اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد مطرح کرد

توانایی عرضه سالانه 426 هزار دام توسط عشایر کهگیلویه و بویراحمد

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد از توانایی عرضه سالانه 426 هزار رأس دام سبک و سنگین توسط عشایر این استان خبر داد.

توانایی عرضه سالانه 426 هزار دام توسط عشایر کهگیلویه و بویراحمد

به گزارش خبرگزاری فارس از گچساران، مجید علی‌پور عصر امروز در جلسه شورای اداری این شهرستان که در سالن اجتماعات بخشداری برگزار شد، اظهار کرد: عشایر گروهی از مردم با نوع زندگی اجتماعی خاص و یک سازمان تولیدی بوده که اساس معیشت این قشر بهره‌برداری از فرآورده‌های دامی به همراه کوچ و جابه‌جایی انسان است.

وی با بیان اینکه هر چادر عشایر کارگاهی تولیدی با هزینه کم است، افزود: چادرهای عشایری سنگری مطمئن در مرزهای مملکت بوده با قدرت جابه‌جایی در محدوده‌های جغرافیایی صعب‌العبور و فاقد ارتباطات می‌باشد.

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویر‌احمد با اشاره به ساختار کنونی عشایر این استان، تصریح کرد: کهگیلویه و بویر‌احمد دارای 6 ایل بومی بویر‌احمد، بهمئی، طیبی، دشمن‌زیاری، چرام و باشت و بابویی با 16 تیره، 181 طایفه و یک‌هزار و 816 اولاد می‌باشد.

علی‌پور ا‌دامه داد: جامعه عشایری استان با 11 هزار و 120 خانوار و جمعیتی افزون بر 70 هزار و 672 نفر حدود، 12 درصد جمعیت استان را تشکیل می‌دهد.

وی با بیان اینکه یک‌هزار و 869 خانوار عشایر کهگیلویه و بویراحمد به گچساران اختصاص دارد، با اشاره به نقش مهم عشایر این استان در اقتصاد کشور عنوان کرد: عشایر استان دارای ظرفیت عرضه سالانه 94 هزار رأس گوسفند و بره، 330 هزار رأس بز و بزغاله و دو هزار و 600 راس دام سنگین مازاد است.

علی‌پور در پایان متذکر شد: عشایر کهگیلویه و بویراحمد با تولید سالانه هفت‌هزار و 600 تن گوشت قرمز، تولید سالانه حدود 26‌ هزار‌ تن شیر‌، تولید حدود 286 تن پشم،‌ مو و کرک و 400 هزار تخته پوست نقش غیر قابل انکاری در تأمین مایحتاج مواد لبنی و غذایی این استان دارد.

انتهای پیام/82019/ذ30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول