اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

زنجان بهترین انتخاب گردشگران برای روز طبیعت

طبیعت چهار فصل و مناطق بکر و زیبای زنجان یکی از بهترین انتخاب‌ها برای گردشگران در روز طبیعت است.

زنجان بهترین انتخاب گردشگران برای روز طبیعت

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، تنوع آب و هوایی استان زنجان سبب شده که این منطقه چهار فصل بوده و ظرفیت‌های بالایی در زمینه گردشگری طبیعی داشته باشد.

به دلیل شرایط خاص آب و هوایی منطقه شهرستان طارم استان زنجان را هندوستان ایران می‌نامند. چشمه‌های آب معدنی، رودخانه‌های متعدد دایمی و فصلی، جنگل‌ها و آبشارهای زیبای داخل جنگل‌ها، روستاهای ییلاقی و زیبایی که در دره‌های ارتفاعات طارم واقع شده‌اند بسیار چشم‌نواز و زیبا هستند و هر طبیعت دوستی را مجذوب خود می‌کند.

این ظرفیت‌های بالای طبیعی موجب شده سالانه هزاران گردشگر طبیعت دوست در داخل و خارج از استان از این منطقه بازدید کنند و این موارد موجب شده این منطقه به پرجاذبه‌ترین ناحیه طبیعی استان زنجان تبدیل شود.

شهرستان خرم‌دره نیز که از آن به عنوان یک باغ شهر یاد می‌شود، با اتکا به سرسبزی و باغ‌های پرشمار خود یکی دیگر از مناطق گردشگری استان زنجان محسوب می‌شوند. به طور کلی اردیبهشت، خرداد و تیرماه بهترین ماه‌های مسافرت به استان زنجان هستند.

هیچ توصیفی از سرسبزی و زیبایی طبیعت زنجان در این ماه‌ها کامل نیست و مناظر بدیع این فصل را در زنجان فقط باید دید.

تفاوت آب و هوایی در نواحی مختلف استان زنجان را می‌توان به خوبی در یک زمان و در قسمت‌های شمالی، مرکزی و جنوبی استان مشاهده کرد. مهم‌ترین منبع آب‌های سطحی در استان زنجان رودخانه‌های دایمی و فصلی هستند.

استان زنجان به لحاظ داشتن تنوع نقاط ارتفاعی از یک سو و از سوی دیگر تاثیرپذیری از چند توده هوایی خزری، مدیترانه‌ای و صحرای مرکزی، صاحب اقلیم‌ها و اکوسیستم‌های متنوعی شده است. با وجود اینکه این استان یکی از استان‌های سردسیر و کوهستانی شمال غربی کشور به شمار می‌آید اما از اکوسیستم‌های فراوان دشتی، بیابانی، تالابی و رودخانه‌ای، جنگلی، درختچه‌‌ای، کوهستانی مرتفع و تپه ماهوری نیز بی‌نصیب نمانده است.

این ظرفیت اکوسیستمی استان زنجان در همه شهرستان‌ها قابل مشاهده است و در روز طبیعت و بعد از سپری شدن تعطیلات نوروز مکانی مناسب برای حضور در آن محسوب می‌شود.

هیچ توصیفی از سرسبزی و زیبایی طبیعت زنجان در این بهار کامل نیست و مناظر بدیع این فصل را در زنجان فقط باید دید. تنوع آب و هوایی و تغییرات ارتفاع از 500 متر در سواحل رودخانه قزل‌اوزن در ناحیه طارم تا ارتفاعات بیش از 3 هزار متر در انگوران تغییرات دمایی و آب و هوایی زیادی را در نقاط مختلف به وجود آورده و سبب پدید آمدن چشم‌اندازهای مختلفی در منطقه شده است.

تفاوت آب و هوایی در نواحی مختلف استان زنجان را می‌توان به خوبی در یک زمان در قسمت‌های شمالی، مرکزی و جنوبی استان مشاهده کرد.

این تنوع آب و هوایی و توپوگرافی سبب پیدایش جوامع زیستی گیاهی و جانوری متنوعی در منطقه شده و محیط طبیعی استان زنجان را غنای خاصی بخشیده است.

مهم‌ترین منبع آب‌های سطحی در استان زنجان رودخانه‌های دائمی و فصلی هستند. رودخانه‌های قزل‌اوزن، زنجان‌رود، ابهررود و شاهرود را می‌توان مهم‌ترین رودهای دائمی استان زنجان دانست.

رودخانه قزل‌اوزن علاوه بر اهمیت اقتصادی بالایی که دارد به دلیل پرآبی، زیبایی و طولانی بودن مسیر خود یکی از مهم‌ترین رودخانه‌های زنجان است که در زمینه جاذبه‌های گردشگری نیز اهمیت زیادی دارد. به برکت آب فراوان باغ‌های زیبا و سرسبز بسیاری در مسیر این رودخانه به وجود آمده که منظره بسیار زیبایی به حومه شهر زنجان داده است به طوری که در تمام سفرنامه‌های جهانگردان و مستشرقین از این رودخانه و زیبایی و سرسبزی مناطق اطراف آن یاد شده است.

مسیر رودخانه قزل‌اوزن یکی از مهم‌ترین گردشگاه‌های اهالی زنجان و مناطق اطراف آن یکی از باصفاترین استراحتگاه‌های مسافران مسیر شمال غرب کشور است.

ابهر رود مهم‌ترین رودخانه جاری در سرتاسر شهرستان ابهر و شریان حیاتی این منطقه است. این رود شاخه‌‌ای از رودخانه شور فشاپویه بوده و در شهرستان‌های ابهر، تاکستان، قزوین، کرج، تهران و قم جریان دارد و از دو شاخه فصلی و دایمی تشکیل شده است. سرچشمه شاخه فصلی آن از کوه سرآهند در حوالی گردنه الله‌اکبر سلطانیه است. شاخه دایمی آن به نام کینه‌ورس نیز از کوه‌های رستم، سالار داغی و سندان سرچشمه می‌گیرد. این شاخه از شعبات متعددی تشکیل شده و با جهت شمال باختری به جنوب خاوری در نزدیکی ابهر به شاخه فصلی می‌پیوندد و با نام ابهررود جریان می‌یابد.

«چمل‌گین» طارم یک رود دایمی به طول 20 کیلومتر و شیب متوسط 9.4 درصد است که دارای مسیر جنوب غربی بوده و در محدوده شهرستان طارم جریان دارد.

این رودخانه از کوه ولان در 16 کیلومتری باختر شمالی ماسوله سرچشمه می‌گیرد و تا محدوده شهرستان طارم ادامه پیدا می‌کند. ارتفاع سرچشمه رودخانه چمل‌گیر 2 هزار و 350 متر و ارتفاع ریزش گاه آن 480 متر است. این رودخانه در انتهای مسیر خود به رودخانه قزل‌اوزن می‌ریزد. 

رودخانه آقبلاغ چای خدابنده یک رود فصلی به درازای 17 کیلومتر و شیب متوسط سه درصد است که در شهرستان خدابنده، در روستاهای شیوانات و گرماب از بخش افشار جریان دارد.

رودخانه آقبلاغ چای از دامنه‌های شمالی کوه چنگ الماس در 64 کیلومتری جنوب باختری شهرستان خدابنده سرچشمه می‌گیرد و ارتفاع سرچشمه آن 2 هزار و 30 متر است.

رودخانه آقبلاغ چای در مسیر خود از روستاهای جعفرآباد، فتح‌آباد و چپقلو عبور می‌کند و در 12 کیلومتری جنوب خاوری روستای محمد شالو (واقع در 32 کیلومتری خاور شهرستان بیجار) به رودخانه تلوار می‌ریزد. ارتفاع ریزش‌گاه این رودخانه یک‌هزار و 520 متر است.

رودخانه قره قوش ایجرود یک رود فصلی به درازای 40 کیلومتر و شیب متوسط 1.6 درصد است که در شهرستان ایجرود جریان دارد. این رودخانه از دامنه کوه‌های قیدار، کولتان و سریال در 59 کیلومتری جنوب زنجان سرچشمه می‌‌گیرد و ارتفاع سرچشمه آن 2 هزار و 100 متر است. 

مسیر کلی رودخانه قره قوش غربی است و در طی مسیر خود پس از عبور از روستای قره‌قوش، دامنه جنوبی کوه کولتان را به سوی جنوب غربی دور زده و به سوی روستای قلوجوق روان می‌شود.

چشمه معدنی وننق زنجان چشمه آب معدنی وننق در محدوده شهرستان زنجان و حدود 21 کیلومتری جاده زنجان - میانه در روستای وننق واقع شده است.

مسیر دسترسی به این چشمه زیبا که بر فراز تپه‌ای به ارتفاع 200 متر قرار گرفته است از میان کشتزارها و تپه‌های متعدد می‌گذرد. این چشمه دو مظهر دارد که مظهر اول حوضچه‌ای کم عمق با درازای دو متر و پهنای یک متر و آبدهی حدود هفت لیتر در دقیقه است.

آب این حوضچه از شمال غربی آن خارج شده و در مجرای باریکی سرازیر می‌شود. مظهر دوم یک حوضچه مربع شکل به ابعاد 2.5 متر و عمق حدود یک متر است که اطراف آن را سنگ چین کرده‌اند. بررسی و آزمایش آب دو چشمه نشان می‌دهد که آب آن‌ها در ردیف آب‌های معدنی سولفاته کلسیک گرم است.

دریاچه سد تهم در شمال غربی شهر زنجان و پشت سد خاکی تهم یک دریاچه مصنوعی به وجود آمده است که مسیر دسترسی آن از انتهای خیابان شهید دستغیب و حدود 11 کیلومتر بالاتر از آن می‌باشد.

این دریاچه که به منظور تامین آب مردم شهر زنجان تاسیس شده است، در حال تبدیل شدن به محل پرورش ماهی و یکی از گردشگاه‌های اصلی مردم است. در حال حاضر این گردشگاه پذیرای علاقه‌مندان طبیعت دوست زنجانی و ایرانی است.

زنجان یک استان کوهستانی است که مطالعه ارتفاعات متعدد آن اطلاعات زیادی به دست می‌دهد. شهرها و روستاهای استان زنجان در دامنه‌ها و دشت‌های بین رشته کوه‌ها قرار گرفته‌اند و اغلب با آب‌هایی که از این کوه‌ها جاری می‌شوند، آباد شده‌اند.

رشته‌کوه‌های محدوده استان زنجان از نظر زمان پیدایش به دوران سوم زمین‌شناسی منسوب می‌شوند که فرسایش دوران چهارم سبب تغییر چهره آن‌ها شده است. جهت و امتداد عمومی کوه‌های استان، شمال غربی، جنوب شرقی و در بعضی نقاط شرقی و غربی است.

استان زنجان به طور متوسط حدود یک‌هزار و 500 متر از سطح دریا ارتفاع دارد. پست‌ترین نقطه داخل آن با ارتفاع 300 متر در منطقه طارم و بلندترین قله آن با ارتفاع بیش از 3 هزار متر در کوه‌های تخت سلیمان در ارتفاعات شهرستان ماهنشان واقع شده است.

در حد فاصل کوه‌های متعدد استان زنجان، دشت‌ها و دامنه‌ها واقع شده‌اند. دشت‌های منطقه که در پایین ارتفاعات قرار گرفته و غالباً رودخانه‌ای در آن‌ها جریان دارد، از مهم‌ترین مکان‌های استقرار اجتماعات انسانی استان به شمار می‌آیند. براساس مطالعات طرح جامع آب کشور، دشت‌های استان زنجان به هفت دشت زنجان، سلطانیه، ابهر، خرم‌دره، گرماب، زرین‌آباد، گل‌تپه، سجاس، حلب، ماهنشان، انگوران، دندی، قیدار و طارم علیا تقسیم شده‌اند.

استان زنجان به لحاظ زمین‌شناسی دارای قدمت زیادی است. در نواحی مختلف استان می‌توان آثاری را از تمام دوران‌های زمین‌شناسی مشاهده کرد. جوان‌ترین یافته‌های زمین‌شناسی در منطقه زنجان را می‌توان در ارتفاعات مشرف به رودخانه قزل‌اوزن و شعب آن پیدا کرد که به اواخر دوران سوم زمین‌شناسی تعلق دارند.

استان زنجان به دلیل تنوع زیاد آب و هوایی و وجود اکوسیستم‌های ویژه در منطقه و ارتباطات بیولوژیکی آن با استان‌های همجوار از غنای حیات‌وحش خوبی برخوردار است. در این استان انواع پستانداران، پرندگان، خزندگان، آبزیان، دوزیستان، حشرات و بندپایان یافت می‌شوند.

آهو با نام محلی جیران از پستانداران با ارزش منطقه است که زیستگاه عمده آن را دشت‌های سهرین و سارمساقلو است. آنچه که در مورد این گونه اهمیت دارد این است که تمام زیستگاه‌های شمال باختر کشور یعنی دشت مغان و دشت‌های آذربایجان‌شرقی و غربی از وجود این حیوان تهی شده ولی در سطح استان زنجان از گونه‌های غالب به شمار آمده و اهمیت زیادی دارد.

منطقه زیبای طارم، چمن با ارزش سلطانیه، شکارگاه‌ها و مناطق حفاظت شده‌ استان، دره‌ها و دربندهای ییلاقی منطقه، سواحل زیبای رودخانه قزل‌اوزن، چشمه‌های متعدد آب گرم، منطقه ییلاقی گاوازنگ، کناره‌های سد تهم، کوه‌های منطقه ماهنشان، روستاهای صخره‌ای و طبیعی استان زنجان و مناطق حفاظت شده این ناحیه برخی از مناطق توریستی- طبیعی استان زنجان هستند که در روز طبیعت میهمان طبیعت گردان هستند.

انتهای پیام/73007/ر40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول