اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

شهدای کرمانشاه ـ 13

شهیدی که 40 روز دوری از برادر شهیدش را تاب نیاورد‌

شهیدان والا مقام موسی و فرضعلی صمدی‌شجاع در نبرد با دشمن و ضدانقلاب رشادت‌های فراوانی از خود نشان دادند و در فاصله کمتر از چهل روز هر دو به شهادت رسیدند.

شهیدی که 40 روز دوری از برادر شهیدش را تاب نیاورد‌

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، شهید والا مقام موسی صمدی‌شجاع در تاریخ پنجم تیرماه سال 1334 در روستای قشلاق از توابع شهرستان سنقرو کلیایی به‌دنیا آمد.

وی دوران کودکی خود را در دامان پدر و مادری مهربان با آموختن فرایض مذهبی سپری کرد و علاقه فراوان او به اسلام و ائمه اطهار (ع) وی را وادار به تشکیل جلسات دینی و خواندن اشعار و سرودهای مذهبی و نوحه‌سرایی کرد.

این شهید والامقام تحصیلات ابتدایی خود را در مدرسه همان روستا گذراند تا اینکه بر اثر فقر مالی از ادامه تحصیل محروم شد و تا سن 15 سالگی پدرش را در کار کشاورزی یاری کرد.

شهید صمدی‌شجاع در سن 15 سالگی برای تهیه مخارج زندگی خود عازم تهران و در کار خیاطی مشغول به‌کار شد و در این مدت همکارانش او را شخصی مذهبی و باتقوا می‌شناختند.

وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درآمد و به صف رزمندگان اسلام پیوست.

این شهید با پخش اعلامیه و نوارهای امام خمینی (ره) دین خود را به مردم ادا کرد و در اکثر تظاهرات شرکت کرده و در روز 22 بهمن پیروزی انقلاب در سقوط پادگان‌های طاغوت سهم بزرگی داشت.

این شهید بزرگوار با شروع جنگ تحمیلی به سوی جبهه‌های جنگ شتافت و با توجه به اینکه در بین همرزمان و هم‌سنگرانش از احترام خاصی برخوردار بود، پس از 6 بار حضور در جبهه‌ها با تلاش فراوان به پشت جبهه فرستاده شد.

وی پس از اینکه عهده‌دار مسئولیت واحد عملیات سپاه سنقر شد، به‌دلیل همسایه بودن کردستان با سنقر، در درگیری با ضد انقلاب نقش زیادی داشت.

این شهید علاوه بر تلاش‌های فراوان در جبهه‌های جنگ، فرماندهی جبهه "روح‌الله" در محور قصرشیرین را بر عهده داشت و با شجاعت جبهه‌ها را اداره می‌کرد و امان را از بعثی‌ها گرفته بود.

وی توانست با نیروهای خود در منطقه سردشت با مسئولیت واحد عملیات، جاده سردشت-مریوان را پاک‌سازی کند و تا نزدیکی شهر زله‌زرد عراق پیش برود.

در خاطرات هم‌رزم شهید آمده است: زمانی‌که به شهید صمدی‌شجاع گفته می‌شد برای دیدار خانواده خود به مرخصی برود، سکوت کرده و می‌گفت جبهه واجب‌تر از خانه و خانواده ‌است.

وی گفته است: این شهید بزرگوار معلمی باوفا برای هم‌سنگرانش، متفکری ساکت و سر به زیر بود. گویی همیشه با عالمی دیگر در ارتباط بود.

در وصیت‌نامه این شهید والامقام آمده است: ای مسلمان از خواب غفلت بیدار شده و به ندای رهبر جهان اسلام پاسخ مثبت دهید که همانا پیروی از این رهبر و این روح خدا پیروی از ائمه اطهار (ع) است. پیروی این مرجع بزرگ، پیروی از رسول خدا (ص)، قرآن و پیاده کردن احکام الهی بر روی زمین است.

در ادامه وصیت‌نامه شهید آمده است: ای امت مسلمان رمز پیروزی شما به فرموده امام امت، اتحاد و همبستگی است و آگاه باشید در سایه رهبری واحد و اتحاد مسلمانان توانسته تمام کشورهای اسلامی و مستضعف را از چنگال ابر جنایت‌کاران شرق و غرب نجات داد.

سرانجام این شهید بزرگوار در تاریخ 24 تیر ماه سال 1362 با رشادت‌هایی که در عملیات وسیع سردشت به‌منظور آزادسازی رزمندگان اسلام از بند ضدانقلاب انجام داد، توسط تیر مستقیم دشمن به‌درجه رفیع شهادت نائل آمد.

*شهید والامقام فرضعلی صمدی‌شجاع

شهید والامقام فرضعلی صمدی‌شجاع در تاریخ پنجم بهمن ماه سال 1331 در روستای قشلاق، 15 کیلومتری شرق شهرستان سنقرو کلیایی در یک خانواده مذهبی و متدین و عاشق اهل بیت (ع) دیده به جهان گشود.

پدرش به‌واسطه عشق به علی بن ابیطالب (ع) وی را فرضعلی نام نهاد به امید آن که علی (ع) را الگوی عملی خود قرار داده و به او اقتدا کند.

بالاترین چیزی که روح تشنه شهید فرضعلی صمدی‌شجاع را سیراب می‌کرد، هم‌نشینی با قرآن و نهج‌البلاغه و به‌کار بستن فرمان‌های انسان‌ساز این کتاب‌های الهی و فوق بشری در زندگی روزمره‌اش بود.

وی عشق عجیبی به تحصیل علم به‌خصوص علوم اسلامی داشت، اما در شرایطی که حاکمان جبار بر اریکه قدرت تکیه زده بودند فقر، تبعیض و نبود امکانات مانع از تحصیل علم او در مقاطع بالاتر شد.

پیش‌قدمی در احیای مراسمات مذهبی و عزاداری‌ها به‌خصوص عزاداری امام حسین (ع) از ویژگی‌های برجسته این شهید در سن نوجوانی بود و آنچه تشکیل‌دهنده شاکله اصلی نیت او بود، در اخلاص و قرب الهی اعمال آشکار می‌شد.

این شهید بزرگوار در روزهای پایانی حکومت طاغوت به‌همراه دو برادر دیگرش مردم تهران را در کار تخریب ظواهر طاغوتی، مجسمه‌های حاکمان ملعون و درگیری با عوامل رژیم سفاک پهلوی یاری کردند.

وی زمان شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران به‌صورت بسیج افتخاری مدتی به کار جهاد با متجاوزان بعثی در منطقه قصرشیرین و سرپل‌ذهاب مشغول بود.

شهید فرضعلی صمدی‌شجاع پس از اینکه به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درآمد، به‌دلیل رشادت‌های فراوان در جبهه‌های جنگ به‌عنوان مسئول پایگاه "ربط " واقع در بخش ربط از شهرستان سردشت کردستان منصوب شد.

رفتار حکیمانه، متواضعانه و برادرانه او چنان در دل برادران اهل سنت بخش ربط جا باز کرده بود که به‌خاطرش حاضر به انجام هر کاری بودند.

این شهید والامقام زمانی‌که برادر کوچک‌ترش شهید موسی صمدی‌شجاع را از دست داد، بر سر مزارش سوگند یاد کرد تا 40 روز دیگر به او بپیوندد و هنوز 40 روز نگذشته بود که در خون گلگون خود شناور شد.

در وصیت‌نامه این شهید بزرگوار آمده است: مرا با همان آرم کوچک سپاه دفن کنید چون می‌خواهم در قبر هم ولایت‌فقیه بر من حکومت کند.

این شهید والامقام در تاریخ 24 مرداد ماه سال 1362 در درگیری با ضدانقلاب به شهادت رسید.

انتهای پیام/2700/ش40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول