اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

ابراز نگرانی روزنامه‌های کابل از زمزمه‎های ایجاد دولت ائتلافی در افغانستان

روزنامه‎های امروز چاپ کابل با اشاره به توافق پشت‌پرده برخی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری این کشور مبنی بر ایجاد دولت ائتلافی نسبت به عدم تأثیرگذاری آرای مردم در انتخابات ابراز نگرانی کردند.

ابراز نگرانی روزنامه‌های کابل از زمزمه‎های ایجاد دولت ائتلافی در افغانستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، برخی روزنامه‎های امروز (شنبه) چاپ کابل در دیدگاه‎ها و سرمقاله‎های خود به شرح زمزمه‎ها و شایعاتی که به توافق نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری برای ایجاد دولت ائتلافی دامن زده پرداختند.

روزنامه «هشت صبح»، در سرمقاله خود به توافق پشت پرده برخی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری این کشور برای ایجاد دولت ائتلافی اشاره کرده است.

این روزنامه در مطلبی نوشته است که تمام مردم این کشور با دولت ائتلافی مخالفت ندارند اما این ائتلاف‎ها نباید مقدم بر اعلام آرای مردم در انتخابات ریاست جمهوری باشد.

روزنامه «جامعه باز»، در سرمقاله خود به شور و شوق ملت افغانستان برای شرکت در انتخابات اشاره کرد و نوشته است با گذشت هر روز، از این شور و شوق‎ها کاسته شده و بیم‎ و نگرانی مبنی بر انجام تقلب در این انتخابات افزایش می‎یابد.

در ادامه مطلب این روزنامه آمده است که کم‎کاری کمیسیون مستقل انتخابات در اطلاع‎رسانی به موقع، ادعای ضد و نقیض تیم‎های انتخاباتی در مورد پیروزی‎ خود،انتشار اسناد مختلف در مورد تقلب در جریان رأی‎دهی و پخش شایعات فزاینده در مورد مذاکرات پشت پرده سیاست‎مداران، عواملی است که نگرانی مردم افغانستان را به دنبال داشته است.

روزنامه «آرمان ملی»، در سرمقاله خود نوشته است که آرای مردم این کشور در انتخابات تعیین کننده بوده و پیروزی هر نامزد، پیروزی روند مردم‎سالاری در این کشور خواهد بود.

این روزنامه، برخی از شایعات مبنی بر این که پیروزی یک یا چند نامزد ریاست جمهوری به سود منافع ملی این کشور نخواهد بود را مردود شمرده و افرادی که این نوع شایعه‎پراکنی می‎کنند را جاسوس اطلاعاتی کشورهای خارجی برشمرده است.

روزنامه «ماندگار»، در دیدگاه رسمی خود به دیر رسیدن صندوق‎های رأی از مراکز انتخاباتی این کشور اشاره کرده و نوشته است که امکان کاهش اعتبار این صندوق‎ها در نزد نامزدها، ناظران و حتی کمیسیون انتخابات این کشور بیشتر شده است.

به اعتقاد این روزنامه، امکان دستبرد و از بین بردن محموله‎های انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی در ولایت‎های این کشور نیز وجود دارد.

روزنامه ماندگار همچنین نوشته است که کمیسیون مستقل انتخابات برای شفافیت و عادلانه‎بودن این روند، باید این صندوق‎ها را هر چه زودتر به دفتر مرکزی این کمیسیون در کابل منتقل کند.

روزنامه «افغانستان»، در دیدگاه رسمی خود به موضوع ضرورت پاسداری از آرای ملت این کشور در انتخابات اشاره کرد و نوشته است که این آرا باید پاک بوده و هیچ رأیی که بر اساس تقلب باشد در میان این آرا جا نگیرد.

این روزنامه همچنین نوشته است که با اعلام نتایج میزان آرای شمارش شده انتخابات ریاست جمهوری افغانستان معلوم خواهد شد که کمیسیون شکایت‎های انتخاباتی افغانستان تا چه حدی توانسته به وعده‎ها و تعهدات خود در قبال انتخابات این کشور عمل کند.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول