اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی خبر داد

اجرای دوباره طرح تعادل دام و مرتع در آذربایجان غربی

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی گفت: طرح تعادل دام و مرتع در آذربایجان غربی برای دومین بار در سال آینده اجرا خواهد شد.

اجرای دوباره طرح تعادل دام و مرتع در آذربایجان غربی

علی پیر مرادی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه اظهار داشت: با توجه به گرمی هوا و شرایط آب و هوای مناسب مردم روستا‌های آذربایجان غربی به پرورش دام روی می‌آورند.

وی با اشاره به اینکه منابع طبیعی بسترساز توسعه پایدار و متعادل کننده سیستم هیدرولوژی و اکولوژی است، افزود: منابع طبیعی در زندگی، تلطیف هوا، جذب دی‌اکسید کربن، تنظیم هوا و رسوب ریزگرد و تمام بخش‌های کشاورزی تاثیر بسزایی دارد و در این راستا اقدامات موثری انجام شده است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی تعیین معیشت دامداران، کاهش دام، تبدیل اراضی کشاورزی به علوفه کاری و جایگزینی دام سنگین به جای دام سبک را از برنامه‌های اجرایی طرح تعادل دام و مرتع عنوان کرد و یادآور شد: این طرح با همکاری دستگاه‌های سازمان جهاد کشاورزی، اداره کل امور عشایر و منابع طبیعی و آبخیزداری از سال آینده آغاز می‌شود.

پیر مرادی خاطرنشان کرد: آذربایجان غربی با مساحت 4 میلیون و 350 هکتار به احتساب دریاچه ارومیه بیش از 2 میلیون و 750 هزار هکتار منابع طبیعی وجود دارد.

وی تصریح کرد: از این میزان مساحت یک میلیون و 767 هکتار را مراتع خوب، یک میلیون و 72 هزار هکتار را نیمه تراکم و یک میلیون و 45 هزار هکتار را مراتع فقیر تشکیل می‌دهند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی اذعان داشت: بر اساس برآوردهای صورت گرفته، یک میلیون هکتار از این مساحت جزو اراضی باغی و زارعی و یک هزار هکتار نیز مساحت جنگل‌های آذربایجان غربی را که بیش از 80 درصد آن در جنوب استان و در شهرستان‌های سردشت و پیرانشهر قرار دارد را شامل می‌شود.

پیر مرادی با اشاره به اینکه در آذربایجان غربی 4 میلیون و 700 هزار راس دام وابسته به مراتع وجود دارد گفت: این در حالی است که ظرفیت مراتع استان 2 میلیون و 400 هزار راس دام است.

وی تصریح کرد: در سطح استان 5 میلیون واحد دامی از مراتع استفاده می‌کنند که این میزان دو برابر ظرفیت مراتع آذربایجان غربی بوده که فشار وارده به مراتع باعث تخریب و از بین رفتن پوشش گیاهی می‌شود.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی در خصوص بارندگی، تصریح کرد: 75 درصد بارندگی در ارتفاعات صورت می‌گیرد که با حفظ پوشش گیاهی ارتفاعات و نیز انجام طرح‌های آبخیزداری به صورت بیولوژی و مکانیکی می توان در نفوذ نزولات آسمانی، روان آبهای زیرزمینی و تغذیه آب‌های زیرزمینی دخیل باشیم.

پیر مرادی در مورد اینکه منابع طبیعی تجدید شونده موجود در شرایط نامطلوبی مورد بهره‌برداری بشر قرار می‌گیرد، اظهار کرد: دخالت بی رویه بشر در طبیعت باعث گرم شدن هوا، تغییر اقلیم و فصل‌ها و در نتیجه کاهش میزان بارندگی است.

وی با اشاره به اقدامات اجرایی این نهاد، کنترل و برخورد با متخلفان عرصه‌های ملی را از وظایف مهم اداره مرتع منابع طبیعی بیان کرد و گفت: وجود طرحی منسجم، تخصیص اعتبار کافی و همکاری دستگاه های مربوطه از راهکارهای مهم برای کنترل دام مازاد بر مراتع استان است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی عنوان کرد: حفاظت از آب، خاک و منابع طبیعی و هر آنچه سرمایه ملی یک ملت به شمار می‌رود از جمله وظایف شرعی و عرفی تک تک آحاد جامعه بوده و جدیت و تلاش همه جانبه می‌طلبد.

انتهای پیام/61007/خ40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول