اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی دانشگاه عالی دفاع ملی:

شهید صوفی خلاق و ولایی بود / لزوم تربیت شهید صوفی‌ها

عضو هیئت علمی دانشگاه عالی دفاع ملی با اشاره به متانت و وقار شهید صوفی گفت: خوش‌فکری، خلاقیت و تبعیت محض از ولی فقیه از ویژگی‌های بارز شهید صوفی بود.

شهید صوفی خلاق و ولایی بود / لزوم تربیت شهید صوفی‌ها

سردار قدیر نظامی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با اشاره به خصوصیات شهید حسن صوفی اظهار کرد: زمانی که جانشین فرمانده سپاه استان همدان بودم برای نخستین بار ایشان از کردستان و تیپ شهدا به سپاه همدان معرفی شدند.

وی با بیان اینکه در برخورد اول با توجه به سن کم شایستگی ایشان در نظر نمی‌آمد، افزود: بعد از صحبت و ارزیابی ایشان مشخص شد که وی با وجود سن کم از لحاظ شخصیتی قوی و دارای استعداد ترقی و تعالی در حوزه‌های مأموریتی و مسئولیتی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه عالی دفاع ملی بیان داشت: شهید صوفی با ورود به سپاه همدان به سرعت توانایی‌های خود را نشان داد و به عنوان فردی بسیار مدیر، مدبر و خوش‌فکر خود را معرفی کرد.

وی با بیان اینکه شهید صوفی در عمل مسئولیت بسیار مهمی را در بسیج سپاه همدان برعهده گرفت، ادامه داد: اقدامات بزرگی مانند اعزام‌های بزرگ و یکصدهزار نفری به جبهه در زمان ایشان انجام شد.

نظامی یادآور شد: ایشان توانایی زیادی در سازماندهی، جذب و اعزام نیروهای رزمنده به جبهه داشت و در این راستا بسیار خوب عمل کرد و به سرعت خود را به عنوان یک مدیر شایسته، لایق و خوش‌فکر به اثبات رساند.

به گفته وی معرفی برخی از شهدا به عنوان شهدای شاخص سال جنبه سمبلیک دارد زیرا تمام شهدا در تاریخ ایران و اسلام شاخص هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه عالی دفاع ملی گفت: نعمت «شهادت» یک مشخصه منحصر به فرد است که فقط به برگزیدگان اعطا می‌شود.

* ضرورت تعمیم شخصیت شهدا در جامعه

وی با اشاره به ضرورت تعمیم شخصیت شهدا گفت: در این زمینه باید اقدامات کارآمد انجام شود تا شخصیت‌های شهدا تنها به عنوان یک موضوع تاریخی ماندگار نشود بلکه با انتقال این شخصیت‌ها به نسل‌های آینده نوعی شبیه‌سازی صورت گیرد.

نظامی گفت: باید شهدا را به عنوان الگو در جامعه معرفی کنیم تا جوانان رفتار و نگرش خود را، به این شخصیت‌ها نزدیک کرده و در واقع با این عمل شخصیت‌های شهدا را تکثیر کنیم.

وی با بیان اینکه این امر کار مهم، پیچیده، علمی، اجتماعی و فرهنگی است، افزود: باید در یک فرآیند بسیار پیچیده در سطح ملی با ارائه راهکارهای متنوع در عرصه‌های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و روانی زمینه‌ساز تولد مجدد و تکثیر شخصیت‌هایی از نوع شخصیت شهید صوفی در جامعه باشیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه عالی دفاع ملی تأکید کرد: گام برداشتن در این راستا علاوه بر جنبه حاکمیتی، جنبه اجتماعی نیز دارد و در مجموع تمام فضای جامعه متعهد به تلاش در این عرصه هستند.

وی با اشاره به نقش تعیین‌کننده خانواده‌ها و مراکز آموزشی و تربیتی چون آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها در این زمینه تصریح کرد: شخصیتی چون شهید صوفی در یک خانواده متعهد و متدین رشد و نمو یافته و در خانواده انقلاب اسلامی به ثمر نشسته و در جبهه و جهاد شخصیت خود را به منصه ظهور می‌رساند.

نظامی اضافه کرد: نسل جهاد و جنگ نیز با رفتار و کردارهای خود در محیط و معرفی این نسل به جامعه در انتقال شخصیت شهدا به نسل آینده اثرگذار هستند.

* شخصیت انسان‌ها با تربیت دست‌یافتنی و قابل تکثیر است

وی با بیان اینکه در ادبیات اسلام و انقلاب اسلامی فقط شخصیت‌های معصومین(ع) به دلیل ویژگی‌های ذاتی و خدادادی آرمانی است، ابراز داشت: شخصیت تمام انسان‌های بزرگ دست‌یافتنی و قابل تکثیر بوده و می‌توانند در طول تاریخ دائماً از نو متولد شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه عالی دفاع ملی با اشاره به بزرگان جنگ و جهاد چون شهید فهمیده، شهید باقری، شهید صوفی و... تصریح کرد: می‌توان با تربیت و فرهنگ‌سازی این شخصیت‌ها را مکرر در جامعه تربیت کرد همان گونه که در تاریخ گذشته اسلام نیز وجود داشته است.

وی بیان داشت: باید این شخصیت‌ها را به گونه‌ای برای جوانان و نوجوانان تعمیم دهیم که آنان نیز مانند شهید صوفی در جوانی بتوانند به اوج عظمت، عزت و افتخار در جامعه برسند.

نظامی با بیان اینکه از ویژگی‌های بارز شهید صوفی به لحاظ فردی ادب، متانت و وقار ایشان بود، گفت: خوش‌فکری و خلاقیت به ویژه در حوزه مأموریتی و مسئولیتی از دیگر ویژگی‌های ایشان است.

وی ابراز کرد: در حال حاضر در جامعه کنونی نیز در تمام سازمان‌ها و محیط‌ها نیاز به توسعه این گونه استعدادها و ظرفیت‌ها داریم.

عضو هیئت علمی دانشگاه عالی دفاع ملی یادآور شد: از دیگر خصوصیات شاخص این شهید تعهد و تقوای فوق‌العاده ایشان بود که با جدیت و تلاش شبانه‌روزی مسئولیت‌های خود را دنبال می‌کردند.

وی ادامه داد: ویژگی ‌دیگر ایشان جسارت و شجاعت در ورود به کارها و پروژه‌های بزرگ بود که با وجود سن کم، کارهای بزرگی انجام می‌داد و این شاخصه در اکثر شهدا وجود داشت.

نظامی خاطرنشان کرد: ولایی بودن و تبعیت محض از ولایت فقیه از دیگر ویژگی‌های بارز ایشان بود که این شخصیت را یک شخصیت قوی تبدیل می‌کرد.

*هنرمندان در معرفی نسل جنگ و جهاد وارد شوند

وی با بیان اینکه آنچه بعد از دوران جنگ اتفاق افتاده یک هزارم معرفی عظمت این نسل ایثارگر نیست، افزود: تمام اقداماتی که تاکنون در راستای معرفی نسل جنگ و جهاد صورت گرفته در مقابل عظمت اتفاقات جنگ و انقلاب اسلامی بسیار کم و ناقص است.

عضو هیئت علمی دانشگاه عالی دفاع ملی ابراز داشت: همانگونه که واقعه کربلا نسل‌ها و قرن‌ها باقی مانده و روز به روز نیز خود را در تاریخ نمایان می‌سازد و تمام ملت‌ها به عظمت آن اقرار دارند با توجه به عظمت جنگ نیز تاریخ در مورد آن قضاوت خواهد کرد.

وی با اشاره به اقداماتی که می‌توان در راستای معرفی این واقعه بزرگ داشت، گفت: سهم هنر در این موضوع بسیار بالا است.

نظامی اظهار کرد: به دلایل مختلف نتوانسته‌ایم در عرصه هنر آن گونه که باید تعریف و تبیین کرده و هنرمندانه دوران دفاع مقدس و شهیدان را معرفی کنیم.

وی با بیان اینکه هنوز جامعه هنری و قشر هنرمند نتوانسته‌اند در این عرصه اقدام چشمگیری داشته باشند، افزود: ابزار هنر بسیار تأثیرگذار بوده و در لایه لایه ذهن و منش و روش انسان‌ها، جامعه و محیط اثر می‌گذارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه عالی دفاع ملی با تأکید بر نقش بسیار مهم هنر در معرفی نسل جنگ و جهاد بیان داشت: در عرصه هنر به معنای سینما، نقاشی، مجسمه‌سازی، تئاتر و هر آنچه می‌شود از آن به عنوان هنر یاد کرد باید هنرمندان با جدیت پای کار بیایند.

* در معرفی نسل جنگ و جهاد ضعیف عمل کرده‌ایم

وی یادآور شد: در عرصه ثبت تاریخ نیز اگر چه کتاب‌های زیادی نوشته شده اما هنوز این کتاب‌ها نمی‌تواند پاسخگوی آن عظمت باشد.

نظامی تصریح کرد: ثبت و معرفی وقایع دوران دفاع مقدس و عظمت آن، برای تاریخ آینده و نسل‌های کنونی چیزی نیست که بتوان آن را صرفاً با چاپ چند کتاب معرفی کرد.

وی با اشاره به وسعت و گستردگی کار و عمق مسئله ابراز داشت: میلیون‌ها و شاید میلیاردها ناگفته در ذهن و اندیشه رزمندگانی که آن نسل را تجربه کردند وجود دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه عالی دفاع ملی ادامه داد: شهدا، بسیاری از ناگفته‌ها را بدون اینکه ثبت و ضبط شوند با خود بردند.

وی با بیان اینکه در عرصه‌های فرهنگی و به ویژه هنری باید بیشتر به این مسئله بپردازیم، بیان داشت: دوران دفاع مقدس می‌تواند به عنوان الگویی برای دیگر ملت‌ها باشد.

نظامی ادامه داد: ما نه تنها نتوانسته‌ایم این امر را به نسل‌های کنونی و آتی خود معرفی کنیم بلکه در معرفی به دیگر ملت‌ها نیز بسیار ضعیف و ناقص عمل کرده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: نمونه بسیار کوچک از تأثیرگذاری فرهنگ دفاع مقدس در محیط‌های بیرون از نظام، تولد یک حرکت بزرگ به نام «حزب‌الله» است که توانسته عظمت این نوع تفکر و این نسل را به جهان معرفی کند.

همایش «یوسف بدر» گرامیداشت سردار شهید حسن صوفی شنبه 24 اسفند ماه در سالن ابن سینا در همدان برگزار می‌شود.

انتهای پیام/89006/ذ40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول