اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

افغانستان در 24 ساعت گذشته

هلاکت 5 فرمانده شبه‎نظامیان طالبان/ کشته و زخمی شد 8 غیرنظامی در جنوب افغانستان

هلاکت 5 فرمانده شبه‎نظامیان طالبان، کشته و زخمی شد 8 غیرنظامی، گشایش مرکز تحقیقاتی تکنولوژی آموزشی افغانستان و برگزاری چهارمین نمایشگاه بین‌المللی «افغان-ترک» در کابل بخشی از رویدادهای مهم 24 گذشته افغانستان را تشکیل می‌دهند.

هلاکت 5 فرمانده شبه‎نظامیان طالبان/ کشته و زخمی شد 8 غیرنظامی در جنوب افغانستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، «سرحدی زواک»، سخنگوی پلیس ولایت «لغمان» در شمال افغانستان در گفت‏‎وگو با رسانه‎ها اظهار داشت در عملیات نیروهای امنیتی افغان در منطقه «النیگار» این ولایت علاوه بر یک فرمانده شبه‎نظامیان طالبان به نام «عمری»، شش نفر دیگر کشته و چهار نفر نیز زخمی شدند.

به گفته زواک، در این عملیات 2 پلیس افغان نیز کشته شده‌اند.

از سوی دیگر «احمد نوید فروتن»، سخنگوی والی ولایت «بدخشان» نیز از کشته شدن یک فرمانده شبه ‎نظامیان طالبان به نام «قاری محفوظ» و زخمی شدن 2 تن از افرادش در منطقه «بهارک» این ولایت خبر داد.

به گفته فروتن، در نتیجه این درگیری چهار شبه‎نظامی طالبان دستگیر و یک پلیس افغان زخمی شد.

در همین حال مقام‎های امنیتی افغان از کشته شدن یک مین‎گذار در هنگام جاسازی مین در داخل یک مدرسه در منطقه «فیض آباد» ولایت «جوزجان» خبر دادند.

کشته و زخمی شد 8 غیرنظامی در جنوب افغانستان

«غلام سخی روغ لیونی»،  فرمانده پلیس ولایت «زابل» در جنوب افغانستان در گفت‎وگو با رسانه‎ها اظهار داشت که بر اثر انفجار مین کنار جاده‎ای در منطقه «شهرصفای» این ولایت 2 کودک کشته و شش نفر دیگر زخمی شدند.

به گفته روغ لیونی، این انفجار زمانی رخ داد که تراکتور غیرنظامیان با مین کنارجاده برخورد کرد.

کشته شدن 3 فرمانده شبه‎نظامیان طالبان در شرق افغانستان

«همایون رشیدی»، مسئول بخش مطبوعاتی ولایت «کاپیسا» در شرق افغانستان در گفت‎وگو با رسانه‎ها اظهار داشت که در نتیجه عملیات مشترک نظامیان خارجی در منطقه «تگاب» این ولایت 3 فرمانده شبه‎نظامیان به نام‎های «مولوی محمد نبی»، «قاری ذبیح الله» و «مولوی ظاهر» همراه با 2 نفر دیگر کشته شدند.

به گفته رشیدی، در این عملیات به نیروهای داخلی و خارجی آسیب نرسیده است.

گشایش مرکز تحقیقاتی تکنولوژی آموزشی افغانستان در کابل

«فاروق وردک» وزیر آموزش و پرورش افغانستان روز گذشته در مراسم گشایش مرکز تحقیقاتی تکنولوژی آموزشی افغانستان که با کمک کشور چین ساخته شده است، اظهار داشت که افتتاح این مرکز تحقیقاتی گام مهمی در تقویت، پیشرفت و کیفیت آموزش و پرورش در افغانستان است.

به گفته وردک، مرکز تحقیقاتی تکنولوژی آموزشی با کمک و همکاری کشور چین به ارزش 13 میلیون دلار در شهر کابل ساخته شده است.

به گفته وی این مرکز در زمینی به مساحت 12 جریب به صورت اساسی دارای 27 اتاق اداری، سالن کنفرانس، کتابخانه، لابراتوار و اتاق‎های درسی ساخته شده است.

وزیر آموزش و پرورش افغانستان تصریح کرد که در این مرکز، آموزگاران مدارس به طور عملی آموزش خواهند دید و مواد درسی دانش آموزان نیز در آن تهیه و تنظیم خواهد شد که در ارتقای کیفیت آموزش و پرورش در افغانستان تاثیرگذار است.

برگزاری چهارمین نمایشگاه بین‌المللی «افغان-ترک» در کابل

چهارمین نمایشگاه بین‌المللی افغان-ترک از سوی «انجمن صنعتکاران ترکی» با همکاری «اتاق تجارت و صنایع» افغانستان در شهر کابل برگزار شد.

در این نمایشگاه 70 شرکت در یکصد غرفه هر 2 کشور افغانستان و ترکیه، محصولات و خدمات تجاری خود را به نمایش گذاشتند.

«محمد قربان حقجو»، رئیس اتاق تجارت و صنایع افغانستان در این نمایشگاه اظهار داشت: این گونه نمایشگاه‎ها برای رشد و توسعه تجارت بین 2 کشور بسیار با اهمیت است.

وی افزود: چهار سال پیش که نخستین نمایشگاه را دایر کردیم، حجم تجارت افغانستان 150 میلیون دلار بود؛ اما امروز رقمی در حدود 300 میلیون دلار را نشان می‎دهد.

بر اساس اظهارات مسئولان اتاق تجارت و صنایع افغانستان، نمایشگاه افغان-ترک از تاریخ 26 تا 29 فردین به روی علاقه‎مندان و بازدیدکنندگان باز است.

در این نمایشگاه انواع مختلف مواد ساختمانی، ماشین آلات کشاورزی، ابزار ارائه خدمات برقی و همچنین لباس، مواد غذایی، مبل و دفاتر رسمی در 40 غرفه افغانستان و 30 غرفه ترکیه به نمایش گذاشته شده است.

انتهای پیام/.
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول