اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

نگارخانه صورتگر مکانی زیبا و دنج برای هنرمندان کرمانی

نگارخانه استاد صورتگر کرمان مکانی زیبا و دنج برای هنرمندانی است که قصد دارند، آثار خود را در معرض دید هنردوستان و یا فروش قرار دهند.

نگارخانه صورتگر مکانی زیبا و دنج برای هنرمندان کرمانی

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، نگارخانه استاد صورتگر مکانی زیبا و دنج در کوچه جیحون خیابان جهاد شهر کرمان است و هنرمندان می‌توانند، آثار خود را در این مکان در معرض دید و فروش قرار دهند.

صدای پای استاد نقاش در کوچه جیحون

کوچه جیحون خیابان جهاد شهر کرمان تا همین چند سال قبل ناظر رفت و آمد پیرمرد هنرمندی بود که با ریش بلند سپید و لباس‌های ساده گاهی قدم به کوچه جیحون می‌گذاشت، استاد اسدالله صورتگر.

استاد صورتگر، زاده 1312 در محله با صفا و قدیمی شاهزاده محمد شهر کرمان است، عشق به نقاشی از خردسالی در وجود این هنرمند جوانه زد و خانم نورنیا معلم نقاشی دبستان سیروس مشوق اصلی اسدالله بود.

هرچه زمان می‌گذشت، اسدالله بیشتر و بیشتر به نقاشی علاقه‌مندتر می‌شد، اما استاد علی‌اکبر صنعتی تنها معلم در کرمان بود که در پرورشگاه صنعتی نقاشی یاد می‌داد و اسدالله برای بهره‌مندی از درس استاد صنعتی خود را به چند نفر از همکلاسی‌هایش نزدیک کرد که در پرورشگاه بودند و از این طریق به صورت غیرمستقیم توانست، قطره‌هایی از دریای بیکران هنر استاد صنعتی را فرا گیرد.

استاد محمدناصر صفا نوه ناصرالدین شاه بعد از کودتای 28 مرداد به کرمان آمده بود و در این شهر تاریخی و زیبا زندگی را می‌گذارند، اسدالله صورتگر هنگامی که استاد صفا نقاشی می‌کشید، کنار وی می‌نشست و شعرهای «صفا» را برایش زمزمه می‌کرد و نیم‌نگاهی به دستان استاد می‌انداخت و این گونه مایه‌های هنری را از این استاد نقاش آموخت.

استاد صورتگر هنر ویترا را در کرمان رواج داد

استاد صورتگر در هنرکده مربیان امور هنری تهران از حضور استادانی چون ابراهیم جعفری، نامی، اسماعیل شنگله و محمد سلحشور هنرهای نقاشی، بازیگری، خطاطی و موسیقی را آموخت و نشان درجه دو فرهنگ را به دست آورد.

این هنرمند 27 سال در تربیت معلم کرمان تدریس کرد و معلمان بسیاری را تحویل جامعه داد، استاد صورتگر همچنین هنر ویترا و پژوال‌دیزاین «آب‌آرت» را در کرمان رواج داد.

شعرهای استاد صورتگر هم خبر از استعداد این هنرمند در وادی شعر و شاعری می‌دهد: خبر از ما برسانید به مستانی چند/جام از باده تهی مانده به دستانی چند/تا به کی خرقه ما در گرو باده رود/چند مخمور نشینیم به زمستانی چند.

نگارخانه صورتگر چگونه شکل گرفت؟

پای استاد صورتگر که از زندگی بیرون رفت و در سال 86 به دیار باقی شتافت، همسر هنرمندش بانو بهشتی از پا ننشست و طبقه همکف خانه‌شان را تبدیل به نگارخانه‌ای زیبا کرد به نام نگارخانه صورتگر که هم نام استاد زنده بماند و هم آثار زنده‌یاد صورتگر در معرض نمایش عموم قرار گیرد.

از در شیشه‌ای بزرگی وارد نگارخانه صورتگر می‌شوی بر روی دیوارهای نگارخانه به طور معمول آثار زیبای نقاشی و خوشنویسی استاد صورتگر نصب می‌شود، با تماشای هر یک از این آثار به راحتی می‌توان چیره‌دستی این هنرمند را درک کرد.

پشت‌پرده شاهکارهای هنری استاد صورتگر

تفاوت بزرگی که در پشت‌پرده خلق آثار صورتگر وجود دارد این است که این هنرمند عادت داشت، قبل از خلق یک اثر هنری در مورد موضوع مورد نظرش تحقیق و پژوهش انجام دهد به طور نمونه استاد صورتگر چهره حافظ شاعر بلندآوازه پارسی‌زبان و یا چهره شاه نعمت‌الله ولی را تنها با مطالعه و تحقیق توانسته بر روی بوم نقاشی بیاورد و البته این دو اثر جزء شاهکارهای زنده‌یاد صورتگر هم به شمار می‌روند.

ایران بهشتی همسر روانشاد اسدالله صورتگر عصرها به نگارخانه صورتگر می‌آید، باغچه‌ای که از درون نگارخانه به راحتی می‌توان گل‌ها و درختان زیبای آن را مشاهده کرد را آبیاری می‌کند و با روی خوش پذیرای مهمانان نگارخانه است.

در یکی از بعد از ظهرهای دل‌انگیز بهار کرمان به نگارخانه صورتگر می‌روم، خانم بهشتی بر روی یکی از صندلی‌های نارنجی نگارخانه نشسته است که در پشت یک میز قرار دارد، ایران خانم با روی خوش از من استقبال می‌کند.

بر روی یکی از صندلی‌ها در روبه‌روی خانم بهشتی می‌نشینم و از دیدن گل‌های باغچه حیاط نگارخانه لذت می‌برم که از در شیشه‌ای نگارخانه به خوبی دیده می‌شوند.

یکی از عکس‌های استاد صورتگر در حالی که سینه دستش را به گوشه سرش تکیه داده بر دیواری جا خوش کرده است که در روبه‌روی صندلی خانم بهشتی قرار دارد.

پول فروش BMW خرج نگارخانه شد

از خانم بهشتی می‌خواهم که در مورد راه‌اندازی نگارخانه صورتگر صحبت کند، وی می‌گوید: در سال 86 که استاد صورتگر فوت کرد یک خودروی BMW داشتیم که آن را فروختم و با پولش طبقه همکف خانه را به نگارخانه تبدیل کردم.

وی می‌افزاید: خانم یکی از همسایه‌ها می‌گفت، ایران خانم! این پول‌ها را به جای خرج کردن در نگارخانه، النگو بخر و از پایین تا بالای دستت را پر کن.

بهشتی بیان می‌کند: کار هنری باید ادامه داشته باشد، اگر آدم هنرمند به حاشیه برود، یادش هم می‌رود و نگران بودم که استاد صورتگر هم فراموش شود.

زمانی که خانم بهشتی تصمیم به احداث نگارخانه صورتگر گرفت، یکی، دو تا نگارخانه در شهر کرمان دایر بود که یکی از آنها هم تعطیل شده بود.

مردم عصرها بیشتر به نگارخانه می‌روند

حالا هفت سال از نخستین روز آغاز به کار نگارخانه صورتگر می‌گذرد و این مکان تا به امروز میزبان بیش از 50 نمایشگاه بوده است از نمایشگاه نقاشی و خطاطی بگیر تا نمایشگاه فرش که بهشتی درباره این نمایشگاه‌ها می‌گوید: سعی کردم، نمایشگاه هنرمندان را با کمترین هزینه در نگارخانه صورتگر برگزار کنم و حتی بعضی وقت‌ها نمایشگاه‌ها مجانی برگزار شد.

این هنرمند تصریح می‌کند: در زمان‌هایی که نمایشگاه در نگارخانه صورتگر نداشته باشیم، آثار استاد صورتگر و یا آثار خودم را در معرض دید هنردوستان قرار می‌دهم.

از خانم بهشتی در مورد استقبال مردم از نگارخانه صورتگر می‌پرسم و وی استقبال مردم از این مکان را نسبت به دیگر نگارخانه‌ها خوب ارزیابی می‌کند و می‌گوید: مردم صبح‌ها سر کار و زندگی هستند و کمتر می‌توانند به نگارخانه‌ها بروند، برای همین ساعت کار نگارخانه صورتگر را گذاشتیم برای ساعت پنج تا هفت بعد از ظهرها.

تاکنون علاوه بر برگزاری نمایشگاه‌های هنری در نگارخانه صورتگر تعدادی کارگاه آموزشی هم برگزار شده است که کارگاه عاشورا را خانم بهشتی برگزار کرد، کارگاهی که به گفته خودش حدود یک میلیون و 200 هزار تومان برای تهیه جوایز آن هزینه کرد.

بهشتی عنوان می‌کند: دلم می‌خواهد، کارگاه‌های آموزشی در نگارخانه صورتگر برگزار کنم که هزینه‌بر است، اما باز هم حرفی نیست.

مسئولان با هنرمندان خودمانی باشند

وی ادامه می‌دهد: انتظار دارم با آنهایی که بر سر کار می‌آیند، خودمانی باشیم، مسئولان جدید، صاحبان نگارخانه‌ها را دعوت کنند و در مورد مشکلاتشان با آنها صحبت کنند.

بهشتی عنوان می‌کند: نگارخانه‌های کرمان در حال حاضر فضا و امکانات به نسبت خوبی دارند و مسئولان گاهی کوتاهی می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه استادان هنر باید با برگزاری نمایشگاه‌ها در نگارخانه‌ها از این محیط‌های فرهنگی حمایت کنند، می‌گوید: برگزاری نمایشگاه‌های هنری فرهنگ و شعور مردم را بالا می‌برد.

نگارخانه صورتگر کرمان که از چندی قبل تغییر دکوراسیون داده و شکیل‌تر از گذشته شده است، بنا دارد علاوه بر میزبانی از نمایشگاه‌ها و کارگاه‌های هنری بخشی از زمان خود را به نمایش آثار هنری هنرمندان کرمانی و فروش آنها اختصاص دهد، بنابراین زمینه فروش آثار هنری هم در این نگارخانه فراهم می‌شود.

===============

گزارش از مهسا حقانیت

===============

انتهای پیام/80019/غ40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول