اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  پاکستان

حاکمیت بر «وزیرستان جنوبی» ریشه اختلاف طالبان پاکستان است

سخنگوی گروه حکیم‌الله محسود اختلاف بر سر حاکمیت وزیرستان جنوبی را ریشه اصلی اختلاف بین طالبان پاکستان دانست.

حاکمیت بر «وزیرستان جنوبی» ریشه اختلاف طالبان پاکستان است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در اسلام‌آباد،«حاجی دائود» سخنگوی گروه حکیم‌الله محسود، حاکمیت بر وزیرستان جنوبی را ریشه اصلی اختلاف بین طالبان پاکستان دانست.

حاجی دائود در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها اظهار داشت: «خان سید سجنا» به دنبال تسلط بی چون و چرای خود بر وزیرستان جنوبی است و همین موضوع باعث بروز اختلاف بین گروه‌های وابسته به طالبان پاکستان شده است.

وی افزود: اگر «ملا فضل الله» رهبر طالبان، حاکم وزیرستان جنوبی را تعیین کند گروه حکیم الله محسود با پذیرفتن این دستور جنگ با خان سید سجنا را کنار می‌گذارد.

این اظهارات در حالی انجام می‌شود که گروه‌های وابسته به محسود و سجنا حدود 10 روز است که در مناطق قبایلی پاکستان با هم درگیر شده‌اند.

با این حال، «شورای مرکزی طالبان پاکستان» در تلاش است تا به جنگ بین گروه حکیم‌الله محسود و خان سید سجنا پایان دهد. از طرفی هیئتی از رهبران طالبان پاکستان نیز سعی کرد این اختلافات را حل و فصل کند.

«ملا عمر» رهبر طالبان افغانستان نیز با پخش اعلامیه‌هایی در وزیرستان از مردم این منطقه درخواست کرد برای پایان درگیری بین قبایل محسود دعا کنند زیرا بروز اختلاف در طالبان پاکستان ممکن است طالبان افغانستان را نیز تضعیف کند.

اما خان سید سجنا که از رهبران قدیمی طالبان است و نفوذ زیادی بین اعضای این گروه دارد اعلام کرد که هر شورشی را در وزیرستان جنوبی سرکوب می‌کند زیرا حکیم‌الله محسود رهبر سابق طالبان پاکستان قبل از کشته شدن در حمله پهپادها وی را به عنوان رهبر وزیرستان جنوبی تعیین کرده است.

تاکنون بر اثر درگیری بین گروه‌های طالبان در مرز وزیرستان شمالی و وزیرستان جنوبی بیش از 40 شبه‌نظامی کشته شده‌اند.

قبل از «ملا فضل‌الله» رهبر فعلی طالبان پاکستان قرار بود خان سید سجنا به عنوان رهبر این گروه انتخاب شود.

خان سید سجنا، 36 ساله، از شاخه «شوبی خیل» وابسته به قوم پشتون تبار محسود می‌باشد.

وی از دوستان نزدیک بیت‌الله محسود رهبر سابق طالبان بود و جزو بنیان‌گذاران گروه شبه‌نظامی تحریک طالبان پاکستان محسوب می‌شود.

گفته می‌شود که بیت‌الله محسود رهبر سابق طالبان به خاطر نزدیکی زیاد با سجنا، وی را به عنوان «برادر» خطاب می‌کرده است.

در گذشته، خان سید نقش مهمی در امضای قراردادهای صلح بین طالبان و دولت ایفا کرده و بیت‌الله محسود وی را به عنوان مشاور مخصوص خود انتخاب کرده بوده است.

سجنا روابط خوبی با سایر قبایل پاکستان دارد و بنابراین از نفوذ خوبی بین شبه‌نظامیان پاکستانی برخوردار است.

دوستان نزدیک خان سید سجنا عنوان می‌کنند که وی فردی درون‌گرا است و غالبا در جلسات و گردهمایی‌ها شرکت نمی‌کند. سجنا از رهبران با تجربه، سیاستمدار و متبحر طالبان محسوب می‌شود که بعد از حکیم‌الله محسود به نفر شماره 2 طالبان معروف است. خان سید به علت رفتار خاص و خوشرویی با همه اعضای طالبان به «سجنا» معروف شد اما نام واقعی وی «خالد محسود» است.

سجنا از سن 18 سالگی در جنگ افغانستان شرکت داشت و روابط نزدیکی با طالبان افغانستان و القاعده دارد. خان سید سجنا یکی از متهمان حمله به مأموران سازمان سیا در افغانستان است و آمریکا اعلام کرده وی در کشتن 7 مأمور سیا در سال 2009 دست داشته است.

با توجه به نفوذی که سجنا بین طالبان دارد بعید به نظر می‌رسد رهبری طالبان بتواند به اجبار وی را وادار به پذیرفتن رأی خود کند.

برخی کارشناسان بر این باورند که مشخص کردن رهبر وزیرستان جنوبی تبدیل به چالشی برای طالبان شده است که بر مذاکرات صلح پاکستان و سایر تحولات منطقه تأثیر‌گذار می‌باشد.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول