اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فرصت 10 روزه برای پاسخگویی به یک هزار عضو تعاونی

گلایه‌ از تعاونی مسکن مهری که پیمانکارش خلع ید شده است

اعضای تعاونی مسکن مهر بنیاد توسعه و عمران موقوفات بیرجند به عملکرد هیئت مدیره و تأخیر در ساخت و تحویل واحدهای مسکونی خود اعتراض کردند.

گلایه‌ از تعاونی مسکن مهری که پیمانکارش خلع ید شده است

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، «مسکن مهر» بزرگترین پروژه عمرانی در تاریخ فعالیت‌های زیرساختی کشور بود که با ساخت 4 میلیون واحد مسکونی شهری و روستایی و اعتبار 80 هزار میلیارد تومان تسهیلات و آورده مردم و گستردگی جغرافیایی در سراسر کشور، یکی از اقدامات مثبت 10 سال اخیر با وجود برخی اشکالات محسوب می‌شود.

صبح امروز جمعی از اعضای تعاونی مسکن مهر بنیاد توسعه و عمران موقوفات در اعتراض به عملکرد هیئت مدیره و تأخیر در ساخت و تحویل واحدهای مسکونی خود خواستار پاسخگویی مسئولان شدند.

این افراد در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در بیرجند، معتقد بودند تفاهم‌نامه سه‌جانبه‌ای بین بانک مسکن، سازمان مسکن و شهرسازی و موسسه صندوق عمران موقوفات خراسان جنوبی در تاریخ 18 مهرماه سال 89 منعقد شده که بر اساس این تفاهم‌نامه تعداد یک‌هزار و 419 واحد مسکن مهر برای متقاضیان احداث و واگذار شود.

بنا بر گفته این افراد، این قرارداد از طرف مسکن و شهرسازی منعقد و مبلغ 9 میلیون و 900 هزار تومان از هرکدام از متقاضیان گرفته شده است، هر چند دریافت‌ها در برخی مواقع متفاوت از یکدیگر است.

این افراد می‌گویند: بعد از گذشت سه تا چهار سال از دریافت پول از متقاضیان، پیشرفت فیزیکی این واحدها تنها 40 درصد بوده و هم‌ا‌کنون شاهد توقف ساخت و ساز هستیم.

پیمانکار هم‌اکنون مشغول ساخت و ساز در استان است

یکی از اعضا متذکر شد: در این قرارداد از مصالحی برای ساخت و ساز واحدها یاد شده که به جرأت قسم می‌خورم که از آن استفاده نشده است.

یکی دیگر از اعضای این تعاونی افزود: هم‌اکنون از جانب مسئولان اجراکننده طرح مسکن مهر، به ما گفته شده بعد از گذشت چند سال از انعقاد قرارداد مذکور، در حال حاضر قرارداد باطل و پیمانکار کار را رها کرده و گریخته است که این توجیه عاقلانه‌ای نیست در حالی که همان پیمانکار هم‌اکنون ساخت و احداث یکی از پروژه‌های اداری استان را در دست گرفته و مشغول کار است.

یکی دیگر از اعضای معترض مسکن مهر بنیاد توسعه و عمران موقوفات اظهار داشت: ما به دلیل نداشتن خانه در این طرح ثبت‌نام کردیم افراد پولدار نیازی به این وام و مسکن نداشتند در اینصورت اگر 25 میلیون تومان مستقیم به اعضا واگذار می‌شد حتی با کشیدن چهار دیواری اطراف زمین، به زندگی خود ادامه می‌دادیم.

این معترض با اشاره به سخنان امام علی(ع) یادآور شد: «نه بگذارید کسی حق شما را بخورد و نه شما حق کسی را بخورد» ولی ما ذره‌ای از کسانی که از حق ما سوء استفاده کرده‌اند راضی نبوده و نمی‌گذریم.

وی تصریح کرد: مسئولان استان نباید پشت درهای بسته باشد باید مشکلات مردم را از زبان خودشان بشنوند و تا حد امکان آن را پیگیری کنند.

یکی دیگر از اعضا که اشک در چشمانش حلقه زده بود می‌گفت: من یک زن سرپرست خانوارم که فرزندی سه ساله دارم جواب بچه یتیم من را چه کسی می‌خواهد بدهد من اجازه نخواهم داد حق فرزند یتیمم ضایع شود، من با ماهی 30 هزار تومان دارم زندگی خود را اداره می‌کنم، مسئولان به فکر یتیمان باشند، به فکر آینده ملت باشند، نگذارند با نادیده ‌گرفتن هموطنان، اتحاد و همدلی بین ما از بین برود.

عضوی که فریاد می‌زد شش ماه از تعطیلی پروژه مهر می‌گذرد، گفت: بر اساس قرارداد منعقد شده خردادماه سال 91 موعد واگذار شدن واحدهای مسکن مهر بوده اما تا‌کنون از پیشرفت بسیار اندکی برخوردار بوده است.

بنیاد توسعه و عمران موقوفات خراسان رضوی مسئول پروژه است

مدیر‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی در این زمینه در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در بیرجند اظهار داشت: مسئولیت اجرایی پروژه مسکن مهر بیرجند در خردادماه سال 91 به موسسه اجرایی بنیاد توسعه و عمران موقوفات خراسان رضوی واگذار شده است.

محمد‌طاهر گرایلی تصریح کرد: در تاریخ 11 تیرماه 91 قرارداد مشارکت مدنی برای ساخت 900 واحد با بانک مسکن شعبه مرکزی بیرجند منعقد شده است که از آن پس پروژه تعیین تکلیف شده و روند اجرایی آن به حالت عادی برگشته و فعالیت اجرایی با سرعت مناسبی ادامه یافته است.

وی اذعان داشت: هم‌اکنون از مجموع 900 واحد مسکن مهر بیرجند، 480 واحد آن با 65 درصد پیشرفت فیزیکی و مابقی واحدها با 15 درصد پیشرفت مواجه هستند.

مدیر‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی متذکر شد: 4 میلیارد و 900 میلیون تومان برای احداث واحدهای مسکن مهر بیرجند توسط اعضا و 6 میلیارد تومان توسط اوقاف استان پرداخت شده است.

گرایلی افزود: با توجه جهش قیمتی و نوسانات قیمت آهن، توان خرید از انبوه‌سازان گرفته و کار به سختی ادامه یافت.

وی ادامه داد: از طرفی هم یک دوره چند ماهه آنچه که برای برقراری تعامل سازنده متصور بوده با پیمانکار برقرار اما به دلایل مختلف شرکت یاد شده از انجام کار سر باز زده و کار را بدون اجازه کارفرما تعطیل کرده است که در این صورت پیمانکار خلع ید شده است.

فرماندار بیرجند: مشکلات مردم طی 10 روز بررسی می‌شود

فرماندار بیرجند در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس اظهار داشت: به دنبال نگرانی مردم به همراه چندی از مسئولان در بین آنان صبح امروز حاضر شدیم و مشکلات معترضان مسکن مهر را جویا شدیم.

علی‌اکبر تناکی تصریح کرد: در این دیدار به اعضا قول داده شد که در اسرع وقت موضوع را پیگیری کرده و طی 10 روز آینده موضوع بررسی شود.

وی تاخیر در ساخت و ساز، تعطیلی پروژه، بالا رفتن هزینه‌های مصالح ساختمانی، درخواست مبالغ از اعضا و از این قبیل را از جمله مشکلات مطرح شده اعضا عنوان کرد.

فرماندار بیرجند گفت: بعد از دیدار اعضای مسکن مهر بنیاد توسعه و عمران موقوفات مقرر شد طی نشست مدیریتی با مسئولان استانی در روز 25 فروردین‌ماه جاری (فردا)، موضوع مذکور مطرح و تصمیم‌گیری‌های لازم در ارتباط با تسریع در ساخت و واگذاری مسکن مهر بنیاد توسعه و عمران موقوفات بیرجند نسبت به کسانی که واریز وجه داشته اتخاذ شود.

انتهای پیام/69017/غ40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول