اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تاجیکستان و افغانستان 6 سند همکاری امضا کردند

مقامات رسمی تاجیکستان و افغانستان پس از پایان مذاکرات دوجانبه در کابل 6 سند همکاری در بخش‌های مختلف به امضا رساندند.

تاجیکستان و افغانستان 6 سند همکاری امضا کردند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه و به نقل از اطلاعیه دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری تاجیکستان، پس از پایان نشست دوجانبه رؤسای جمهور افغانستان و تاجیکستان، 2 کشور 6 سند همکاری در زمینه‌های مختلف را به امضا رساندند.

این اسناد در نخستین روز بازدید رسمی «امامعلی رحمان» و در پایان مذاکرات سطح عالی با مقامات افغانستان در کابل به امضا رسید.

بیانیه می‌افزاید: اعلامیه مشترک تاجیکستان و افغانستان در مورد توسعه روابط دوجانبه، توافقنامه‌ همکاری بین وزارت‌های کشور، سند همکاری و کمک‌های مشترک در بخش گمرکی، موافقت‌نامه در مورد تشویق و حفظ سرمایه‌گذاری متقابل از جمله اسناد امضا شده‌ هستند.

بر اساس این گزارش، نهاد‌های فرهنگی تاجیکستان و افغانستان نیز توافقنامه‌ای برای همکاری در بخش فرهنگ، هنر و انتشارات امضا کرده و یادداشت تفاهمی بین مقامات کمیته تلویزیون و رادیو تاجیکستان و ریاست عمومی رادیو و تلویزیون ملی افغانستان به امضا رسید.

به گفته این منبع، مسائل روابط دوجانبه، توسعه همکاری‌های متقابل و سودمند از محورهای مذاکرات در سطح عالی و هیئت‌های رسمی افغانستان و تاجیکستان بود.

در این اطلاعیه آمده‌ است: رحمان در مذاکره با حامد کرزی همتای افغان خود با اشاره به سنت‌های رایج دوستانه افزود: روابط ملت‌های تاجیکستان و افغانستان ریشه در قلب‌های مردمان 2 کشور دوست و برادر دارد و وظیفه سیاسی و انسانی مقامات رسمی این است که روابط موجود را بیش از بیش گسترش داده و تقویت کنند.

به نقل از این اطلاعیه، طرفین ضمن مذاکره برای حل به موقع مشکلات سرمایه‌گذاری و کاهش مسائل حضور مهاجران، بازرسی و گفت‌وگوهای کارشناسان، متخصصان و مقامات نهادهای سیاسی، همچنین ایجاد روابط مستقیم بین پارلمان‌ها، دادستانی‌های کل، دادگاه‌های عالی و وزارت‌های دادگستری‌ را ضروری دانستند.

همچنین 2 طرف از توسعه مؤثر و سریع همکاری در بخش انرژی، نهادهای زیربنایی، اقتصادی و تجاری افغانستان و تاجیکستان ابراز رضایت کرده و تقویت همگرایی‌ را برای اجرای زود و با کیفیت برنامه‌های کلان‌ منطقه‌ای همانند ساخت خطوط انتقال برق «کاسا-1000» و راه آهن تاجیکستان- افغانستان- ترکمنستان مهم عنوان کردند.

بنا به گفته این منبع، رئیس جمهوری تاجیکستان بر آمادگی کشورش در جهت تقویت نیروهای نظامی و امنیتی افغانستان از طریق آموزش آنان تأکید کرده و خواستار تقویت نقش و جایگاه کمیسیون مشترک هماهنگی فعالیت ساختارهای امنیتی و مرزی 2 کشور شد.

رحمان در این دیدار با اشاره بر اهمیت فضای صلح سراسری در افغانستان گفت: تاجیکستان خواهان تثبیت صلح و ثبات با حضور گسترده جامعه افغانستان و به رهبری خود افغان‌ها بوده و از دیگر کشورها می‌خواهد که تنها کمک بی‌غرضانه و دوستانه داشته باشند.

دیدگاه «رحمان» در مورد انتخابات قریب‌الوقوع ریاست جمهوری افغانستان

«امامعلی رحمان» در حاشیه مذاکرات سطح عالی و در نشست خود با خبرنگاران اظهار داشت که ما صمیمانه طرفدار تعیین سرنوشت افغان‌ها به دست خود افغان‌ها هستیم.

به گفته این منبع، وی افزوده است: تاجیکستان همچنین می‌خواهد انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان منجر به تحکیم صلح و وحدت ملی، آبادانی و شکوفایی این کشور شده و امید مردم افغان را به آینده‌ای درخشان افزایش دهد.

امامعلی رحمان روز گذشته به دعوت رسمی حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان برای شرکت در مراسم جشن جهانی نوروز که امسال در افغانستان برگزار می‌شود وارد کابل شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول