اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

احسان لبیک‌گویی به نیروی ذاتی است

استقرار 252 پایگاه برای قلب‌های پر از عاطفه در آبیک

252 پایگاه جشن نیکوکاری در شهرستان آبیک در قالب مساجد، مدارس، ادارات و پایگاه‌های شهری و روستایی در نظر گرفته شده است.

استقرار 252 پایگاه برای قلب‌های پر از عاطفه در آبیک

به گزارش خبرگزاری فارس از آبیک، خداوند روزی انسان‌ها را اندازه‌گیری و مقدر فرموده است؛ گاهی کم و زمانی زیاد و به تنگی و وسعت به گونه‌ای عادلانه تقسیم کرد تا هر کس را بخواهد با تنگی روزی یا وسعت آن و با شکر و صبر، غنی و فقیر را بیازماید.

خداوند متعال در آیات بسیاری به نیکی و نیکوکاری امر کرده است؛ مانند آیه 77 سوره مبارکه بقره که می‌فرماید: «نیکی کن چنان که خدا با تو نیکی کرد» و آیه 195 همان سوره که می‌فرماید: «نیکی کنید که خدا نیکوکاران را دوست می‌دارد».

آری، نیکوکاری نسیمی است که از چشمه سار رحمت ازلی در سینه نیکوکاران وزیده است و دست یاری آنها را به سوی نیازمندان بلند می‌کند.

هر ساله در سراسر کشور پیش از فرا رسیدن سال نو، برای دستگیری از نیازمندان و کمک به مستمندان جشن نیکوکاری برگزار می‌شود که در شهرستان آبیک نیز این جشن در حال اجراست و این روزها شهرها و روستاهای این شهرستان حال و هوای خاص و نوروزی به خود گرفته است.

حال این سؤال‌ها به ذهن متبادر می‌شود که سهم من و تو در شاد کردن دل کودکانی که پوشیدن لباس نو و خوردن غذای گرم در آرزوی شب عیدشان است، چیست و آیا در بین همه گرفتاری‌های آخر سالمان جایی برای نیازمندان باز کرده‌ایم.

همه می‌دانیم در زیر سایه این شلوغی‌های آخر سال، افرادی هستند که کیسه خریدشان لبریز از آه و حسرت است ولی باید از فرصت جشن نیکوکاری به نحو احسن استفاده کرده و با احسانی ناچیز و کوچک، شادی را به خانه‌ای غمزده مهمان کنیم.

مدیر کمیته امداد امام خمینی شهرستان آبیک در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در این شهرستان می‌گوید: از 252 پایگاه در نظر گرفته شده برای برگزاری جشن نیکوکاری در شهرستان آبیک 100 پایگاه در ادارات، شرکت‌ها، 90 پایگاه در مدارس و 40 پایگاه هسته مردمی و 22 پایگاه شهری است.

فرزاد جهانگرد می‌افزاید: سال گذشته دو میلیارد و 200 میلیون ریال از سوی مردم شهرستان آبیک در جشن نیکوکاری جمع‌آوری شده بود؛ این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود دو میلیارد و 500 میلیون ریال مردم این شهرستان کمک کنند.

وی اذعان می‌کند: کمک‌های مردمی جمع‌آوری شده در جشن نیکوکاری در کمترین زمان و در اسرع وقت و پیش از پایان سال بی‌نیازمندان توزیع می‌شود.

این مسئول ادامه می‌دهد: کمک‌های نقدی مردم به ارزاقی مانند برنج، روغن، قند و شکر و دیگر اقلام تبدیل شده و بین نیازمندان مددجویان توزیع می‌شود.

مدیر کمیته امداد امام خمینی شهرستان آبیک احسان  و نیکوکاری را از اصول اخلاقی و اسلامی ذکر و خاطرنشان می‌کند: احسان و کمک به همنوع جوز تأکیدات و دستورات دین مبین اسلام است و در قرآن کریم بر این امر تأکید شده است.

جهانگرد تصریح می‌کند: بخشش و احسان به دیگران و دستگیری از نیازمندان سبب آسودگی خاطر شده و وجدان انسان احساس آرامش می‌کند.

وی اضافه می‌کند: دستگیری از نیازمندان سبب کاهش فاصله طبقاتی بین فقیر و غنی و راهگشای مشکلات مستمندان و ساماندهی امور آنها می‌شود.

این مسئول بیان می‌کند: حوادث زمانه سبب شده برخی افراد در جامعه دچار مشکل شوند که کمک به آنان لازم و ضروری است.

مدیر کمیته امداد امام خمینی شهرستان آبیک رویکرد کمیته امداد را در دهه چهارم توانمندسازی خانواده‌های زیر پوشش کمیته امداد عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: سال گذشته 100 خانوار با چتر حمایتی کمیته امداد توانمند شدند و امسال نیز در نظر داریم 100 خانوار دیگر را توانمند کرده و از چرخه کمیته امداد خارج کنیم.

جهانگرد اضافه می‌کند: روند توانمندسازی مددجویان به این نحو است که مددجویان زیر پوشش کمیته امداد با آموزش، وام اشتغال و شناسایی نیازها و رفع نیازها توانمند می‌شوند گرچه مستمری‌شان پس از توانمندی حذف می‌شود ولی سایر خدمات به آنها ارائه می‌شود.

وی بیان می‌کند: با توانمندسازی مددجو خود را در اجتماع نشان داده ولی چتر حمایتی کمیته امداد همچنان بر سرشان است تا دچار چالش نشوند.

احسان، لبیک‌گویی به نیروی ذاتی است

بنابراین گزارش، احسان تجارتی سودمند است که ضرر در آن راه ندارد و لبیک گفتن به نیروی ذاتی و درونی است، زیرا تمایل به خوبی و انجام دادن کارهای نیک از جمله ویژگی‌هایی است که خداوند متعال در وجود انسان نهاده است.

نیکوکار آخرت را می‌نگرد و زندگانی دنیا را مایه رسیدن به آخرت قرار می‌دهد.

امام جمعه موقت شهر آبیک نیز ابراز داشت: به فرمایش امام علی(ع) اگر احسان و نیکوکاری به شکل شخصی مجسم شود، به بهترین قیافه و زیباترین چهره‌ها خود را نشان می‌دهد که مطلوب است انسان در هفته احسان در کمک و دستگیری از همنوعان خود غفلت نورزد.

رمضانی به تفسیر آیه 92 سوره مبارکه آل‌عمران پرداخت و گفت: انسان باید از مال خود هر چند اندک هم باشد، ولی برای جلب رضایت الهی و اخلاص انفاق کند.

وی ادامه داد: حضرت زهرا(س) فرموده است که از دنیای شما سه چیز نزد من محبوب است که شامل تلاوت قرآن کریم، نگاه به چهره پیامبر گرامی اسلام(ص) و انفاق در راه خدا می‌شود.

رمضانی اظهار داشت: سخاوت و کریم بودن، انسان را به درجات عالیه و بخیل و لئیم بودن انسان را به درک می‌رساند.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان آبیک نیز به خبرنگار فارس در آبیک، آموزش دستورات اخلاقی و دینی را به دانش‌آموزان علاوه بر آموزش دروس را از وظایف ذاتی و انکارناپذیر آموزش و پرورش ذکر می‌کند و می‌گوید: دانش‌آموزان با شرکت در امر خداپسندانه جشن نیکوکاری فرهنگ غنی احسان را آموزش دیده و به طور عملی در مدارس به اجرا در می‌آورند.

احمد نوروزی می‌افزاید: با احسان بخشش در انسان شادابی درونی و در ذهن انسان خاطره دل‌انگیز بر جای می‌ماند و انسان در خودش احساس ارزش و ارزشمندی می‌کند.

وی ادامه می‌دهد: با برگزاری جشن نیکوکاری در مدارس، دانش‌آموزان خاطره خوشی را در ذهن خواهند داشت و در بزرگسالی با تجربه و آگاهی و شناخت به عنوان وظیفه دینی و انسانی در این امر نیک شرکت می‌کنند.

این مسئول اظهار می‌کند: آموزش و پرورش بسترساز سوق دادن دانش‌آموزان به سمت فرهنگ و ارزش‌های دینی است و در راستای ترغیب و تشویق دانش‌آموزان به سمت معنویت و آشنایی با معارف الهی و اسلامی گام‌های مؤثری برداشته است.

امید است همه با هم با تأسی از پدر و مادر شیعیان همان زن و شوهری که سه شب غذای افطارشان را انفاق کردند، ما نیز در جشن نیکوکاری شرکت کرده و نگذاریم دیو افسردگی و فقر خانواده‌های آبرومند را به زانو درآورد و لبخندی زیبا بر لبان نیازمندان و مستمندان بنشانیم و به این حدیث امام صادق (ع) که فرمود: «هر مؤمنی که به برادر مؤمن خود خیری برساند، به پیامبر (ص) خیر رسانده است»، تحقق ببخشیم.

------------------------------

گزارش از: هاجر عبداللهی

------------------------------

انتهای پیام/77006/ب40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول