اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

نظری بر مهم‌ترین رویدادهای افغانستان در ۲ هفته‌ گذشته

حمله طالبان به هتل «سرینا» کابل و برگزاری جشن جهانی نوروز در کابل با حضور رؤسای جمهوری کشورهای منطقه، از مهم‌ترین رویدادهای افغانستان در ۲ هفته گذشته بود.

نظری بر مهم‌ترین رویدادهای افغانستان در ۲ هفته‌ گذشته

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، حمله طالبان به هتل سرینا کابل، ادامه روند مبارزات انتخاباتی در ایام نوروز، انتخاب محمد یونس قانونی به سمت معاون اولی کرزی، برگزاری جشن جهانی نوروز در کابل و حمله به دفتر کمیسیون مستقل انتخابات از مهمترین رویدادهای افغانستان در 2 هفته گذشته بودند.

حمله طالبان به هتل سرینا کابل

روز پنج‌شنبه شب، (29 اسفند) 4 مهاجم انتحاری به صورت گروهی به هتل سرینا کابل که مهمانان در آنجا برای برگزاری جشن نوروز گردهم آمده بودند، حمله کردند.

بر اثر این حمله انتحاری 9 غیرنظامی از جمله چهار شهروند خارجی کشته شدند و 6 تن دیگر نیز زخمی شدند.

روز اول فروردین «خبرگزاری فرانسه» از هویت قربانیان این حمله تروریستی پرده برداشت و اعلام کرد که یکی از این قربانیان «سردار احمد»، گزارشگر 40 ساله این خبرگزاری بوده است.

پس از انتشار این خبر، خبرنگاران افغانستان برای همدردی با این خبرنگار افغان انتشار اخبار طالبان را تحریم کردند.

ادامه روند مبارزات انتخاباتی کاندیداهای ریاست جمهوری در تعطیلات نوروزی

با نزدیک شدن به شمارش معکوس برای برگزاری انتخابات، در مدت 2 هفته گذشته کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان پرشورتر از روزهای پیشین به رقابتهای انتخاباتی خود ادامه دادند که در این بین سفر به ولایت‌های مختلف افغانستان و برگزاری تجمعات بزرگ انتخاباتی در دستور کار کاندیداها قرار داشت.

در این زمینه می‌توان به سفرهای انتخاباتی «گل‌آغا شیرزوی» به «هرات»، سفر «زلمی رسول» به «بغلان»، سفر انتخاباتی «عبدالرب رسول سیاف» به هرات و همچنین سفر همزمان زلمی رسول و «اشرف غنی احمدزی» به هرات، سفر احمدزی به «بامیان» و «غزنی» و سفر «عبدالله عبدالله» به هرات، «قندهار» و بامیان از جمله مهمترین این سفرها هستند.

انتخاب «محمدیونس قانونی» به سمت معاون اولی کرزی

پس از مرگ ناگهانی «مارشال قسیم فهیم» معاون اول حامد کرزی اخبار ضد و نقیضی در خصوص جانشین وی در مدت کوتاه باقی مانده از دوران ریاست جمهوری کرزی منتشر شد، اما وی با معرفی محمد یونس قانونی به پارلمان افغانستان به این شایعات خاتمه داد.

روز پنجم فروردین پارلمان افغانستان با رأی اعتماد به محمد یونس قانونی انتصاب وی به مقام معاونت اولی کرزی را تأیید کرد.

برگزاری جشن جهانی نوروز در کابل

جشن جهانی نوروز در تاریخ هفتم فروردین در کابل برگزار شد. این جشن جهانی که در کاخ ریاست جمهوری افغانستان برگزار شد با حضور رؤسای جمهور ایران، تاجیکستان، پاکستان و مقاماتی دیگر از کشورهای حوزه نوروز همراه بود.

در این مراسم که با آئین‌های ویژه‌ای همراه بود علاوه بر حامد کرزی، رئیس جمهور ایران و تاجیکستان نیز سخنرانی کردند.

حامد کرزی در سخنانی در این جشن ضمن خوش‌آمد گویی به سران کشورهای حاضر، این جشن مشترک را فرصتی برای تعمیق و گسترش روابط و همکاری‌های منطقه‌ای دانست.

رئیس جمهور کشورمان نیز در این مراسم با اشاره به رنج و سختی مردم افغانستان از سال‌های پیش تا کنون ابراز امیدواری کرد که صلح و اعتدال عیدانه مردم افغانستان و همه مردمان منطقه نوروز باشد.

در حاشیه این مراسم رؤسای جمهور ایران، افغانستان، تاجیکستان و پاکستان دومین نشست مشترک رؤسای جمهوری چهار کشور را برگزار کرده و درباره راهکارهای گسترش و تعمیق روابط و همکاری‌های کشورهای خود به بحث و تبادل نظر پرداختند.

کناره گیری نادر نعیم به نفع زلمی رسول

در تاریخ هفتم فروردین محمد نادر نعیم کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به نفع زلمی رسول رسماً کناره‌گیری کرد.

نادر نعیم در خصوص اتخاذ این تصمیم گفت: ما برای عملی شدن خواست ملت و تحقق وحدت ملی و منافع، این تصمیم را گرفتیم و تیم زلمی رسول میتواند کشور را در این شرایط به سوی پیشرفت ببرد و آرمان‌های مردم بوسیله آنان عملی شود.

حمله طالبان به کمیسیون انتخابات افغانستان

گروهی از طالبان مسلح صبح روز شنبه نهم فروردین به دفتر کمیسیون مستقل انتخابات در کابل حمله کردند.

پنج مهاجم ساعت 12:30ظهر وارد ساختمانی در نزدیکی دفتر کمیسیون مستقل انتخابات شدند و تا ساعت 5:30 بعد از ظهر درگیری آنان با نیروهای امنیتی افغانستان ادامه داشت.

در این رویداد تنها 2 پلیس افغان زخمی شدند، اما به کارمندان کمیسیون انتخابات آسیبی نرسید.

انتقاد تند کرزی از متحدان آمریکا در منطقه‌

رئیس جمهوری افغانستان در گفت‌وگوی تلفنی با «جان کری»، وزیر خارجه آمریکا گفت: متحدان این کشور در منطقه عمداً بر سر راه صلح افغانستان مانع ایجاد می‌کنند.

کرزی در ادامه اظهارات خود با اشاره به افزایش حملات تروریستی و ایجاد موانع بر سر راه صلح تصریح کرد: مردم افغانستان شک دارند که آمریکا بر کشورهای حامی تروریسم و مخالفان روند صلح افغانستان در منطقه تأثیرگذار نیست و یا در قبال آنها اراده اعمال نفوذ ندارد.

رئیس جمهور افغانستان به جان کری گفت: چندی است شهر کابل شاهد حملات پیوسته و پیچیده تروریستی بوده که در حقیقت پشت این حملات، دستگاه‌های اطلاعاتی خارجی دست دارند.

کرزی در ادامه تهدید کرد که ادامه چنین حملاتی به سود روابط استراتژیک افغانستان و آمریکا نیست و مردم افغانستان در این زمینه از آمریکا توضیح می‌خواهند.

قتل یک کاندیدای شورای ولایتی در افغانستان

روز گذشته مقامات ولایت سرپل اعلام کردند که طالبان یک کاندیدای شورای ولایتی به نام «حسین نظری» را به همراه 8 تن از بزرگان قومی ولایت «سرپل» کشتند.

این کاندیدای شورای ولایتی با 8 تن از بزرگان قومی از سوی طالبان در محله «دوغ آبی» در منطقه «بلخاب» این ولایت چند روز پیش ربوده شده بود.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول