اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های سنندج:

سفره هفت‌سین سنندجی‌ها در کنار مزار شهدا خواهد بود

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های سنندج گفت: برای نخستین بار در کردستان، مراسم سال تحویل را در کنار مزار شهدا با نام شبی با شهدا و با چیدن سفره هفت‌سین تدارک خواهیم دید.

سفره هفت‌سین سنندجی‌ها در کنار مزار شهدا خواهد بود

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، "تغییر پدیده است و باید تلاش کنیم پدیده چالش را تجزیه تحلیل و پدیده تنش را آرام کنیم. با تساهل و تنوع و خلاقیت این امر حاصل و از تنش‌ها جلوگیری می‌شود. اعتقاد داریم ما در این سازمان شریک غم مردم هستیم."

اینها بخشی از سخنان مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهر سنندج است، علاء‌الدین جماعتی در مصاحبه خود با فارس از شرح وظایف این سازمان، تدارکات ویژه برای آخر سال و برنامه‌های سال آینده برای ما می‌گوید.

فارس: با توجه به تفاوت ماهوی فعالیت در آرامستان‌ها، این سازمان با چه رویکردی به شهروندان خدمات ارائه می‌دهد؟

جماعتی: برخلاف نگاه سنتی موجود که معتقد است وظیفه سازمان آرامستان‌ها صرفا به خاک سپردن مردگان است، نگرش ما در این مقوله فرهنگی اسلامی است.

طنین صدا و ملودی آوای مراجعان به این سازمان، شیون و گریه و آه و ناله برای عزیز از دست رفته است و رسالت ما ایجاب می‌کند زجر این فقدان را برای آنها به حداقل برسانیم.

آرامش روحی و روانی مراجعان در این سازمان مدنظر بوده و از اولویت‌های استراتژی ما در روانشناختی انسان‌ها است و در یک کلام تمام هدف ما قائل شدن احترام و ارزش معنوی برای بازماندگان است.

اینجا سرزمینی مشابه وحی و جهان آخرت است، همه در این مکان با یک نوع پوشش و لباس و بدون در نظر گرفتن تفاوت‌های مادی و ظاهری چون غنا و فقر است.

فارس: برای آرامش صاحبان عزا چه برنامه‌هایی تدارک دیده‌اید؟

در زمینه برخورد اصولی همکاران با مراجعان و ایجاد فضاهای سبز قدم‌های مثبتی برداشته شده است، مسجدی نیز که در این مکان احداث شده به منظور ایجاد رغبت و انگیزه در مردم برای روی آوردن به مکان‌های مقدس بوده است.

در مناسبت‌ها تلاش کرده‌ایم مردم را با فضایی عطرآگین و بویژه با فرهنگ شهادت با توجه به وجود مزار مطهر تعداد زیادی از شهدا در این مکان آشنا کنیم و این وعده الهی که بازگشت همه به سوی او است را مورد تأکید قرار داده‌ایم.

در آینده نزدیک ایستگاه کتاب را در مسجد متعلق به آرامستان‌ها با تجهیز به روزنامه و کتاب راه‌اندازی خواهیم کرد و محتوای کتاب‌ها نیز عمدتا مسائل مربوط به آخرت و انجام اعمال نیک است.

خوشبختانه قطعه هنرمندان نیز در بهشت محمدی شهر سنندج افتتاح شده است و نمادهایی با مضمون اشعار زنده‌یاد حق‌شناس، نمایی از رودخانه قشلاق و نصب نمادهای دیگری در این قطعه از هنرمندان و مشاهیر کرد را در برنامه داریم.

بهره‌برداری از قطعه هنرمندان آنگونه که شایسته این عزیزان است برای سال آینده در دستور کار قرار دارد و همانگونه که می‌دانید یکی از هنرمندان شهر به نام مرحوم ملک‌محمدی به عنوان نخستین هنرمند این قطعه به صورت کاملا رایگان به خاک سپرده شد.

می‌خواهیم نگاه پژمرده و حزن‌آور به سازمان آرامستان‌ها را از میان برداریم، بزرگان ما تأکید کرده‌اند برای کسب آرامش به قبرستان‌ها سر بزنید.

 

 

 

فارس: برای آخرین پنج‌شنبه سال که مطابق عرف، ایرانیان به زیارت قبور رفتند چه تمهیداتی اندیشیده شد؟

با پلیس راهور هماهنگی انجام شد تا در روز پنج‌شنبه آخر سال کمربندی منتهی به بهشت محمدی برای خودروهای سنگین بسته و آنها از مسیر جاده ساحلی تردد کنند.

کمبود فضای پارک در این آرامستان امری طبیعی است، اما خوشبختانه سازمان‌های اتوبوس‌رانی و تاکسیرانی پای کار بوده و در آخرین پنج‌شنبه سال اتوبوس‌ها از 11 صبح تا ساعت 19 شب اقدام به جابجایی مسافران خواهند کرد.

همچنین در این روز عطرافشانی مزار شهدا، نثار گل در قبور مطهر و پذیرایی از خانواده شهدا و مراجعین را در برنامه داریم. برای نخستین بار در استان، مراسم سال تحویل را در کنار مزار شهدا با نام شبی با شهدا و با چیدن سفره هفت‌سین تدارک خواهیم دید.

فارس: چه طرح‌هایی برای سال آینده در زمینه‌های مختلف در دستور کار دارید؟

ما در همه مناسبت‌های دینی و ملی در خدمت شهروندان هستیم، به عنوان نمونه در روز 17 بهمن به عنوان آخرین پنج‌شنبه دهه مبارک فجر مراسم ویژه‌ای در سازمان برگزار شد.

در بحث رفاهی 2 دستگاه دیگر آب سردکن خریداری شده و برای سال آینده دستگاه خودپرداز نصب و همراه با 2 ویلچری که به منظور تردد معلولان در نظر گرفته شده است، در اختیار شهروندان قرار خواهیم داد.

این نکته را هم متذکر شوم که برای افزودن 4 هکتار زمین به آرامستان بهشت محمدی رایزنی‌های لازم با سپاه بیت‌المقدس استان در حال انجام و در حدود 80 درصد از کار تمام شده است که البته در الحاق این زمین به مجموعه از کمک‌های شهرداری و شورای شهر نیز استفاده کرده‌ایم.

در خصوص برخی مسائل نیز به نیروها تذکراتی داده و تأکید شده است حق حفر زمین بین قبور برای به خاک سپردن متوفیان جدید به دلیل اعتراض‌های مردم وجود ندارد و آنها را در قطعات 11، 12 و 13 دفن خواهیم کرد.

همچنین دو دستگاه مواد خوشبوکننده در غسالخانه زنانه و مردانه برای تهویه و میکروب‌زدایی از مشهد مقدس خریداری شده است، سالن انتظار نیز توسط یکی از خیرین برای تفکیک بخش زنان و مردان تعبیه شد.

در داخل آرامستان بهشت محمدی به دلیل دوری از شهر 6 باب مغازه به سبک معماری اسلامی برای تأمین مایحتاج مردم در حال احداث است، ضمن آنکه مسجد واقع در این آرامستان، برای برگزاری مراسم ختم به صورت رایگان در اختیار صاحبان عزا خواهد بود.

فضایی که در فاز دوم ایجاد خواهیم کرد یکسان‌سازی و وحدت رویه خواهد بود که در مجموع هدف ما جلب رضایتمندی مردم و ارج نهادن به مردم و متوفیان است.

در سال آینده از سوی سازمان آرامستان‌ها دسته‌ای گل، یک شیشه گلاب و تراکتی حاوی پیام تسلیت برای خانواده عزادار اهدا می‌شود و در فاز دوم، تغسیل متوفیان به شکل ریلی و اتوماتیک خواهد بود.

در زمینه توسعه فضای آرام تلاش ما ایجاد محیطی آرام بخش است و برای سال آینده محیطی برای بازماندگان درجه یک متوفی و به منظور پذیرایی از آنها فراهم خواهیم کرد که هزینه این کار از سوی شهرداری و شورای شهر سنندج تقبل شده است.

-----------------------------

مصاحبه از: کیوان قاسمی

-----------------------------

انتهای پیام/79012/ی40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول