اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فرمانده آمادگاه اصلی و عمومی آبیک:

ایمان از اصول تفکیک‌ناپذیر ارتش جمهوری اسلامی است

فرمانده آمادگاه اصلی و عمومی شهرستان آبیک با بیان اینکه ارتش سرمایه ملی و متعلق به ملت است، ایمان را از اصول تفکیک‌ناپذیر ارتش جمهوری اسلامی بیان کرد.

ایمان از اصول تفکیک‌ناپذیر ارتش جمهوری اسلامی است

به گزارش خبرگزاری فارس از آبیک، 29 فروردین، مصادف با روز ارتش جمهوری اسلامی ایران و بزرگداشت حماسه آفرینی‌های دلاورمردان‌ نیروی زمینی ارتش است.

همزمان با به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی، ارتش رژیم شاهنشاهی که پیکره اصلی آن‌ را جوانان برومند، خانواده‌های مسلمان و اغلب مستضعف ایرانی تشکیل می‌داد، به ندای آسمانی رهبر انقلاب لبیک گفت و در نتیجه همصدا و همراه با امت در براندازی رژیم ستم‌شاهی و ستیز بی‌امان با دشمنان داخلی و خارجی انقلاب برخاست و به عنوان نخستین بازوی توانمند نظامی انقلاب در راستای تحقق اهداف جمهوری اسلامی ایران تلاش‌های خستگی‌ناپذیر و مستمر را با فداکاری و ایثار و در ابعاد مختلف آغاز کرد.

به همین مناسبت امام امت روز 29 فروردین را به نام روز ارتش نامگذاری کرد. امام خمینی (ره) روز پیوستن ارتش به مردم را با عبارت حکیمانه لحظه شادی بندگان خدا و یاس ستمگران نقطه عطف درخشان و افتخارآمیز قلمداد کرد.

به بهانه گرامیداشت 29 فروردین مصادف با روز ارتش، با معرفت هاشمی فرمانده آمادگاه اصلی و عمومی شهرستان آبیک که از شاگردان شهید سپهبد صیاد شیرازی نیز است، گفت‌و‌گویی ترتیب دادیم که از نظر می‌گذرد.

فارس: چطور شد که ارتش به امام راحل پیوست؟

زمان پهلوی پدر یک نیروی مسلح مدرنیزه و نوپا شکل گرفته بود و پهلوی پسر با منطقه و جهان شرق و غرب  مناسبت ایجاد کرد و ارتش وارد فاز جدیدی شد.

در اواخر عمر رژیم پهلوی و آغاز شکل‌گیری انقلاب، با رهبری داهیانه امام راحل، در زمینه اعتقادی بدنه ارتش که از خود مردم بود تبلیغات صورت می‌گرفت؛ این در حالی بود که رژیم شاهنشاهی هوای رأس را داشت و از بدنه ارتش غافل بود ولی امام راحل در این سال‌ها تلاش‌های بسیاری کرد و در قلب بدنه ارتش جای گرفت.

روز موعود یعنی 22 بهمن فرا رسید و ارتشیان که در دوران رژیم شاهنشاهی ابزار حکومتی سرکوب بودند به ابزار نظامی تبدیل شدند و به جای گلوله در اسلحه‌ها، گل گذاشته بودند.

البته باید گفت که کم‌هزینه‌ترین انقلابی که در طول تاریخ به وقوع پیوست، انقلاب شکوهمند انقلاب اسلامی بود.

چرا 29 فروردین روز ارتش نامگذاری شده است؟

زمانی که در 19 بهمن ماه سال 57 همافران نیروی هوایی ارتش به امام راحل لبیک گفتند بدنه ارتش آماده شده بود و امام راحل در دل‌ها نفوذ یافته بود و سبب شد تلنگری برای سایر نیروهای ارتشی باشد و این شهامت را پیدا کنند و به سیستم نظامی که امام راحل تعریف کرده بود، وارد شوند.

با تحقق این موضوع، دشمنان که همه امیدشان به ارتش بود را از دست دادند و غائله‌های گنبد، کردستان و آذربایجان را به راه انداختند و به هر دری می‌زدند تا علیه انقلاب جوسازی کنند به همین دلیل در سیما علیه ارتش جوسازی کرده و عنوان کردند که ارتش مردم را می‌کشد.

دشمنان قصد انحلال ارتش را داشتند که برخی از مسئولان ارتش مانند شهید صیاد شیرازی، فلاحی و قرنین متوجه قضیه شدند و نزد امام رفتند و امام هم با هوشیاری تمام روز چهارشنبه 28 فروردین سال 58 بیانیه‌ای صادر کرد و دستور داد که ارتش در روز 29 فروردین با همه ساز و کارش، رژه برود که با این رژه در ملأ عام به غائله‌ها پایان بخشیده شد.

باید گفت که نامگذاری روز ارتش نخستین نامگذاری امام راحل بود که مایه افتخار انقلاب اسلامی و ارتشیان است و ارتش مردمی شد و به خدمت انقلاب درآمد.

ارتش جمهوری اسلامی در دوران هشت سال دفاع مقدس چگونه توانست نقش خود را ایفا کند؟

زمانی که عراق موضوع خط اروند را مطرح کرد و این خط را قبول نکرد و اذعان کرد که باید دوباره خط‌کشی شود چند شرط را برای ایران گذاشت و قرارداد الجزایر را مطرح کرد؛ از سوی دیگر آمریکا که تاب وجود انقلاب اسلامی را نداشت و در صدد نابودی این انقلاب نوپا بود به همین دلیل و نیز اختلاف تاریخی و مرزی عراق سبب شد که آمریکا عراق را علیه ایران بشوراند و جنگ تحمیلی آغاز شود.

با آغاز جنگ نیروهای مردمی و ارتش آشفته بودند چراکه هنوز ارتش به طور کامل سازماندهی نشده بود و همگام با مردم ولی با دستان خالی در برابر دشمنان ایستادگی کرد که در نواحی مرزی مردم با ارتشیان ادغام شده بودند و نگذاشتند رژیم بعثی عراق پیشروی کند.

تعدادی از عملیات‌هایی که با حضور ارتش انجام شد، ذکر کنید؟

در عملیات‌های طریق‌القدس، فتح‌المبین، و بیت‌المقدس شهید صیاد شیرازی و در عملیات‌های رمضان، مسلم بن عقیل و والفجر 1، 2، 3 و خیبر و بدر شهدایی مانند شهید فلاحی حضور داشتند.

عراق که وعده داده بود ایران را می‌گیرد با انجام چنین عملیات‌هایی کمی شکسته شد چراکه این عملیات‌ها ظفرمندانه و سرشار از پیروزی بود.

ناگفته نماند ارتش با دیگر نیروهای مسلح به ویژه بسیج و سپاه با دست‌های خالی توانست جانانه در برابر دشمنان ایستادگی کنند.

در دوران جنگ تحمیلی چند کیلومتر از مساحت کشور به تصرف رژیم بعث عراق درآمده بود؟

در زمان جنگ تحمیلی، 13 هزار و 600 کیلومتر مربع از اراضی جنوب و غرب کشور به اشغال عراق درآمده بود که با انجام عملیات‌های مختلف هشت هزار و 600 کیلومتر آن آزاد شد و عراق هم روحیه خود را از دست داده بود دو هزار و 500 کیلومتر عقب‌نشینی کردند ولی تا آخر جنگ و انعقاد آتش‌بس دو هزار و 500 کیلومتر مربع دیگر در دست عراق بود که با انعقاد این قرارداد، به این ایران تحویل داده شد.

لازم به ذکر است در زمان فتحعلی شاه یک کیلومتر از اراضی کشور به اجانب داده شد ولی در جنگ تحمیلی که بزرگترین جنگ کلاسیک قرن است و هشت سال هم طول کشید حتی یک سانتی‌متر هم به دشمن داده نشد که با رشادت‌ها، جانفشانی‌ها و ایثارگری‌های شهدا و ایثارگران و مردم از مرزهای کشور که هویت انقلاب است، تحقق یافت.

ارتش جمهوری اسلامی چه تفاوت‌هایی با دیگر ارتش‌های دنیا دارد؟

ارتش جمهوری اسلامی با سایر ارتش‌ها تفاوت فاحشی دارد و این بیت شعر که میان ماه من تا ماه گردون، تفاوت از زمین تا آسمان است در خصوص ارتش اسلامی صدق می‌کند چراکه ارتش‌های دیگر تسخیر و اشغال را به سربازان آموزش می‌دهند ولی ارتش ایران اسلامی دفاع از حریم را به سربازان آموزش می‌دهد چراکه در قانون اسلام جنگ نداریم، دفاع داریم.

در تمام ارتش‌های مسلح دنیا، 9 اصل وجود دارد ولی ایران اسلامی یک اصل اضافه یعنی ایمان را هم دارد که از اصول تفکیک‌ناپذیر ارتش جمهوری اسلامی است.

البته داشتن روحیه اعتقادی، فرهنگی و تربیتی و شخصیت معنوی، انسان بودن و اسلامی بودن از دیگر ویژگی‌های ارتش جمهوری اسلامی است که دیگر ارتش‌های دنیا ندارند.

اقتدار نظامی نظام جمهوری اسلامی در گرو چیست؟

ارتشیان لباس مقدس امام زمان (عج) را بر تن کرده و برای آن احترام و ارزش قائل هستند و با جان و دل در خدمت نظام هستند. گرچه جنگ آینده ما جنگ ناهمطراز است یعنی نقطه ندارد ولی ارتش جمهوری اسلامی در جای‌جای این مرز و بوم آماده‌باش است و مواظب است دشمن چشم چپ به این انقلاب نکند.

در هفته ارتش چه برنامه‌هایی از سوی آمادگاه اصلی و عمومی آبیک برگزار می‌شود؟

اعزام راویان به مدارس برای بیان خاطرات، دیدار با امام جمعه شهر آبیک، عطرافشانی و گلباران گلزار شهدا، برگزاری مسابقات مختلف ورزشی، دیدار با خانواده‌های معزز شهدا، سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته شهر آبیک، اردوی جمکران، ویزیت رایگان کادر پزشکی آمادگاه اصلی و عمومی آبیک در ورودی بوستان شهید رجایی یعنی کانکس آمادگاه در حاشیه مراسم روز رژه از برنامه‌هایی است که به مناسبت 29 فروردین در نظر گرفته شده است.

وظیفه مردم و مسئولان برای بقای انقلاب اسلامی چیست؟

آحاد جامعه اعم از مردم و مسئولان باید به منویات و دستورات مقام معظم رهبری توجه کرده و با خواسته‌ها و برنامه‌های دولت همگام شوند به‌‌‌‌‌‌‌ویژه در این سال که به نام سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی مزین شده، مردم و مسئولان باید از فرمایشات مقام معظم رهبری تبعیت کنند تا انقلاب اسلامی استمرار و بقا داشته و دشمنان همچنان مأیوس و ناامید باشند.

دلیل اینکه طی 36 سال اخیر دشمنان با شکست مواجه شده‌اند وجود مقدس ولایت مطلقه فقیه بوده که با رهنمودهای پیامبرگونه انقلاب را سرپا نگه داشته‌اند و سبب شده‌اند ملت ایران از فشارها، تهدیدات، توطئه‌ها و فتنه‌ها سربلند بیرون آمده و امروز زبانزد و سرآمد کشورهای دوست و دشمن باشد.

البته در این برهه از زمان که با تحریم مواجه هستیم  مردم باید با مشارکت در برنامه‌های مختلف به دولت کمک کرده و با حفظ وحدت نگذارند دشمنان به نظام آسیب بزنند و باید پاسخ دندان‌شکنی به آنان بدهند.

تعبیر شما در خصوص این جمله امام راحل که «ارتش کلمه طیبه است»، چیست؟

بالاترین و والاترین جمله‌ای که می‌توان به یک گروه داده شود، همین جمله است که به معنای پاک و پاکیزه است و چون عملکرد ارتش نظام مقدس جمهوری اسلامی به اذن خدای متعال بسیار مطلوب بوده، امام راحل ارتش را به کلمه طیبه معرفی کرد که افتخار ارتشیان ایران اسلامی است چراکه ریشه، ساقه و میوه ارتش پاک و مطهر است.

در پایان خالی از لطف نیست که بگوییم که دریادلان ارتشی روزتان فرخنده، دل‌هایتان زنده و گام‌هایتان‌ استوار باشد.

انتهای پیام/77006/ی40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول