اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‎دهد

پیشگیری، حلقه مفقوده در اعتبارات مدیریت بحران

پیشگیری بهتر از درمان است، جمله‎ای کلیشه‎ای که تقریبا در همه حوزه‌های تخصصی کاربرد دارد، اما به نظر می‎رسد با وجود تاکیدات قانونی و علمی، این موضوع در مدیریت بحران در حد همان کلیشه باقی مانده ‎است.

پیشگیری، حلقه مفقوده در اعتبارات مدیریت بحران

به گزارش خبرگزاری فارس از گلستان، ادبیات مدیران این بخش، مملو از اهمیت جایگاه پیشگیری در چرخه مدیریت بحران است، چنانچه در ماده دو قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور در تعریف مرحله پیشگیری آمده است: «پیشگیری: مجموعه اقداماتی است که با هدف جلوگیری از وقوع حوادث و یا کاهش آثار زیان‎بار آن، سطح خطرپذیری جامعه را ارزیابی نموده و با مطالعات و اقدامات لازم سطح آن را تا حد قابل قبول کاهش می‌دهد».

در سیاست‎های کلی مصوب مقام معظم رهبری در زمینه مدیریت بحران، بخش مهمی به عنوان سیاست‎های کلی پیشگیری و کاهش خطرات ناشی از سوانح طبیعی و حوادث غیرمترقبه ذکر شده و در بندهای مختلف، اجزای آن مورد تاکید قرار گرفته است.

در این بندها توجه به موضوعاتی چون آموزش، فرهنگ ایمنی آماده‎سازی مسئولان و مردم، مدیریت جامع اطلاعات، بیمه و افزایش ضریب ایمنی در ساخت‎وسازها از طرق مختلف علمی مورد بحث و تاکید قرار گرفته است.

اخیرا رئیس سازمان مدیریت بحران کشور نیز موضوع پیش‎بینی و پیشگیری را، به عنوان اصل اولویت‌دار حوزه کاری مدیریت بحران قلمداد کرده و بر آن تاکید کرده است.

اسماعیل نجار در جمع کارکنان مدیریت بحران کشور به مناسبت آغاز سال جدید تاکید کرد: پیش‌بینی و پیشگیری اولویت سازمان مدیریت بحران کشور است که این مهم در سایه آموزش علمی محقق می‌شود.

این حرف را پیش از این از مدیران دیگر این سازمان شنیده‎ایم اما اکنون تکرار آن به طور صریح و شفاف از مدیر جدید سازمان با توجه به سوابق مدیریتی وی، شاید امیدارکننده‎تر باشد.

قانون و توصیه‎ها آنقدر روشن، علمی و عقلانی است که نیاز به اثبات اهمیت و ضرورت آن نیست، اما به نظر می‎رسد، همین موضوعات بدیهی طی این چند سال در حوزه مدیریت بحران مورد توجه چندانی قرار نگرفته است.

پیشگیری سرمایه‎‎گذاری است

وقتی شما می‎خواهید ثابت کنید که به چه میزان پیشگیری در این بخش مد‎نظر قرار گرفته است، جدا از شعارهای معمول، می‎بایست در موضوع اعتبارات و هزینه‎های این بخش در کشور توجه ویژه‎ای داشته باشید، چرا که پیشگیری سرمایه‎گذاری است.

این موضوع بر هیچ کسی پوشیده نیست که فرآیند مدیریت بحران در کشور ما بیشتر در برگیرنده توجه و اختصاص اعتبارات پس از حوادث است و هزینه‎های آن نیز بیشتر صرف چرخه سوم و چهارم مدیریت بحران می‎شود.

مدیر کل مدیریت بحران استان گلستان که اخیرا با استقرار دولت یازدهم در استان مشغول به فعالیت شده است، در گفت‎و‎گو با خبرنگار فارس در گرگان، با اشاره به اهمیت جایگاه پیشگیری در مراحل چهارگانه مدیریت بحران گفت: احساس می‎کنم بهترین راهکار عملی برای اثبات توجه به حوزه پیشگیری در مدیریت بحران، اجرای درست و کامل قانون بر مبنای سیاست‎های کلی مقام معظم رهبری است.

صادق‎علی مقدم تصریح کرد: توجه به موضوع پیشگیری در ادبیات مقامات عالی کشور همیشه رخ‎نمایی کرده است، چنانچه حتی مقام معظم رهبری در سال جدید موضوعات اقتصاد و فرهنگ را توام با یکدیگر مطرح ساخته است.

تاکید بر تهیه طرح جامع آمادگی و پیشگیری منطبق با اقلیم و ساختگاه استانی

وی ادامه داد: موضوع فرهنگ، همان آموزش است و همه انگاره‎هایی است که برای فرهنگ‎سازی یک جامعه مورد نیاز است و چه موضوعی مهمتر از مدیریت بحران که با جان و مال یک جامعه سر و کار دارد.

مقدم با تاکید بر توجه عملی به موضوع پیشگیری در مدیریت بحران خاطرنشان کرد: بخش مهمی از این توجه در قالب اعتبارات و تسهیلاتی است که می‎تواند در موضوع پیش‎بینی و پیشگیری به استان‎ها اختصاص یابد.

وی یادآور شد: اعتقاد دارم این اعتبارات باید در قالب طرح جامع پیش‎بینی و پیشگیری به استان‎ها ابلاغ شود، طرحی که باید در قالب موضوعات فرهنگی، آموزشی و عمرانی منطبق با اقلیم جغرافیایی و شرایط ساختگاهی هر استان تدوین شود.

دبیر شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان متذکر شد: نباید از این موضوع غافل شد که پرداختن به موضوع پیشگیری تنها به عهده سازمان مدیریت بحران نیست، بلکه همه دستگاه‎های اجرایی متولی نیز در راستای قانون باید آن را به شکل ویژه مد نظر قرار دهند و توجه ویژه سازمان مدیریت بحران به این بخش، وظایف آنان را ساقط نمی‎کند.

مقدم با اشاره به تاکید اخیر رئیس سازمان مدیریت بحران کشور به موضوع پیشگیری اذعان داشت: اظهارات اخیر ایشان، مبین نگاه جامع به موضوع مدیریت بحران است و البته انتظار می‎رود با توجه به سوابق اجرایی و سیاست‎های دولت تدبیر و امید این نگاه به شکل عملی بروز یابد.

وی اضافه کرد: چرخه‎های مدیریت بحران اعم از پیش‎بینی و پیشگیری، آمادگی، مقابله، بازسازی و بازتوانی، همچون زنجیره‎ای، مکمل یکدیگر هستند اما سرمایه‎گذاری در چرخه اول و دوم ضمن کاستن از هزینه‎‎های سنگین دیگر چرخه‎ها، تاکید بر کارکرد تاثیر‎گذار مدیریت بحران در کشور است.

مباحث طرح شده نشان می‌دهد دغدغه همه مسئولان کشوری و استانی توجه به اجرای درست قانون به ویژه در حوزه پیش‌بینی و پیشگیری است، مهمی که نیازمند عزم جهادی نه تنها سازمان مدیریت بحران بلکه همه دستگاه‌های اجرایی کشوری و استانی است.

انتظار می‎رود، مدیریت بحران کشور نیز با توجه به این نیاز، برنامه جامعی را بر اساس نیاز استان‎ها در حوزه آمادگی و پیشگیری تدوین کند تا مدیران اجرایی مناطق مختلف کشور در حوزه مدیریت بحران بتوانند بر این مبنا پروژه‎های فرهنگی، آموزشی و عمرانی را اجرایی سازند.

انتهای پیام/83002/س30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول