اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

ایران‌گشت/همدان/1

موزه مشاهیر همدان، موزه‌ای به بلندای نامش

موزه مشاهیر همدان از سال 88 در «خانه تاریخی بیژن» راه‌اندازی شده و اکنون با دارا بودن تندیس هشت بزرگ‌مرد تاریخ همدان بر خود می‌بالد.

موزه مشاهیر همدان، موزه‌ای به بلندای نامش

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، موزه مفاخر و مشاهیر همدان از جمله موزه‌های استان همدان است که از سال 88 در خانه بیژن واقع در خیابان شریعتی جانمایی شده است.

موزه مشاهیر همدان با زیربنای حدود 220 مترمربع در دو طبقه ساخته شده و تندیس‌های بزرگان همدان به همراه ارائه اطلاعاتی در خصوص سرگذشت آنها در این موزه مستقر شده است.

در این موزه تندیس های حیقوق نبی، بوعلی سینا، عین‌القضات همدانی، سیدجمال‌الدین اسدآبادی، کریم خان زند، میر رضی‌الدین آرتیمانی، خواجه رشیدالدین همدانی، محمدعلی زلفی‌گل و … ساخته شده است.

تاکنون هشت مورد از این مشاهیر در این موزه معرفی شده و امکان اینکه در آینده به تعداد مشاهیر این موزه اضافه شود، وجود دارد.

خانه بیژن که این مشاهیر همدان را در خود جای داده، خود بنایی واجد ارزش است که می‌توان از آن به عنوان میراث گذشتگان یاد کرد و در حفظ آن کوشید.

قدمت این خانه قدیمی به سال‌های نخست سلطنت پهلوی اول برمی‌گردد.

این خانه که با ریزه‌کاری و دقت خاصی طراحی و ساخته شده، نمونه‌ای برجسته از معماری نوین است.

 امروزه این خانه موزه شده و مشاهیر همدانی را در برگرفته است، بخش زیرین آن تبدیل به واحدهای تجاری شده و ورودی موزه از داخل کوچه باریکی است که با در چوبی حالت قدیمی به خود گرفته است.

تندیس هر یک از مشاهیر در گوشه‌ای در حالت‌های مختلف نشانده شده و اطلاعات هر بزرگی در کنار مجسمه درج شده تا فرهنگ و تمدن همدان را به رخ بازدیدکنندگان بکشند.

این روزها موزه مشاهیر همدان در تعطیلاتی اجباری به سر می‌برد، تعطیلاتی که به دلایل مرمت و احیای آن یک ماه است که درهای آن بسته شده تا پس از مرمت بنا در آستانه عید نوروز به روی علاقمندان باز شود.

با توجه به اینکه این موزه در میانه‌های خیابان شریعتی واقع شده و ورودی آن نیز از داخل کوچه باریکی صورت می‌گیرد، تابلویی برای دید بهتر این موزه وجود ندارد.

هرچند به صورت کنده‌کاری بر سردر کوچه ورودی این موزه نام این موزه حک شده اما آن طور که باید قابل مشاهده و در دسترس نیست و بر این اساس باید تابلویی بزرگ برای علاقمندان به این موزه بر سردر آن نصب شود.

به نظر می‌رسد نصب یک تابلو هزینه آن چنانی را در برندارد که باعث شود یک موزه که نام مشاهیر را با خود یدک می‌کشد، در گمنامی به سر برد!

خانه بیژن بنایی واجد ارزش برای میراث فرهنگی است

بر این اساس، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: خانه بیژن در گذشته منزل شخصی بوده و به صورت مسکونی از آن استفاده ‌شده است.

بهرام توتونچی با اشاره به برنامه و معیارهای سازمان میراث فرهنگی در تشخیص بناهای تاریخی گفت: در نخستین خیابان‌هایی که در همدان ایجاد شده، نماهای برون‌گرایی ساخته شده که نمای «خانه بیژن» نیز جزو آن است.

وی از چرایی حفظ این اثر سخن گفت و بیان داشت: سازمان میراث فرهنگی برای حفظ الگوی این بنا که نمای واجد ارزش بود، آن را خریداری کرد و امروز تبدیل به موزه مشاهیر شده است.

> معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان قدمت خانه بیژن را مربوط به دوره پهلوی اول دانست و گفت: قدمت این بنا به سال‌های 1310 تا 1320 برمی‌گردد.

نصب تابلو در سردر موزه مشاهیر از ضروریات است

بر این اساس مسئول امور موزه‌ها و ابنیه تاریخی همدان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان، از تعطیلی یک ماهه این موزه خبر داد و اظهار کرد: سقف شیروانی این بنا به دلایل مشکلاتی که داشت در دست تعمیر است و لوله‌های آب آن نیز فرسوده شده که در حال اصلاح است.

غلامرضا یاری با بیان اینکه مرمت این بنا تا عید نوروز به اتمام می‌رسد، بیان داشت: با توجه به اینکه در ایام عید نوروز علاقمندان بازدید موزه‌ها را نیز در برنامه خود دارند، مرمت بنا نیز تا پایان سال به اتمام می‌رسد.

وی در خصوص نبود تابلوی بزرگی برای در دسترس بودن این موزه نیز یادآور شد: نصب تابلوی بزرگی برای آشنایی و در دسترس بودن این بنا در دستور کار قرار دارد و در آینده نزدیک در سردرب خانه بیژن نصب خواهد شد.

مسئول امور موزه‌ها و ابنیه تاریخی همدان اضافه کرد: وضعیت مالی و اعتباری امسال سازمان خوب نبود، وگرنه اصلاح و مرمت یک بنا و نصب تابلو جزو کارهای لازم است که باید اتفاق بیفتد.

 موزه‌ها یادگاران ادوار و گذشته‌های دور تاریخ یک نسل و ملت هستند که باید با دوراندیشی و آینده‌نگری مدیران همواره در اوج به سر برده و روزگار بگذرانند، زیرا زبان گویای آبا و اجدادی هستند که امروز جز در موزه‌ها در جایی دیگر یافت نمی‌شوند.

-------------------------------------------

گزارش از: سیده فریده حسینی فرزام

-------------------------------------------

انتهای پیام/89003/ب40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول