اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عدم اسکان کارتن به دستان در نوروز 93 در گلستان

زنگ خطر معضلات اجتماعی در اسکان‎های فاقد نظارت / سفر ایمن اسکان ایمن را می‎طلبد

بر خلاف تاکید و ادعای مسئولان، کارتن به دستان گلستانی در سال 1393 هم سامان نیافتند و زنگ خطر جدی در اسکان‎های فاقد نظارت در این استان به گوش می‎رسد.

زنگ خطر معضلات اجتماعی در اسکان‎های فاقد نظارت / سفر ایمن اسکان ایمن را می‎طلبد

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، استان زیبای گلستان همانند سایر استان‎های ایران اسلامی در ایام نوروز پذیرای مسافران و گردشگران از سراسر ایران و حتی جهان است.

یکی از نکات بسیار مهمی که در سفر از اهمیت بالایی برخوردار است فراهم بودن شرایط اسکان موقت و یا دائم است.

معضلی که چندین سال است در شهرهای مختلف استان گلستان چشم‎های مردم استان را آزرده می‎کند و حتی باعث نازیبا شدن چهره شهرهای استان به‎خصوص مرکز استان می‎شود وجود کارتن به دستانی است که در ایام اوج سفرها سعی در جذب مسافر برای اسکان در مکان‎های مورد نظرشان هستند.

گاهی اوقات تعداد این کارتن به دستان در شهر به میزانی می‎رسد که در زمان عبور از خیابان‎ها این موضوع احساس می‎شود که گویا هیچگونه هتل، مهمانپذیر و مسافرخانه‎ای در نگارستان ایران وجود ندارد و حتی این سخن از طرف بسیاری از مسافران به گوش می‎رسد که وجود ناظران بر اماکن عمومی همانند پلیس و میراث فرهنگی و گردشگری در استان گلستان چه مفهومی دارد؟

تمامی کارشناسان و مسئولان بر ضرورت ساماندهی کارتن به دستان و به نوعی ساماندهی موضوع اسکان مسافران و نبود این افراد در سطح خیابان‎های شهر اذعان دارند؛ اما به راستی چرا این ساماندهی تاکنون انجام نشده است؟

فراهم بودن 8 هزار جای خواب برای مسافران نوروزی در گلستان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و همچنین معاون عمرانی استاندار گلستان در نشست خبری ستاد هماهنگی خدمات سفرهای نوروزی 1393 بر ساماندهی کارتن به دستان و موضوع اسکان مسافران تاکید داشته و اعلام کردند که با تلاش‎های فراوان این ساماندهی انجام شده است.

این مسئولان حتی موضوع افزایش ظرفیت هتل‎ها، مهمانپذیرها و مسافرخانه‎های استان را اعلام کرده و تاکید کردند که تمامی ظرفیت‎های اسکان همانند مدارس و سالن‎های ورزشی با امکانات سرمایش و گرمایش نیز به این ظرفیت اضافه شده است و شرایط برای اسکان مسافران در مراکز تحت نظارت و ساماندهی شده آماده است.

همچنین رضا مروتی معاون عمرانی استاندار گلستان در گفت‎و‎گوی خبری ساعت 23 سیمای مرکز گلستان از فراهم بودن 8 هزار و 600 جای خواب در استان برای مسافران نوروزی خبر داد.

اما متأسفانه در ایام نوروز 1393 باز هم حجم بسیار زیادی از کارتن به دستان در استان گلستان و به‎خصوص مرکز استان به چشم می‎خورد.

در سال‎های گذشته نیز در اخبار آشکار و پنهان از وقوع اتفاقات و جرائم گوناگون در برخی از مکان‎هایی که توسط این کارتن به دستان ارائه می‎شود به گوش رسیده است اما با وجود اینکه تمامی مسئولان از غیراستاندارد بودن و دارا بودن ضریب امنیت پایین مراکز ساماندهی نشده اسکان مسافران اشراف کامل دارند اما باز هم شاهد رشد بیش از پیش این معضل اجتماعی هستیم.

حضور کارتن به دستان یک معضل اجتماعی است

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری گلستان در خصوص این معضل اجتماعی و با اظهار گلایه از سامان نیافتن کارتن به دستان در این استان به خبرنگار فارس در گرگان گفت: برخلاف ادعاهای مسئولان متولی در این حوزه و اطلاع‎رسانی‎هایی که انجام شده اما متاسفانه افرادی که به نام کارتن به دستان از آنها یاد می‎شود در استان ساماندهی نشده و کماکان این معضل اجتماعی در استان گلستان ادامه دارد.

عبدالرضا چراغعلی ادامه داد: وجود چنین ظاهری برای شهرهای استان به هیچ عنوان زیبنده نیست و نیازمند یک تلاش یکپارچه دارد تا این موضوع حل شود و حل این موضوع هم شدنی است.

وی اضافه کرد: متولی اصلی پیگیری و اقدام برای این موضوع نیز اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در استان است که باید با اقدام جدی در این امر و با فعالیت بیشتر این مشکل را حل کند.

تابستان امسال شاهد حضور کارتن به دستان نخواهیم بود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان در گفت‎و‎گو با خبرنگار فارس در گرگان در این خصوص اظهار داشت: اکثر کارتن به دستان در استان گلستان ساماندهی شده‎اند که استفاده بیش از 14 هزار نفر از منازل استیجاری در نوروز امسال گواه بر این مسئله است.

قربان عباسی بیان کرد: تعدادی از این منازل ساماندهی شده به اداره کل مراجعه کرده و از میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مجوز دریافت کرده‎اند و تعدادی نیز به صورت تعهدی با هماهنگی و نظارت در حال فعالیت هستند.

وی تأکید کرد: در حال حاضر هماهنگی بسیار خوبی با اداره نظارت بر اماکن عمومی و دادگستری استان گلستان صورت گرفته و در تلاش هستیم تا تابستان سال جاری تمامی این کارتن به دستان ساماندهی شده و دیگر شاهد حضور این افراد در شهرهای استان نباشیم.

مردم برای ساماندهی کارتن به دستان همکاری کنند

عباسی اضافه کرد: اگر دستگاه‎های اجرایی استان گلستان همانند نیروی انتظامی و دادگستری با میراث فرهنگی همکاری تنگاتنگ داشته باشند سازمان میراث فرهنگی و اداره کل میراث فرهنگی در استان آمادگی کامل دارند که با ساماندهی کامل در این حوزه معضل حضور کارتن به دستان در شهرهای استان را حل کنند.

وی ابراز داشت: یکی از نکاتی که می‎تواند به رفع این معضل اجتماعی کمک کند عدم استقبال مردم از اماکن بدون ساماندهی و به اصطلاح کارتن به دستان است.

این مسئول گفت: متأسفانه برخی از مردم به دلیل تقاضای حضور این افراد و گرم نگه داشتن بازار کارتن به دستان، ناخودآگاه زمینه حضور و فعالیت این افراد در جامعه را فراهم می‎کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان خاطرنشان کرد: امسال در سطح شهرهای استان فعالیت کمپ‎های اسکان و تعداد دکه‎های متولی امر اسکان که در نظارت این سازمان هستند بیشتر شده و مردم نیز باید راغب باشند تا از مراکز ساماندهی شده که دارای امنیت و استاندارد بالایی است استفاده کنند تا علاوه بر جلوگیری از بروز هرگونه مشکل برای خود، به حل این معضل اجتماعی نیز کمک کنند.

استفاده از اسکان ایمن لازمه سفر ایمن است / فرهنگ‎سازی لازمه حذف کارتن به دستان

معاون عمرانی استاندار گلستان در این خصوص بیان کرد: امسال از تمام توان و ظرفیت موجود در استان استفاده شد تا ساماندهی در این حوزه در استان صورت گیرد و به همین دلیل به بسیاری از منازل استیجاری فاقد مجوز که قابلیت ساماندهی داشتند مجوزهای لازم داده شد و فعالیت آنها در حال حاضر با نظارت دستگاه‎های مربوطه در حال انجام است.

رضا مروتی بیان کرد: اما یکی از مسائل بسیار مهم در این حوزه، موضوع فرهنگ‎سازی و آگاهی مردم در استفاده از مکان‎های اسکان استاندارد و ایمن است؛ امسال تلاش کردیم تا مسافرانی که از استان عبور می‎کنند با رویکرد استفاده از مکان‎های تحت نظارت آشنا شده و این مکان‎ها را برای اسکان خود انتخاب کنند.

وی ادامه داد: اینکه مردم در فرهنگ سفر خود این را ببینند که برای اسکان از چه شرایط و مکان‎هایی استفاده کنند موضوع بسیار پراهمیتی است؛ مسافرت ایمن و بدون مشکل یک اسکان بی‎خطر و ایمن را می‎طلبد و مردم باید علاوه بر توجه بر ایمنی رانندگی به ایمنی مکان اسکان خود نیز توجه کنند تا سفر بسیار خوب و بدون دغدغه‎ای را داشته باشند.

مروتی تصریح کرد: در حوزه اطلاع‎رسانی و فرهنگ‎سازی رسانه‎ها در کنار دستگاه‎‎های مسئول نقش بسیار مهم و اساسی را ایفا می‎کنند که این امر می‎طلبد تا عزم جدی و یکپارچه در استان نسبت به ساماندهی این موضوع ایجاد و عملیاتی شود.

لزوم تعجیل در ساماندهی کارتن به دستان / وقوع معضل‎های اجتماعی در مکان‎های فاقد نظارت

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، در هر صورت حذف کارتن به دستان در استان گلستان موضوعی است که می‎تواند به حل بسیاری از معضل‎های فرهنگی و اجتماعی نیز کمک کند.

یکی از مسائلی که در بسیاری از این مکان‎های استیجاری اتفاق می‎افتد فسادهای اخلاقی است که به دلیل عدم نظارت بر این اماکنT افراد سودجو و فرصت‎طلب با استقبال از مکان‎های استیجاری بدون نظارت به اعمال منافی عفت و بسیاری از معضل‎های اجتماعی دیگر همانند اسکان موقت توزیع‎ کنندگان مشروبات الکلی، توزیع‎ کنندگان مواد مخدر و بسیاری از موارد دیگر می‎پردازند.

بنابراین استفاده از راهکارهای مختلف و ابزارهای قانونی حتی استفاده از قوه قهریه با کمک دستگاه‎های انتظامی می‎تواند به سرعت بخشیدن حل این مشکل کمک بسیار زیادی بکند.

امیدواریم قول ساماندهی کارتن به دستان تا تابستان امسال همانند تاکید مسئولان امر در خصوص ساماندهی این افراد در ایام نوروز امسال نباشد و این وعده بسیار مهم به واقع اجرایی شود.

انتهای پیام/83004/ذ40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول