اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

«بازار سرد» گردشگری در «بازار قدیمی» همدان

همدان دارای مناطق تاریخی و قدیمی بسیاری برای جذب گردشگر است که بازار قدیمی این شهر و مسجد جامع آن یکی از مناطق دیدنی در این زمینه به شمار می‌رود هرچند این مناطق تاریخی، آن طور که باید و شاید شناسانده نشده‌اند.

«بازار سرد» گردشگری در «بازار قدیمی» همدان

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، دیار قدیمی همدان یکی از شهرهای مهم و تاریخی ایران‎زمین، به شمار می‌رود که دارای جاذبه‌های گردشگری تاریخی و فرهنگی بسیاری نیز هست. همین قابلیت و توانمندی، بهترین بستر برای توسعه گردشگری این منطقه به شمار می‎رود.

یکی از مناطق قدیمی و هدف گردشگری این دیار، بازار سنتی آن است که از دوران قاجاریه بر جای مانده و دارای بافت معماری اسلامی است.

بازار همدان دارای راسته‌های قدیمی بسیاری است که از جمله آن می‌توان به راسته قاشق‌سازان، صحاف‌خانه، کفش‌دوزخانه، گندمی‌ها، خامه‌فروش‌ها و نخودبریزها اشاره کرد، هرچند امروز از بعضی از این راسته‌ها فقط نامی بر جای مانده است.

در دل این بازار، قامت افراشته مسجد جامع، به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین مساجد همدان، را نظاره‌گر می‌شویم که مناره‌های آن با قداست خاصی سر به آستان آسمان ساییده است.

این‌ مسجد قدیمی در نزدیکی‌ میدان‌ مرکزی‌ همدان‌ و در قسمت‌ غربی‌ خیابان‌ اکباتان‌ قرار دارد.

بنای‌ مسجد، مستطیل‌ شکل‌ بوده و دارای سه ایوان است، هرچند در گذشته چهار ایوان داشته و این امر زیبایی آن را دوچندان می‌کرد.

فضای‌ مسجد مشتمل‌ بر دو شبستان‌، گنبد آجری و صحن‌ وسیع‌ و دلنوازی است‌، حوض‌ بزرگی نیز در حیاط این مسجد و درست در وسط آن قرار دارد.

اغلب مسافران و گردشگران نوروزی با حضور در همدان، وقت خود را صرف بازدید از دیگر مناطق تاریخی و گردشگری مانند هگمتانه، گنجنامه، گنبد علویان، شیرسنگی، آرامگاه باباطاهر، آرامگاه بوعلی سینا و غار علیصدر می‌کنند و از دیدن بازار قدیمی این شهر غافل مانده‌اند.

این غفلت، بیش از آن که ناشی از عدم علاقه‌مندی آنان به این قسمت تاریخی باشد، به خاطر عدم آشنایی گردشگران و مسافران نوروزی با آن است.

یکی از مسافران نوروزی که قصد رفتن به تپه هگمتانه را کرده بود، خودروی خود را جلوی پای‌مان نگاه داشت و آدرس هگمتانه را از من خواست، بعد از رد و بدل سلام و علیکی و تبریک سال نو، آدرس را به او دادم.

در این میان همسر جوان این مسافر، پرسید «این نزدیکی‌ها، منطقه دیدنی و تاریخی دیگری به جز هگمتانه وجود ندارد؟»

در پاسخ به این سئوال، میدان امام خمینی(ره) را معرفی کردم و گفتم همین الان از این میدان وارد خیابان اکباتان شدید. تبسمی کرد و گفت: درست است... اما اصلاً به سبک تاریخی آن دقت نکردم، در مسیر برگشت، باید دقت بیشتری داشته باشم.

کمی از تاریخچه میدان امام برای آنان گفتم، تشکر کردند و قصد رفتن داشتند که یک دفعه نگاهم به مناره‌های مسجد جامع افتاد، بلافاصله مسجد جامع و بازار قدیمی همدان را نیز برای بازدید آنها معرفی کردم.

دختر این خانواده اردبیلی با تعجب گفت، «مگر همدان بازار قدیمی هم دارد؟» که با تأییدم مواجه شد، بعد از مکثی کوتاه و لبخندی بر لب افزود: «این دیگر چه سئوالی بود؟ اگر نداشته باشد عجیب است، به هر حال همدان، شهری قدیمی و تاریخی است».

پدر خانواده نیز با لهجه زیبای ترکی خود از راهنمایی من و میهمان‌نوازی مردم همدان تشکر کرد و گفت: برای نماز به مسجد جامع می‌رویم تا هم نماز خود را بخوانیم و هم از دیدن این اثر تاریخی بی‌بهره نمانیم.

بعد از رفتن این گردشگران، این سؤال در ذهنم نقش بست که چرا آن طور که باید و شاید؛ برای معرفی مسجد جامع همدان و بازار قدیمی این شهر، به مانند دیگر نقاط گردشگری، اقدام نمی‌شود.

با خودم می‌گویم بهتر است همین روند را در پیش گرفته و به سهم خودم کاری برای رونق گردشگری همدان و معرفی جاذبه‌های آن کنم، به همین دلیل هر جا مسافر و گردشگری را دیدم، ضمن احوالپرسی و تبریک سال نو، مناطق دیدنی همدان را برای آنها معرفی کردم و اگر به مسجد جامع و بازار سری نزده بودند، آنها را برای دیدن این آثار تاریخی و قدیمی راهنمایی کردم.

یک مسافر دیگر با بیان اینکه به بازار قدیمی همدان سر زده گفت: دومین بار است که به همدان می‌آیم اما بار اولی که به این شهر آمده بودم از وجود بازار قدیمی در این شهر اطلاعی نداشتم، اما این بار با بروشورهای گردشگری، متوجه وجود بازار قدیمی در این شهر شدم.

وی که 56 سال سن دارد، افزود: بازار قدیمی همدان هم فال است و هم تماشا؛ علاوه بر اینکه پارچه‌های زیبایی را از مغازه‌های آن خریدم، دیدن سبک قدیمی این بازار نیز بسیار دلنشین و سرگرم‌کننده بود.

وی سرزندگی این بازار سخن گفت و افزود: هنوز هم در مناطق تاریخی و قدیمی همدان، زندگی در جریان است و از این بابت احساس خوبی به من دست داد.

این مسافر خوش‌ذوق ادامه داد: غرفه‌های بازار همدان بسیار دیدنی است، بعضی‌ها که بزرگ و وسیع است در درون خود اتاقک‌های با بافت سنتی و آجری را جای داده است.

وی ابراز کرد: قدم زدن در این غرفه‌ها و دیدن سقف‌های آجری و زیبایش، آن قدر دلنشین و جذاب بود که نمی‌خواستم از آن جا دل بکنم!

این گردشگر نوروزی ادامه داد: البته ناگفته نماد، بیشتر مغازه‌های بازار تعطیل بود، دلم می‌خواست مغازه‌ها باز بودند و می‌توانستم سری هم به آنها بزنم.

وی گفت: در صحبت با اغلب مسافران و گردشگران متوجه شدم که از وجود بازار قدیمی همدان و مسجد جامع این شهر اطلاع چندانی ندارند، وگرنه اصلاً دوست ندارند از دیدن آن محروم بمانند.

اکثر مسافران بعد از کسب آگاهی از وجود بازاری قدیمی در همدان و مسجد جامعی تاریخی در درون آن، علاقه‌مندی خود را برای دیدن این مناطق اعلام می‌کردند که این موضوع بسیار خوشایند بود.

در هر حال، باید گفت بازارهای قدیمی، به عنوان یک فضای عمومی جاذب گردشگر، ظرفیت بالقوه بسیاری برای جذب توریست و گردشگر دارد.

درست است که برای دیدن بازار قدیمی همدان نیازی به پرداخت هزینه بلیط نیست، اما حضور مسافران و گردشگران در آن نه تنها زمینه را برای معرفی دیرینه و پیشینه همدان و آثار منحصر به فرد آن مهیا می‌کند که می‌تواند ابزاری برای سودآوری بازاریان باشد زیرا بازار قدیمی و راسته‌های گوناگون آن پر است از کالاهای مختلف و زیبا برای خرید مسافران.

انتهای پیام/89002/ذ40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول