اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

خانه مسعودی و حمام سراب تویسرکان ثبت ملی و متعلق به دوره قاجار است

بازدید مدیرکل میراث فرهنگی همدان از موزه تاریخ و فرهنگ تویسرکان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان از خانه مسعودی موزه تاریخ و فرهنگ و حمام سراب (موزه مردم شناسی) دو اثر ملی ایران متعلق به مردم تویسرکان بازدید کرد.

بازدید مدیرکل میراث فرهنگی همدان از موزه تاریخ و فرهنگ تویسرکان

به گزارش خبرگزاری فارس از تویسرکان، علیرضا ایزدی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان همراه با میثم الوندی سرپرست میراث فرهنگی تویسرکان از خانه مسعودی موزه تاریخ و فرهنگ این شهرستان دیدن کرد.

ایزدی از موزه تاریخ و فرهنگ تویسرکان به عنوان یکی از مراکز مهم مورد بازدید گردشگران و مسافران نوروزی در این شهرستان بازدید کرد.

خانه مسعودی از روز دوم نوروز به مدت 12 روز میهمان کودکان علاقه‌مند به نقاشی با موضوعات نوروز، طبیعت و ... است و آثار کودکان در قالب نمایشگاه در معرض دید بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد.

تعداد زیادی مسافر و گردشگر مشتاق به تاریخ گذشته این دیار هر سال در تعطیلات نوروز و فصل تابستان از موزه تاریخ و فرهنگ تویسرکان بازدید می‌کنند.

خانه مسعودی، عمارتی در ضلع شمالی شهر تویسرکان است که به استناد به کتیبه موجود در این محل، تاریخ این اثر به 1290 هجری قمری و مقارن با عصر قاجار می‌رسد.

زیباترین بخش از این بنای تاریخی اتاق شاه‌نشین در طبقه اول است که در بالای دیوارهای آن تصاویری از شاهان کیانی تا عصر قاجار نقاشی شده است.

خانه مسعودی از آثار تاریخی دوره قاجاریه 27 دی 77 به شماره 2246 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان، همچنین از حمام تاریخی سراب (موزه مردم‌شناسی) تویسرکان دومین مرکز مهم و استقبال مسافران داخلی و خارجی در طول سال، سرکشی کرد.

حمام تاریخی سرابی از جمله آثار تاریخی تویسرکان در منطقه سرابی این شهر و اثر متعلق به دوره قاجاریه به مساحت 550 متر مربع و زیربنای 480 متر مربع و ارتفاع متوسط سه متری از سطح زمین است که مصالحی نظیر سنگ، آجر، آهک، ملات و ساروج در ساخت این بنا به کار رفته است.

هم‌اکنون کتیبه آهکی این بنا در خانه مسعودی (موزه تاریخ و فرهنگ تویسرکان) نگهداری می‌شود. در این کتیبه آمده است «بنا شد این خانه به همت اهل قریه به سنه 1303 هجری قمری».

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان در حاشیه این بازدید در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس، تویسرکان را سرزمینی مقدس دانست و گفت: تویسرکان یکی از نقاط بکر و ارزشمند با ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خاص خودش است.

علیرضا ایزدی انتقال میراث گذشتگان را نیازمند فرهنگ‌سازی دانست و گفت: ما از تاریخ و فرهنگی برخوردار هستیم که حفظ و صیانت از آن ضروری است.

وی با اشاره به اینکه آثار ارزشمند تاریخی، فرهنگی و دینی هویت ماست، خاطرنشان کرد: سرزمین ما دارای پیشینه‌ای کهن با بنیه قوی و بی‌بدیل است که باید بر آن توجه و دقت ویژه‌ای داشته باشیم.

انتهای پیام/89010/ب40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول