اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه اصفهان:

منتقد واگذاری آب زاینده رود به شهرهای دیگر هستیم

امام جمعه اصفهان گفت: منتقد واگذاری آب زاینده رود به شهرهای دیگر هستیم.

منتقد واگذاری آب زاینده رود به شهرهای دیگر هستیم

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان به نقل از روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه و امام جمعه اصفهان، آیت‌الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد در دیدار وزیر نیرو  بر رسیدگی به مشکلات استان و به ویژه مشکل آب تأکید کرد و گفت: در تصمیم گیری‌های کلان کشور، زمانی که نام اصفهان برده می‌شود از آن به عنوان یک استان برخوردار یاد می‌شود که این‌طور نیست.

وی ادامه داد: مساحت استان اصفهان 105 هزار متر مربع است که فقط 25 هزار متر مربع آن در حاشیه زاینده رود قرار دارد و بقیه استان کویر است.

امام جمعه اصفهان خاطرنشان کرد: این که در تصمیم گیری‌ها فقط چهارباغ اصفهان مد نظر باشد و بر اساس آن بودجه و امکانات اصفهان بسته شود بی انصافی است چرا که آب زاینده رود حتی نیاز کشاورزان شرق و غرب اصفهان را نیز تأمین نمی‌کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری از واگذاری آب زاینده رود به شهرهای دیگر انتقاد کرد و گفت: مشکل به وجود آمده برای اصفهان تنها به خاطر کاهش نزولات آسمانی نیست و حکومت نیز در ایجاد آن نقش داشته است.

وی ادامه داد: ما با اینکه بر این امر معتقدیم که آب جزء انفال است و مدیریت آن بر عهده حکومت است اما مسئله انتقال آب زاینده رود به شهرهای دیگر منوط به تأمین آب استان بود که قید آن لحاظ نشد.

وی خاطرنشان کرد: به طور مثال نائین که 35 هزار متر مربع استان را شامل می‌شود منطقه‌ای کاملاً کویری است و تنها منبع آب آن‌ها زاینده رود است.

آیت‌الله طباطبایی با اشاره به تغییر شیوه‌های زندگی تصریح کرد: زمانی که شیخ بهایی آب اصفهان را تقسیم می‌کرد جمعیت اصفهان بین 100 تا 200 هزار نفر بوده است و این در حالی است که الان آب شرب 5 میلیون نفر از زاینده رود تأمین می‌شود.

وی یادآور شد: در گذشته حمام‌ها به صورت خزینه‌ای بود و حمام کردن افراد آب زیادی را به هدر نمی‌داد لیکن امروزه زندگی کردن به روش‌های قدیمی غیر ممکن است لذا اگر به اندازه زمان شیخ بهایی نیز بارندگی داشته باشیم مشکل آب استان حل نخواهد شد.

این مسئول، معضل دیگر آب استان را عدم استفاده بهینه از آب موجود دانست و خاطر نشان کرد: ساماندهی بستر زاینده رود، کم کردن پهنای رودخانه، پر کردن چاله‌های موجود در کف زاینده و سرکشی منظم میراب از حاشیه رودخانه از جمله کارهایی است که برای استفاده بهتر از آب موجود می‌توان پیشنهاد داد.

در این دیدار حمید چیت چیان، وزیر نیرو بر صرفه جویی در مصرف آب تأکید کرد و گفت: بر اساس محاسبات صورت گرفته استان اصفهان 2 میلیارد و 800 میلیون متر مکعب آب نیاز دارد که با لحاظ آب بهشت آباد و کوه رنگ تنها قادر به تأمین 2 میلیارد و 200 میلیون متر مکعب خواهیم بود.

وی تصریح کرد: سرانه مصرف آب در ایران بسیار بیشتر از سرانه مصرف آب در کشورهای اروپایی است و این امر توجه ویژه مردم به صرفه جویی در مصرف آب را یادآور می‌شود.

وزیر نیرو در خصوص آب رودخانه کارون نیز خاطر نشان کرد: آب کارون به اندازه‌ای آلوده شده که برای کشاورزی نیز قابل استفاده نیست و تأمین آب مردم اهواز و خرمشهر نیز با مشکل روبرو شده است.

وی در پایان بر مدیریت بهینه مصرف تأکید کرد و گفت: عدم استفاده درست از آب و آلوده کردن آن توسط خود مردم صورت گرفته لذا برای حل این مشکل عزم جدی مردم نیازمند است.

انتهای پیام/2301/ذ/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول