اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

گردشگری حلقه گمشده قزوین

وقتی صحبت از گردشگر و صنعت گردشگری به میان می‌آید ناخودآگاه تصویر سرمایه‌گذاری، درآمد و حفظ و احیای میراث فرهنگی در ذهن مجسم می‌شود.

گردشگری حلقه گمشده قزوین

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، کشور ایران که داعیه‌دار تمدن و فرهنگ کهن در جهان است و نامی طویل در برگ برگ زندگانی انسان‌ها دارد هنوز نتوانسته از این سرمایه ارزشمند استفاده کند و این سرمایه گرانبها همانند بسیاری از ظرفیت‌های دیگر کشور در موزه‌ها خاک می‌خورد.

استان قزوین نیز از این مسئله مستثنی نبوده و با وجود سابقه پایتختی ایران در دوره صفویه و تمدنی 9 هزار ساله تنها رتبه نخست آثار تاریخی ثبتی را از آن خود کرده و بس؛ اینکه چقدر از این ظرفیتی که به لطف پیشینیان در استان به یادگار مانده، استفاده می‌شود جای بحث و بررسی دارد ولی چیزی که عیان است حکایت از عدم توجه به بخش گردشگری و نبود عزمی راسخ برای توسعه این بخش در استان قزوین داشته و سند آن تحقق نیافتن چشم‌اندازها و حرکت لاک‌پشتی در توسعه صنعت گردشگری در استان است.

استاندار قزوین در این خصوص اظهار داشت: باید برنامه‌های خوبی در راستای جذب گردشگر و توریست به بوستان ملی باراجین به ویژه دهکده بزرگ حیات طبیعت انجام داد تا گردشگران در بازدید از این مکان از زیبایی‌های آن لذت ببرند.

مرتضی روزبه با اشاره به اینکه قزوین در محور مواصلاتی پرتردد و همجواری با اتوبان تهران، قزوین و زنجان و شهرهای شمالی کشور چند استان قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: در این استان دانشجویان بی‌شماری تحصیل می‌کنند که این مهم ظرفیت خوبی در جذب گردشگر است که باید از‌ آن بهینه استفاده کرد.

استاندار قزوین با بیان اینکه قزوین در منطقه‌ای قرار گرفته که دارای ظرفیت‌ها و جاذبه‌های خوب گردشگری است که با معرفی آنها به مردم می‌توان گردشگری این استان را رونق داد، بیان کرد: امامزاده حسین (ع) از جمله مکان‌های گردشگری است که باید به گردشگران معرفی خوبی شود.

این مسئول با اشاره به اینکه چهار انبیاء که چهار پیامبر در این مکان مقدس مدفون شده است، در نوع خود در عرصه ملی و بین‌المللی جذابیت‌های خوبی دارد، افزود: همچنین این استان از اماکن مقدسه، مساجد و امامزاده‌های خوبی برخوردار است که با معرفی صحیح آن به گردشگران می‌توان گردشگری مذهبی این استان را ارتقا داد.

روزبه ادامه داد: برای تحقق این مهم باید اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با شهرداری قزوین یک کارگروه ویژه و تخصصی تشکیل دهند تا به صورت دقیق و کارشناسی ابعاد مختلف رونق گردشگری مذهبی و تفریحی در استان قزوین را بررسی کنند تا با رفع مشکلات و به‌کارگیری ایده‌های متنوع رونق گردشگری به نحو مطلوبی در این استان محقق شود.

شهردار قزوین نیز با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری شهر قزوین گفت: این شهر دارای ظرفیت‌های بی‌شماری است که باید مسئولان مربوط از آن در راستای توسعه گردشگری این شهر بهره بگیرند.

مسعود نصرتی با اشاره به اینکه باید قطعات پازل توسعه گردشگری در شهر قزوین به درستی شناسایی و تکمیل شود، ابراز داشت: یکی از این قطعات منطقه نمونه گردشگری کامان و زرشک و افتتاح خط تله‌سی‌یژ است.

وی ادامه داد: توسعه و ساماندهی امامزاده حسین(ع) به سرعت در حال پیگیری است که در برنامه دو ساله عملیات اجرایی آن انجام می‌شود که تحقق این مهم در کنار اماکن مذهبی، تاریخی، فرهنگی و گردشگری موجب می‌شود تا گردشگری قزوین رونق پیدا کند.

شهردار قزوین با بیان اینکه قزوین از اماکن تاریخی، مذهبی و تفریحی خوبی برخوردار است، بیان کرد: این استان ظرفیت‌های بی‌شماری دارد که باید ظرفیت‌های مذهبی، تاریخی، فرهنگی و دانشگاهی این استان به درستی به گردشگران معرفی شود.

البته نباید از این نکته گذشت که در سالیان اخیر شاهد رشد گردشگران در استان قزوین بوده‌‌ایم اما واقعا چقدر توانسته‌ایم به نسبت بناها و آثار تاریخی موجود در استان گردشگران را جذب کنیم؟

قزوین به لحاظ موقعیت ژئوپولتیک و استثنایی و قرارگیری در کریدور شمال به جنوب و نزدیکی به پایتخت هر ساله میزبان خیل عظیمی از مسافرانی است که از این منطقه عبور می‌کنند و به گفته یکی از مسئولان «در بخش گردشگری سالانه می‌توان 100 میلیون سفر را در استان ساماندهی و برنامه‌ریزی کرد»، این رقم نشان از آمار قابل توجه مسافران عبوری از استان قزوین دارد که متأسفانه درصد اندکی از این مسافران قصد بازدید از اماکن گردشگری استان را دارند و قزوین هدف گردشگری آن‌ها نیست بلکه شاهراهی است برای رسیدن به مقصد اصلی که بیشتر شهرهای شمالی کشور را شامل می‌شود.

قابلیت‌های قزوین در زمینه گردشگری به حدی بالا است که در دوره‌ای دفتر اسکان بشر سازمان ملل متحد در قاره آسیا، قزوین را به عنوان پایلوت گردشگری انتخاب کرد که البته در همان دوران قزوین از برنامه زمانبندی اعلام شده از طرف سازمان ملل متحد برای اقدامات پایلوت گردشگری عقب افتاد.

از نگاه صرف اقتصادی درآمدهای حاصل از گردشگری به عنوان صنعتی سودآور که از دهه 60 از طرف اقتصاددانان به عنوان صنعت توریسم در سطح بین‌المللی معرفی شد، بسیار چشم‌گیر است، به گونه‌ای که به ازای ورود هر گردشگر به کشور درآمدی معادل فروش 40 بشکه نفت ایجاد ‌می‌شود و به اعتقاد برخی کارشناسان با استفاده درست از صنعت گردشگری می‌توان معادل دو برابر صدور نفت درآمد کسب کرد.

جدای از این گردشگر خارجی ارز را وارد کشور کرده و سبب رونق چرخه اقتصادی کشور می‌شود که از این جهت نیز صنعت گردشگری بسیار حائز اهمیت است.

از سوی دیگر علاوه بر اینکه هر گردشگر فرصت‌های شغلی جدیدی ایجاد ‌می‌کند، درآمدهای حاصل از آن نیز نخست در اختیار مردم قرار گرفته و پس از آن دولت‌ها با اقداماتی خاص می‌توانند سهم خود از درآمدها را کسر کنند ولی در بسیاری دیگر از فعالیت‌های اقتصادی ابتدا دولت سهم خود از درآمدها را گرفته و سپس به دست مردم می‌دهد که در این زمینه نیز صنعت گردشگری عدالت اجتماعی را محقق می‌سازد.

با این اوصاف افزایش گردشگران در هر منطقه‌ای سبب رشد و رونق اقتصادی آن منطقه شده و درآمدهای ملی را افزایش می‌دهد که این را می‌توان به وضوح در بسیاری از کشورهای اروپایی مشاهده کرد.

در مناطق مختلف ایران به ویژه در قزوین، وجود طبیعت و بناهای بکر در کنار میراث فرهنگی غنی پیش زمینه‌ای را برای جذب گردشگران به این مناطق ایجاد کرده که توجه انسان به این بخش موجبات شکوفایی آن را فراهم می‌کند.

تمام این‌ها نشانه‌هایی بر لزوم ایجاد بسترهای مناسب برای جذب گردشگر در استان قزوین است، واقعیت امر اینجاست که قزوین با تمام فعالیت‌های انجام شده آنگونه که باید و شاید نتوانسته بسترهای رفاهی و تفریحی را برای گردشگران ایجاد و آن‌ها را به سمت خود جلب کند و منبع درآمد جدیدی در این بخش به وجود آورد.

قزوین نه از حیث گردشگری فرهنگی، بلکه در حوزه‌های طبیعت‌گردی، گردشگری مذهبی، علمی، درمانی و سایر حوزه‌های دیگر نیز بسیاری از ظرفیت‌ها را در خود جای داده و زمینه را ایجاد کرده تا ما همتی کنیم و با شناساندن این شهر به مردم و ایجاد فرصت‌های مساعد، میراث فرهنگی قزوین را احیا و حفظ کرده و توسعه همه‌‌جانبه استان را فراهم آوریم.

قزوین با دارا بودن 226 امامزاده و وجود حرم مبارک امامزاده حسین(ع) که چهارمین حرم اهل‌بیت(ع) نام گرفته و چهار انبیاء(ع) که محل دفن چهار تن از انبیاء الهی است، به عنوان یکی از شهرهای مذهبی ایران مطرح شده و لقب دارالمؤمنین را گرفته است. وجود این بناهای مقدس فضای توسعه و گسترش گردشگری مذهبی را در قزوین باز گذاشته و بر جذابیت‌های این شهر افزوده است.

طبیعت‌گردی نیز نوعی از گردشگری بوده که در تعریف آن «سفری مسئولانه به مناطق طبیعی است که در آن محیط زیست حفظ و بر رفاه مردم محلی تأکید شود». این نوع از گردشگری در دنیا طرفداران و علاقه‌مندان زیادی دارد و منبع درآمد بسیاری از کشورها قرار گرفته است. قزوین به دلیل برخورداری از سه ناحیه دشت، کوهپایه‌ای و کوهستانی توانسته طبیعت کم‌نظیری را در خود جای دهد و جلوه‌ای از طبیعت ناب را به عرصه نمایش بگذارد که این فرصتی مطلوب برای جذب طبیعت‌گردان داخلی و خارجی است.

باید در زمینه گردشگری نوآوری داشته باشیم و گردشگری اقتصادی را راه‌اندازی کنیم تا به موفقیت برسیم که در این زمینه چشمه‌های آبگرم نظیر یله گنبد و شهر آبگرم و نمونه‌های اینچنینی می‌تواند از عوامل دستیابی به موفقیت باشد.

قائم مقام ستاد هماهنگی خدمات سفر استان قزوین نیز با تأکید بر گسترش و توسعه صنعت گردشگری در قزوین بیان کرد: موقعیت مکانی و قرارگیری قزوین در کنار پایتخت هم نوعی فرصت و هم تهدید است و به همین دلیل جذب گردشگر و ماندگاری آن در استان بسیار دشوار است.

منوچهر حبیبی ادامه داد: از کوچکترین رده استان یعنی دهیاران تا بالاترین آنها که استاندار است، عزم جدی برای توسعه گردشگری در قزوین دارند و بر اساس برنامه‌های تعیین شده در این راستا گام بر می‌دارند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین اضافه کرد: به همین منظور سه سرمایه‌گذار آماده همکاری برای اجرای طرح‌های گردشگری در این مناطق است و به‌زودی عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.

وی بیان کرد: بخش زیادی از گردشگران قزوین مسافران گذری هستند و جذب آنها به سمت استان برای ماندگاری، معمولاً فقط در صورتی رخ می‌دهد که از قبل برای آن برنامه‌ریزی شده باشد؛ زیرا مسافری که با سرعت بالا در اتوبان به سمت تهران و کرج در حرکت است به یکباره مسیر خود را به سمت قزوین تغییر نمی‌دهد.

حبیبی خاطرنشان کرد: داشتن ورودی‌های مناسب از عوامل تأثیرگذار در جذب گردشگر است و از آنجا که ورودی‌های استان مناسب نیست، ساماندهی شش ورودی شهر قزوین از نظر زیبایی، چشم‌نوازی و دیگر مؤلفه‌ها در دستور کار قرار گرفت.

دبیر ستاد هماهنگی خدمات سفر استان قزوین با بیان اینکه تاکنون آمار دقیقی از گردشگران این استان وجود نداشت، اظهار کرد: با توجه به اهتمام استان قزوین برای توسعه گردشگری، برنامه‌ریزی برای رسیدن به این هدف و گرفتن آمار درست از گردشگران ورودی به این استان در نوروز امسال در دستور کار قرار دارد.

حمیدرضا قاسمی عنوان کرد: وزارت کشور با هدف مدیریت منابع و امکانات برای تسهیل سفر گردشگران در نوروز امسال دستورالعملی برای دستگاه‌های شهری و روستایی صادر کرده است که وظایف هر یک از آنها را مشخص می‌کند.

وی با بیان اینکه آماده‌سازی عمومی شهرها و روستاها برای پذیرایی از گردشگران از طریق برگزاری نشست‌های گوناگون از محورهای اصلی فعالیت این ستاد است، اذعان کرد: به منظور آماده‌سازی شهرها و روستاها باید نسبت به رفع عواملی که مانع ورود گردشگران می‌شود، اقدام کرد که در همین راستا بازسازی سرویس‌های بهداشتی مساجد و امامزاده‌ها در دستور کار قرار گرفت.

باید با همکاری تمام دستگاه‌های مسئول، فضایی در استان به وجود آید که همه برای توسعه صنعت گردشگری در استان بسیج شوند زیرا این صنعت رابطه‌ای دوسویه با بخش‌های دیگر داشته و توسعه آن در گرو تعامل سایر حوزه‌ها است.

------------------------------

گزارش از مسعود میرزایی

------------------------------

انتهای پیام/77003/غ40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول