اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان همدان خبر داد

همدان دارنده رتبه اول مکانیزاسیون کشاورزی است

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان همدان گفت: شهرستان همدان رتبه اول مکانیزاسیون کشاورزی استان را دارد.

همدان دارنده رتبه اول مکانیزاسیون کشاورزی است

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان،‌ جواد رشیدی ظهر امروز در کارگروه امور اقتصادی و تولیدی بخش کشاورزی شهرستان همدان گفت: 14 هزار و 500 هکتار از زمین‌های کشاورزی شهرستان همدان تحت آبیاری مکانیزه قرار گرفته‌اند.

وی ادامه داد: یک‌هزار و 200 هکتار نیز برای آبیاری مکانیزه ثبت‌نام کرده‌اند و 10 هزار هکتار نیز باقی مانده است.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان همدان با بیان اینکه شهرستان همدان رتبه اول مکانیزاسیون کشاورزی استان را دارد، خاطرنشان کرد: در این زمینه سه میلیارد و 200 میلیون تومان از سهمیه این بخش که چهار میلیارد تومان بوده، جذب شده است.

وی با اشاره به 50 درصد تسهیلات اختصاص یافته به شهر قهاوند گفت: 32 درصد این تسهیلات پرداخت شده است.

رشیدی در ادامه با بیان اینکه 22 طرح کشاروزی در شهرستان در بخش صندوق توسعه ملی برنامه‌ریزی شده، عنوان کرد: اعتبار این طرح‌ها 23 میلیارد تومان است که از این تعداد 21 طرح عقد قرارداده شده است.

وی گفت: طرح‌هایی که با اعتبار بیش از سه میلیارد تومان به وزارت جهاد کشاروزی ارسال شده تا 22 اسفندماه جاری باید اعلام شوند.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان همدان با بیان اینکه در سال‌جاری استان همدان وضعیت بارش خوبی را نسبت به سال‌های گذشته داشته است، افزود: برنامه‌ریزی برای سال آینده در بخش‌های مبارزه با سن، علف‌های هرز و سیاهک انجام شده و پیش‌بینی می‌شود محصولات خوبی تولید کنیم.

وی ادامه داد: مبارزه همزمان سن و علف‌های هرز هم از لحاظ پیشگیری و هم از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه است.

رشیدی با اشاره به سهمیه 25 میلیون لیتری سوخت شهرستان همدان در سال‌جاری عنوان کرد: در بخش کشاورزی و سوخت تراکتورها باید 6 میلیون لیتر نیز اضافه شود که اگر بخواهیم توزیع سوخت را براساس سطح زیرکشت انجام دهیم برخی از بخش‌ها با کمبود سوخت مواجه خواهند شد.

وی با بیان اینکه این طرح در صورتی اجرایی است که میزان سوخت آن افزایش یابد، خاطرنشان کرد: در سال‌جاری برای صرفه‌جویی در انرژی 500 درصد افزایش خاکبرداری داشته‌ایم.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان همدان ادامه داد: در مرغداری‌ها و گلخانه‌ها نیز 20 تا 30 درصد مصرف انرژی کاهش یافته اما طرح مطرح شده اجازه نمی‌دهد سهمیه سوخت بیشتری داشته باشیم.

وی گفت: باید این موضوع را در نظر بگیریم که این می‌تواند مانعی در راه کشاورزان باشد.

رشیدی با اشاره به اینکه زمین‌های زیر کشت سیب‌زمینی از آغاز تابستان پنج هزار و 200 هکتار بوده است، یادآور شد: 234 هزار تن سیب‌زمینی در این ایام برداشت شده است.

وی گفت: در بخش تاسیسات مکانیزه نیز چهار میلیارد و 962 میلیون تومان به میزان 66 درصد اعتبار جذب کردیم.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان همدان گفت: در بخش نظارت بر نهالستان‌ها نیز سه هکتار باغ گردو و سیب کشت شده است.

معاون شرکت نفت و فرآورده‌های سوختی شهرستان همدان نیز توزیع سوخت به زمین‌های کشاورزی را براساس سطح زیر کشت اراضی عنوان کرد که با مخالفت مسئولان جهاد کشاورزی مواجه شد.

مسئول امر سوخت جهاد کشاورزی شهرستان همدان با بیان اینکه تعداد ماشین‌آلات کشاورزی جهت دریافت سوخت براساس سطح زیر کشت به شرکت نفت اعلام شده است، افزود: متاسفانه به دلیل بالا بودن این تعداد، مخالفت شرکت نفت را در پی داشت.

محمد کرمی با اشاره به ایرادات این طرح خاطرنشان کرد: کمبود سوخت در گلخانه‌ها، در نظر نگرفتن سوخت تراکتورها و برخی ماشین‌آلات به دلیل مشخص نبودن مالکیت آن‌ها از مشکلات این طرح است که جهاد کشاورزی، شرکت پخش فرآورده‌های نفتی و کشاورزان را با مشکل روبه‌رو می‌کند.

وی یادآور شد: 300 میلیون لیتر میانگین سوخت سالیانه بخش کشاورزی بود که 169 لیتر آن صرفه‌جویی شد.

انتهای پیام/89035/م30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول