اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

فارس گزارش می‌دهد

سوت قطار جشنواره فیلم رشد در گوش دانش‌آموزان قزوینی

این روزها صدای سوت قطار جشنواره فیلم رشد در سراسر کشور به گوش می‌‌رسد که دانش‌آموزان را برای تماشای فیلم‌هایش فرامی‌خواند و این جشنواره در قزوین نیز نوای آهنگینی دارد.

سوت قطار جشنواره فیلم رشد در گوش دانش‌آموزان قزوینی

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، جشنواره فیلم رشد فعالیت خود را به عنوان نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم از سال 42 با موضوع فیلم‌های علمی، آموزشی و تربیتی آغاز کرد که آثار آن به دست دانش‌آموزان و معلمانی از ایران اسلامی و دیگر کشورهای جهان تولید می‌شود.

هدف این جشنواره در آغاز، تبادل اطلاعات مسئولان وقت وزارت آموزش و پرورش در عرصه بین‌المللی، گردآوری و ارائه آخرین تولیدات آموزشی و یافتن راه‌های جدید برای تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان کشور بوده که بعدها محتوای آن به تناسب شرایط موجود در جامعه و با صلاحدید کارشناسان تغییر می‌کرده است.

جشنواره فیلم رشد پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران با یک وقفه چند ساله همراه شد و با گذشت مدتی، در سال 64 برای نخستین بار پس از پیروزی انقلاب دوباره کلید خورد و پانزدهمین دوره آن برگزار شد.

از آن سال تاکنون جشنواره فیلم رشد مسیر خود را با شعار «دانش در آیینه تصویر» در راستای تحقق عدالت آموزشی انتخاب کرده و تا به امروز نیز با پایبندی نسبت به این شعار، اهداف تعیین شده خود را دنبال کرده است.

این جشنواره هر ساله همزمان با دیگر مناطق و استان‌های کشور در قزوین نیز برگزار و تعدادی از فیلم‌های آن برای دانش‌آموزان، معلمان و والدین قزوینی نیز به نمایش در می‌آید.

*30 فروردین؛ زمان آغاز جشنواره فیلم رشد در قزوین

رئیس گروه تکنولوژی و گروه‌های آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش قزوین از آغاز جشنواره فیلم رشد در این استان از 30 فروردین ماه خبر می‌دهد.

علی جلیلوند در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین اظهار می‌کند: چهل و سومین دوره جشنواره فیلم رشد از 30 فروردین ماه در استان قزوین آغاز می‌شود و تا سوم اردیبهشت ماه ادامه می‌یابد.

وی با بیان اینکه مراسم افتتاحیه این جشنواره در سالن کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قزوین برگزار می‌شود، می‌افزاید: در این مراسم مسئولان استانی از جمله مدیران اداره کل آموزش و پرورش و نماینده دفتر تکنولوژی وزارتخانه نیز حضور پیدا می‌کنند.

رئیس گروه تکنولوژی و گروه‌های آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش قزوین بیان می‌کند: از حدود یک هزار و 500 فیلمی که از سطح کشور و دیگر کشورهای دنیا به تهران ارسال شده است، در مجموع 270 فیلم به جشنواره راه یافتند که از میان آنها 50 مورد در استان قزوین به نمایش در می‌آید.

وی با بیان اینکه جشنواره امسال 50 درصد دانش‌آموزان قزوین را زیر پوشش فیلم‌های خود قرار می‌دهد، ادامه می‌دهد: این فیلم‌ها در سالن‌های گوناگون مانند سالن‌های اجتماعات آموزش و پرورش قزوین از جمله سالن پرورش فکری کودکان و نوجوانان و 10 مدرسه در ناحیه یک این ناحیه برای دانش‌آموزان، اولیای آنان و فرهنگیان به نمایش در می‌آیند.

رئیس گروه تکنولوژی و گروه‌های آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش قزوین با اشاره به نمایش این فیلم‌ها در دو سالن و تعدادی از مدارس ناحیه 2 آموزش و پرورش قزوین تصریح می‌کند: چهار باب سالن در شهرستان البرز، دو باب در تاکستان و دو باب در بویین زهرا نیز در سانس‌های مختلف پذیرای بینندگان است.

جلیلوند عنوان می‌کند: با توجه به تغییرات اخیر مقطع ابتدایی و کتاب‌های درسی، تلاش می‌شود تا پخش تعدادی از فیلم‌ها در مدارس نیز صورت گیرد و به همین دلیل برخی از مدارس که از نظر امکانات و فضا برای این کار مناسب‌تر بودند، برای پخش آن انتخاب شدند که هر یک تعدادی از مدارس همجوار خود را نیز برای بهره‌مندی دانش‌آموزان از فیلم‌ها پوشش می‌دهند.

رئیس گروه تکنولوژی و گروه‌های آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش قزوین در خصوص تولیدکنندگان آثار این جشنواره خاطرنشان می‌کند: آثار ارائه شده در جشنواره فیلم رشد، به وسیله معلمان و دانش‌آموزان داخل و خارج از کشور در حوزه مسائل علمی، آموزشی و تربیتی تولید شده است.

وی با بیان اینکه تعدادی از دانش‌آموزان و معلمان استان قزوین نیز در این جشنواره شرکت داشته‌اند، یادآور می‌شود: علاوه بر این یکی از داوران بین‌المللی جشنواره فیلم فجر به نام رضوان رجبی از بانوان قزوینی است که در این دوره به عنوان داور در حوزه دانش‌آموزی فعالیت می‌کند.

گفتنی است، رضوان رجبی، هنرمند و داور قزوینی فعالیت هنری خود را از انجمن هنرهای نمایشی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین آغاز کرد و پس از طی کردن یک دوره میانی تئاتر وارد عرصه فیلم‌سازی دانش‌آموزی شد.

وی از سه دوره جشنواره با فیلم‌های «روایت رها»، مستند «عمارت کلاه فرنگی» و فیلم داستانی «چاردیواری» تقدیرنامه دریافت کرد و هم‌اکنون در بخش بین‌المللی جشنواره فیلم رشد قضاوت می‌کند.

*نگاه به جشنواره به عنوان فرصت تحقق راهبرد سال

جای بسی خوشحالی است که اجرای برنامه‌های فرهنگی می‌تواند تربیت این گونه هنرمندان را به دنبال آورد و دانش‌آموزان و معلمان نسل‌های فعلی را نیز به فعالیت بیشتر در این عرصه‌ها تشویق و ترغیب کند.

نگاهی به داوران، فعالان و برترین‌های عرصه فیلم‌سازی به ویژه جشنواره فیلم رشد نشان از آن دارد که صرف اعتبار در حوزه فرهنگ هزینه محسوب نمی‌شود؛ بلکه نوعی سرمایه‌گذاری زیرکانه و هوشمندانه است که هرچند نتواند در کوتاه مدت ثمرات اقتصادی داشته باشد؛ اما با گذشته مدتی جامعه را از آثار خود بهره‌مند می‌کند؛ آثاری که به مراتب از مبالغی که برای این حوزه صرف شده، ارزشمندتر است.

پس چه خوب است در سالی که از سوی مقام معظم رهبری «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» نام گرفته بیش از گذشته به حوزه فرهنگ توجه و در راستای تحقق این منویات نه در جامه شعار بلکه در عمل گام برداشته شود که جشنواره فیلم رشد به عنوان یکی از تجلیگاه‌های هنر و فرهنگ می‌تواند فرصت مناسبی برای تحقق این هدف و راهبرد سال باشد.

نیاز به اجرایی کردن این راهبرد و انجام اقدامات فرهنگی این چنینی در آموزش و پرورش که از متولیان اصلی فرهنگ، محل تعلیم و تربیت نسل‌های آینده سرزمینمان ایران و جلوگاه اصلی فرهنگ در هر جامعه از جمله ایران اسلامی به شمار می‌رود، در این نهاد شاید به مراتب بیشتر از دیگر نهادهای جامعه باشد؛ چراکه ارتقای آموزش و پرورش زمینه‌ساز ارتقا و اصلاح تمام حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی، صنعتی، ورزشی و موارد مشابه است.

انتهای پیام/77011/ی40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول