اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد حوزه علمیه قم:

اولویت حکومت دینی امر به معروف و نهی از منکر باشد

استاد حوزه علمیه قم، اولویت حکومت دینی را اقامه نماز، ترویج زکات و اجرای امر به معروف و نهی از منکر دانست و گفت: نباید برای حکومت دینی امور دست چندم در اولویت باشد و به اولویت قرآنی بی‌توجهی شود.

اولویت حکومت دینی امر به معروف و نهی از منکر باشد

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، آیت‌الله محمد عندلیب‌زاده ظهر امروز در مراسم بزرگداشت شهید علی خلیلی، شهید امر به معروف و نهی از منکر در بقعه متبرکه امامزاده عبدالله(ع) با بیان اینکه توجه به امر به معروف و نهی از منکر در آیات و روایات دینی بسیار مورد تأکید قرار گرفته است، اظهار داشت: در قرآن کریم کلماتی چون «موعظه»، «نصیحت»، «غیرت»، «دعوت» و « امر به معروف و نهی از منکر» به کار رفته که مردم را به سوی مسئول بودن نسبت به نوع رفتارها و کردارها در جامعه فرا می‌خواند.

وی در تشریح واژه «موعظه» با بیان اینکه این واژه اختصاص به وضع زبانی ندارد بلکه باید دیگران را با عمل موعظه کرد، از واژه «غیرت» و «تعصب» یاد کرد و ابراز داشت: داشتن تعصب عاقلانه و عالمانه نسبت به مقدسات و ارزش‌های دینی بسیار مورد توجه پروردگار متعال است به طوری که فرد متعصب و غیرتمند در این زمینه را دوست می‌دارد.

این استاد حوزه علمیه در تعریف « امر به معروف» آن را گفتار و کرداری مورد پسند عقل و دین و در تعریف «منکر» آن را اقدام و یا رفتاری خلاف دین و عقل دانست و خواستار توجه به اجرای امر و نهی از منکر در سطح جامعه شد.

*امر به معروف در صدر امور انبیا و اولیای الهی

وی با تأکید بر اینکه تمام انبیا و اولیای الهی، فریضه امر به معروف و نهی از منکر را در صدر کارهای خود قرار داده بودند، ابراز داشت: در صورت توجه به این فریضه بزرگ و اثرگذار، نه تنها دیگر واجبات دینی نیز در جامعه جاری و ساری خواهد شد که زمینه برای برچیده شدن انحرافات نیز مهیا می‌شود.

عندلیب‌زاده، برخورداری از جامعه‌ای دینی و الهی را در پرتو اجرای امر به معروف و نهی از منکر دانست و تصریح کرد:‌ خداوند متعال در قرآن کریم اجرای این فریضه را بر عهده سه گروه قرار داده است.

*امر به معروف عامل رشد جامعه و دوری آن از انحراف

وی در تشریح این مطلب گفت: یک بعد از این فریضه امری، همگانی و عمومی است که بر طبق شرایط و خصوصیات ذکر شده در رسالات دینی، باید نسبت به انجام آن حساس بوده و همت گماشت.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه گروه دوم، عالمان و آگاهان دین هستند که باید علاوه بر انجام وظیفه همگانی، به وظیفه اختصاصی خود در این زمینه توجه داشته باشند، تأکید کرد: بعد حکومتی در اجرای امر به معروف و نهی از منکر در گروه بعدی قرار دارد به این معنا که حکومت باید از آمر به معروف و ناهی از منکر حمایت کرده و مؤید او باشد.

وی با تأکید بر این مطلب که حاکمان دینی و مسئولان باید در ترویج نماز، روزه، امر به معروف و نهی از منکر پیشتاز و پیشگام باشند، ابراز داشت: دولت دینی باید در این زمینه سرمشق دیگران باشد.

به گفته عندلیب‌زاده سه قوه مقننه، مجریه و قضاییه باید با اقدامات خود جلوی فحشا و منکر را گرفته و زمینه اجرای امر به معروف را مهیا کنند.

*اقدام شهید خلیلی در حفظ ارزش‌ها ستودنی است

وی، اولویت حکومت دینی را اقامه نماز، ترویج زکات و اجرای امر به معروف و نهی از منکر عنوان کرد و اذعان داشت: نباید برای حکومت دینی امور دست چندم در اولویت باشد و به اولویت قرآنی بی‌توجهی شود.

این استاد حوزه علمیه در ادامه متذکر شد: کنار کشیدن، سکوت کردن و بی‌تفاوتی حکومت دینی نسبت به امر به معروف و نهی از منکر به هیچ وجه توجیه قرآنی ندارد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود از شهید علی خلیلی یاد کرد و شجاعت و شهامت وی در دفاع از آرمان‌های دینی و ارزش‌های اسلامی را ستود و گفت: زنده نگاه داشتن یاد این شهید بزرگوار، به معنای احیای امر به معروف و نهی از منکر است.

*در اقتصاد و فرهنگ نیازمند امر به معروف و نهی از منکریم

عندلیب‌زاده با اشاره به نامگذاری امسال به نام سال «فرهنگ و اقتصاد، با عزم ملی و مدیریت جهادی» بیان داشت: امر به معروف و نهی از منکر در اقتصاد و فرهنگ نیز نقش شایان توجهی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی در پایان گفت: اگر فریضه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه به فراموشی سپرده شود زمینه برای ایجاد انحرافات فکری و رفتاری در سطح کشور مهیا خواهد شد پس باید مراقب بود.

انتهای پیام/89002/ذ40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول