اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون اداره منابع طبیعی شهرستان سنندج:

حراست بیشتر از پارک جنگلی آبیدر مهم‌ترین برنامه سال آینده است

معاون اداره منابع طبیعی شهرستان سنندج تلاش در راستای حفظ پارک جنگلی آبیدر را مهم‌ترین برنامه‌ پیش‌رو عنوان کرد و گفت: آبیدر به عنوان نماد شهر سنندج باید همچون نگینی بدرخشد.

حراست بیشتر از پارک جنگلی آبیدر مهم‌ترین برنامه سال آینده است

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، شاید به جرات بتوان گفت پس از سلامتی مهمترین نعمتی که خداوند به انسان عطا کرده طبیعت پیرامون است، گوهری که اگر قدر آن دانسته نشود، فاجعه‌ای بس بزرگ برای انسان روی خواهد داد.

به بهانه آغاز هفته منابع طبیعی با هادی ایران‌نژاد معاون اداره منابع طبیعی شهرستان سنندج پیرامون این هفته به گفت‌وگو نشستیم.

فارس: چه برنامه‌هایی در هفته منابع طبیعی در حال اجراست؟

ایران‌نژاد: همانگونه که می‌دانید 15 تا 21 اسفند هر سال به نام هفته منابع طبیعی نامگذاری شده است و برنامه‌های این هفته در استان کردستان نیز طبق برنامه تنظیمی و ارائه شده از سوی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور برگزار می‌شود.

برای هر کدام از روزهای این هفته نامگذاری و مناسبت خاصی تدارک دیده شده است و هر روز مطابق برنامه به یک موضوع مرتبط با منابع طبیعی توجه می‌شود.

هدف از برگزاری این برنامه‌ها ارزش دادن به هفته منابع طبیعی و آگاه‌سازی مردم نسبت به درختکاری و پاسداری از این منابع خدادادی است.

فارس: نحوه اطلاع‌رسانی در خصوص عملکرد منابع طبیعی چگونه است؟

اعتقاد دارم این حق نسل‌های آینده است که از طبیعت استفاده کرده و از مزایای آن بهره‌مند شوند و لذا باید اطلاع‌رسانی بیشتری به منظور فواید درختکاری در جامعه امروزی و نیز چگونگی حفظ این نعمت انجام شود.

از نمونه‌های مناسب در اطلاع‌رسانی می‌توانم به آتش‌سوزی چندی پیش در پارک جنگلی آبیدر سنندج که متأسفانه این اتفاقات گاهی به صورت عمدی و گاهی به شکل سهوی رخ می‌دهد و با هر بار آتش‌سوزی بخشی از منابع ما از بین می‌رود، شاهد اطلاع‌رسانی به مردم برای کمک به منابع طبیعی در اطفای حریق بودیم.

البته خوشبختانه در این مورد از طریق کارشناسان و نیروهای ماهر موجود درمنابع طبیعی، عملیات لازم برای جبران خسارات وارده از طریق بذرکاری و پرورش گیاهان متناسب با پوشش منطقه انجام شد.

پیشگیری از تخریب محیط زندگی با فعالیت‌های رسانه‌ای حاصل می‌شود که شایسته است در این راستا خبرنگاران به شکل فعال‌تری وارد موضوع شوند.

باید دانست که پوشش گیاهی منطقه آبیدر به صورت بالقوه آمادگی آتش گرفتن را دارد و حتی با یک سهل‌انگاری کوچک، مانند انداختن ته‌سیگار در این محوطه نیز امکان آتش‌سوزی وجود دارد.

علاوه بر مسئولان و مأموران منابع طبیعی، خود مردم نیز در اطفای حریق و جبران خسارات وارده تلاش وافری داشتند به گونه‌ای که گروه‌های کوهنوردی نیز در این زمینه به یاری ما شتافتند.

لازم است به این نکته نیز اشاره کنم که تلاش در راستای حفظ پارک جنگلی آبیدر و افزایش درختکاری از مهمترین برنامه‌های پیش‌روی این اداره خواهد بود چراکه آبیدر به عنوان نماد شهر سنندج باید همچون نگینی در این شهر بدرخشد و به همین دلیل فعالیت خود را در ارتباط با حراست از آن افزایش خواهیم داد.

فارس: سایر برنامه‌های نهاد متبوع شما در سال آینده چه مواردی است؟

در صورت وجود اعتبار، طرح‌های آبخیزداری را به صورت جدی پیگیری خواهیم کرد. مهار آب‌های سطحی و جمع‌آوری آنها به منظور آبیاری مناطق کشاورزی و احیای جنگل‌ها و توجه به نهالستان‌های مختلف از دیگر برنامه‌های سال 93 است.

نهالستان گریزه سنندج، خاستگاه تولید نهال است و از زمان احداث این مجموعه در دهه 40 تا امروز انواعی از گونه‌های درختی در این نهالستان تولید و مورد مراقبت ویژه قرار داشته‌اند.

نهال‌هایی که به سن 2 سالگی می‌رسند، توسط این نهالستان‌ها مورد تغذیه و مواظبت قرار می‌گیرند و یکی از مهمترین برنامه‌های ما در هفته منابع طبیعی، توزیع نهال است.

در این هفته تعداد زیادی نهال و بنا به خواست مردم در برنامه‌های مختلفی از جمله نماز جمعه امروز در اختیار شهروندان گذاشته می‌شود تا در خصوص حفظ طبیعت همکاری کنند، ضمن آنکه با توزیع نهال در میان دستگاه‌های دولتی نیز آنها را در این امر به مشارکت می‌طلبیم.

فارس: مهم‌ترین دلایل تخریب منابع طبیعی چیست؟

رشد جمعیت و نبود آگاهی، بویژه در میان روستاییان در تخریب منابع طبیعی مهم هستند. به دلیل آنکه زمین در اختیار کشاورزان و دامداران تکافوی زندگی آنها را نمی‌کند، ناچار به استفاده بیش از حد از مراتع برای چرای دام‌های خود می‌شوند که این مسئله آمار تخریب مراتع را بالا برده است.

ما نیز در اینگونه مواقع باید به شکل قانونی برخورد کنیم و چاره‌ای جز ارجاع پرونده به محاکم قضایی نداریم و به همین علت اطلاع‌رسانی بهتر به مردم ضروری است.

البته تدابیری در خصوص واگذاری مراتع به خود مردم دنبال می‌شد و در این طرح‌ها که به صورت سراسری توسط سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور انجام شد، برخی از مراتع به روستاییان واگذار تا خود چگونگی مدیریت آن را بر عهده گرفته و اداره‌کل تنها وظیفه نظارت را انجام دهد.

استقبال اهالی از این طرح مطلوب بود که به عنوان یک نمونه بارز باید از اجرای آن در روستای "سراب قامیش" نام ببرم که از طریق تعاونی مرتع‌داران زمین واگذار و در اختیار روستاییان قرار گرفت.

فارس: کدام گونه‌های گیاهی ما در خطر انقراض قرار دارند؟

گیاه "گون" که برای تثبیت خاک از ارزش بالایی برخوردار است یکی از انواعی است که در معرض تهدید قرار دارد. در گذشته، محوطه‌ای را در اختیار بهره‌بردار با نظارت کارشناسان اداره قرار می‌دادیم تا با پرورش گون از آن برای تولید کتیرا استفاده کنند، اما به دلیل خطر انقراض گون، مدتی است دیگر این کار انجام نمی‌شود.

درخت بلوط هم که گونه غالب بویژه در جنگل‌های بانه، مریوان و کامیاران است، توسط مردم در فصل سرما مورد سرشاخه‌زنی قرار می‌گیرد که این مسئله حیات این درخت با ارزش را نیز مورد تهدید جدی قرار داده است.

گیاه "ون" از دیگر گونه‌های در خطر انقراض است که در اینجا از مردم تقاضا می‌کنم، اگر موردی مبنی بر تخریب این گونه‌ها مشاهده کردند سریعا اطلاع دهند، چراکه نابودی پوشش گیاهی منطقه در درجه نخست، سلامت خود شهروندان را تهدید می‌کند.

باید شعار "هر کردستانی، یک نهال" مورد توجه جدی قرار بگیرد و با فرهنگ‌سازی درست در زمینه کاشت نهال و فواید آن قدم بزرگی در خصوص حفظ و احیای منابع طبیعی برداشته خواهد شد.

------------------------------

مصاحبه از: کیوان قاسمی

------------------------------

انتهای پیام/79012/خ30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول