینه روش‌های گندزدایی وسایل و ابزار کار در آرایشگاه‌های زنانه برای آرایشگران و پیشگیری از انتقال بیماری در شبکه بهداشت آبیک برگزار می‌شود.

برگزاری کلاس آموزشی خودمراقبتی و پیشگیری از مصرف سیگار و سوء مصرف مواد مخدر ویژه دهیاران، آموزش خودمراقبتی و پیشگیری از افسردگی ویژه والدین کودکان استثنایی، آموزش خودمراقبتی و پیشگیری از استرس در گروه هدف ورزشکاران و آموزش خودمراقبتی ویژه اصناف در سالن اجتماعات شبکه بهداشت آبیک از دیگر برنامه‌ها است.

از دیگر کلاس‌ها آموزشی می‌توان به آموزش خودمراقبتی و مهارت نه گفتن دانش‌آموزان دختر متوسطه، آموزش خودمراقبتی ویژه رابطان بهداشت،  کلاس آموزشی نقش تغذیه در فشار خون بالا حوزه علمیه خواهران و کلاس آموزشی آنتروپومتریک و مکمل‌های ورزشی در یکی از باشگاه‌ها اشاره کرد.

در خصوص ارتقای سطح آگاهی چه گروه‌های هدفی برنامه دارید؟

ارتقای سطح آگاهی گروه هدف در خصوص سرطان‌های شایع زنان (سرطان دهانه رحم و سرطان سینه) در مرکز بیاضیان، ارتقای سطح آگاهی گروه هدف در خصوص سرطان‌های شایع زنان (سرطان دهانه رحم-سرطان سینه) و نقش تغذیه در فشار خون بالا در حوزه علمیه خواهران شهرستان آبیک، ارتقای سطح آگاهی گروه هدف در خصوص سرطان‌های شایع زنان (سرطان دهانه رحم و سرطان سینه) و خودمراقبتی در کودکان (پیشگیری از کودک آزاری) در کمیته امداد امام خمینی (ره) را در هفته سلامت در دستور کار داریم.

گرچه توزیع پمفلت درب منزل در تمام روستاهای مرکز بهداشت شهرستان آبیک و نصب بنر سر در مراکز و پایگاه‌های بهداشتی را نیز در دستور کار قرار دارد.

چه مسابقاتی در هفته سلامت برگزار می‌شود؟

در هفته سلامت مسابقه طناب‌زنی در مدرسه ابتدایی دخترانه شهدای مکه آبیک، مسابقه دو و میدانی در مدارس منطقه قشلاق، برگزاری مسابقه نقاشی در مدارس شهرستان آبیک، مسابقه مقاله‌نویسی با موضوع هفته سلامت در تمام مراکز بهداشتی درمانی و پایگاه‌های بهداشتی و جشن بادبادک‌ها با موضوع یک عمر سلامت با خودمراقبتی در مدرسه راهنمایی قشلاق اجرا و برگزار می‌شود.

در خصوص برنامه‌های هفته سلامت و ادارات توضیح دهید؟

طرح موضوع هفته سلامت و اهمیت آن در شورای سلامت شهرستان آبیک، اجرای برنامه نمادین هفته سلامت (سخنرانی، مسابقه، تئاتر، مقاله، بازدید از نمایشگاه نقاشی و سرود) در مدرسه شهید افتخاری، درج پیام بهداشتی با موضوع خودمراقبتی در قبوض آب، برق، گاز و تلفن و اطلاع‌رسانی به مراکز، پایگاه‌ها و خانه‌های بهداشت در خصوص مراجعه به سایت شبکه بهداشت شهرستان آبیک برای دریافت و یا مطالعه بسته آموزشی خودمراقبتی و اطلاع‌رسانی به تمام ادارات دولتی شهرستان آبیک در خصوص مراجعه به سایت شبکه بهداشت شهرستان آبیک برای دریافت و یا مطالعه بسته آموزشی خودمراقبتی از برنامه‌های شبکه بهداشت و ادارات دیگر در هفته سلامت است.

در هفته سلامت جشنواره هم برگزار می‌شود؟

برگزاری جشنواره میان وعده سالم و صبحانه سالم در مراکز بهداشتی درمانی و پایگاه‌های بهداشتی و برگزاری جشنواره غذای سالم (غذاهای خانگی) با موضوع یک عمر سلامت با خودمراقبتی در هنرستان عاطفه شهرستان آبیک و برگزاری همایش خودمراقبتی برای مادران دانش‌آموزان در سالن اجتماعات اداره آموزش و پرورش در دستور کار قرار دارد.

دیگر برنامه‌های هفته سلامت را بیان کنید؟

ویزیت رایگان مناطق محروم، برپایی چادر سلامت در محل نماز جمعه و اندازه‌گیری قند خون و فشار خون بالا برای افراد پرخطر، انجام مراقبت بیماران دیابتی زیر پوشش خانه‌های بهداشت مرکز بهداشت شهرستان آبیک با اندازه‌گیری هموگلوبین ای‌وان‌سی، غربالگری دیابت و فشار خون بالا در خانه‌های بهداشت زیر پوشش مرکز بهداشت شهرستان آبیک، همایش پیاده‌روی در شهرستان آبیک و روستاهای زیر پوشش و درج پیام‌های بهداشتی در سربرگ‌نامه‌های اداری و فیش حقوق کارکنان، آشنایی پیشگامان سلامت با تیم سلامت مرکز بهداشتی و درمانی مدرسه جلال آل احمد زیاران، ارائه مطلب در زمینه خودمراقبتی دانش‌آموزان به سایت و پژواک و ارسال بسته آموزشی خودمراقبتی و پمفلت آموزشی به مراکز بهداشتی و درمانی و اداره آموزش و پرورش از دیگر برنامه‌هایی است که در هفته سلامت برگزار می‌شود.

چه جلساتی در هفته سلامت برگزار می‌شود؟

جلسه آموزشی آسم ویژه افسران راهنمایی رانندگی آبیک، جلسه آموزشی خودمراقبتی در بیماری آسم ویژه رانندگان تاکسی خطوط مختلف شهرستان آبیک، برگزاری جلسات آموزشی در زمینه خودمراقبتی برای والدین، کارکنان، دانش‌آموزان در تمام مدارس زیر پوشش شهرستان آبیک از سوی پرسنل بهداشتی، برپایی ایستگاه سلامت در مراکز بهداشتی درمانی و پایگاه‌های بهداشتی، برگزاری جلسه آموزش عملی در زمینه برنامه خودمراقبتی دانش‌آموزان (نحوه فشار خون گرفتن، نحوه صحیح مسواک زدن، اهمیت نخ دندان، اهمیت ورزش و تحرک در سلامتی) در مدرسه ابتدای علامه طباطبایی و دبیرستان سمائیان شهرستان آبیک از جلساتی است که در هفته سلامت برگزار می‌شود.

آشنایی پیشگامان سلامت با تیم سلامت مرکز بهداشتی و درمانی مدرسه جلال آل احمد زیاران و ارائه مطلب در زمینه خودمراقبتی دانش‌آموزان به سایت و پژواک و ارسال بسته آموزشی خودمراقبتی و پمفلت آموزشی به مراکز بهداشتی و درمانی و اداره آموزش و پرورش از دیگر برنامه‌هایی است که برای هفته سلامت پیش‌بینی شده است.

نظر شما در خصوص راهبرد سال مقام معظم رهبری «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» چیست و چه جایگاهی در سلامت دارد؟

مقام معظم رهبری به نکته بسیار ظریفی در این راهبرد نورانی اشاره داشته‌اند چراکه ایشان به کم‌رنگ‌ شدن فرهنگ جهادی و مدیریت جهادی اشراف کامل دارند ولی با نامگذاری راهبرد امسال تکلیف همه مسئولان را در همه زمینه‌ها و مقوله‌ها مشخص کردند.

اگر مسئولان به تأکیدات رهبری مبنی بر تحقق مدیریت جهادی در طی سال‌های اخیر عمل می‌کردند، دیگر کارها زمین نمی‌ماند، بنابراین لازم است مسئولان تفکر مدیریت جهادی را در پیشبرد تمام امور نهادینه کنند و داوطلبانه این امر فراگیر شود.

مدیریت جهادی به ویژه در حوزه سلامت به شدت نیاز است، چراکه کار در این حوزه بسیار زیاد است و کار مانده در حوزه سلامت بسیار وجود دارد که نیاز به مدیریت جهادی مسئولان دارد.

انتهای پیام/77006/ب۴۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول