اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

خانه‌نشینی کهگیلویه و بویراحمدی‌ها در روز طبیعت

باران کهگیلویه و بویراحمدی‌ها را در روز طبیعت خانه‌نشین کرد.

خانه‌نشینی کهگیلویه و بویراحمدی‌ها در روز طبیعت

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، کهگیلویه و بویراحمد استانی سرسبز در فصل بهار و ملقب به استان چهار فصل در ایران زیبا و نگینی دلربا در منطقه جنوب و جنوب غرب کشور است.

مسافران و گردشگران نوروزی که برای نخستین بار به این قطعه زیبا از کشور سفر کرده‌اند بی‌شک برای آینده نیز در ذهن خود این استان زیبا را مقصد سیر و سیاحت قرار می‌دهند.

امسال در سفرهای نوروزی خیل گسترده‌ مردم از سراسر ایران به این نقطه از کشور و مناطق مختلف آن سفر کردند که آمار رشد سفر به استان را نشان می‌دهد.

امسال آب و هوا نسبت به گذشته مطبوع‌تر بود و آرامش را بیش از هر سال می‌توان در چهره مسافران و گردشگران مشاهده کرد.

شاید تنها مشکلی که در نوروز و تعطیلات امسال بیش از سال‌های گذشته تلخ بود تعداد تصادفات رانندگی را بتوان نام برد که تعدادی از هم استانی‌ها و مسافران در این جاده‌ها کشته یا مصدوم شدند که لازم است در خصوص ساخت و تکمیل جاده‌ها از سوی مسئولان کشوری و استانی همت بیشتری به خرج داده شود.

اما در کهگیلویه و بویراحمد روز طبیعت به مانند همه مناطق کشور با حضور در دامن طبیعت جشن گرفته می‌شود و آیین‌ها و رسوم مردم در این روز نشان از قدمت این رسم کهن در بین کهگیلویه و بویراحمدی‌ها دارد.

مناطق زیبای کهگیلویه و بویراحمد از چمنزارهای یاسوج و حاشیه دنا گرفته تا شلا‌دان گچساران و دشت لار باشت و منطقه زیبای باوی بالا و همچنین دشت زیبای کهگیلویه و موگرمون در لنده و سایر نقاط دیگر هر ساله پذیرای مردمی است که روز 13 خود را به دامن طبیعت پناه آورده و خود را برای یک سال کار و تلاش و کوشش آماده می‌کنند.

غذاهای محلی مردم استان در این روز شامل مرغ تپناده یا همان مرغ شکم پر به رسم مردمان قوم لر و شله‌کنگری است که زنان هنرمند کهگیلویه و بویراحمدی با مهارت خاصی این گونه غذاهای لذیذ را برای خانواده طبخ می‌کنند.

بازی‌های محلی و بومی شامل گرنادوال، کلاه روانک، کلکله‌برد و الختر در بین مردان رواج داشته و تیراندازی نیز یکی دیگر از علائق مردان کهگیلویه و بویراحمد در این روز است.

اما امسال به دلیل بارندگی خوب و بارش رحمت الهی بیشتر مردم استان به خصوص در منطقه سردسیری بویراحمد و دنا این روز را در خانه ماندند و روز طبیعت خود را چنین سپری کردند.

انتهای پیام/2571/ع30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول