اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

درخت؛ نعمتی که قیمت ندارد‌

روز درختکاری تنها روزی است که رنگ سیاست و هیچ فرقه‌ای ندارد در این روز که یکی از روزهای به یاد ماندنی نه تنها برای آدمی بلکه برای ستون‌های سبز رنگی است که هم زندگی می‌کنند و هم زندگی می‌بخشند.

درخت؛ نعمتی که قیمت ندارد‌

خبرگزاری فارس- زهرا زنگنه: در این میهمانی همه دعوت هستند برای کاشتن نهال و آب دادن به آن، در این میهمانی کوچک و بزرگ، پیر و جوان، بازیگوش و آرام فرقی ندارد همه می‌توانند بیایند، امروز روزی است تنها برای درخت، روز تولد درختانی که قرار است در دل زمین کاشته شده و سال‌ها بعد ثمره‌شان شکوفا شود.

به بهانه ارج نهادن به نقش درخت در شادابی و طراوت زندگی مدتی است روزهای پایانی زمستان همگان همت کرده و به کاشت درخت می‌پردازند و این روز تنها برای ایرانیان نیست. نخستین بار جولیوس استرلینگ مورتون آمریکایی در سال 1872پیشنهاد کاشت درخت توسط مردم را در یک روز مشخص مطرح کرد و این روز نیز به عنوان روز درختکاری جایی در تقویم‌ها به خود اختصاص داد.

روز درختکاری تنها روزی است که رنگ سیاست و هیچ فرقه‌ای ندارد در این روز که یکی از روزهای به یاد ماندنی نه تنها برای آدمی بلکه برای ستون‌های سبز رنگی است که هم زندگی می‌کنند و هم زندگی می‌بخشند، روزی که برای نخستین بار آدمی را به یاد بلند قامتان استوار روی زمین که همانند ستون‌های محکم ایستاده‌اند می‌اندازد و اینکه یادآوری است برای ما که این‌ها نیز مانند انسان‌ها نفس می‌کشند و نیازمند محبت و دوستی هستند و به نوعی ریه‌های زمین محسوب می‌شوند.

از برکات و الطاف درخت هر چه بگوییم نمی‌تواند بیانگر عظمت و بزرگی‌اش باشد. لطافت فضا، سبزی و امید به زندگی که سپیدی را نثار انسان می‌سازد، سایه مهربانی که پذیرای خستگی‌های تو در گرمای سوزان تابستان است و برکت و شکوهی که به دنیایت می‌دهد و هزاران مهربانی دیگر که این بلندقامتان بی‌منت به تو عرضه می‌دارند و تنها از تو مراقبت و بی‌آزاری را می‌طلبند و تو گاهی یا از سر عمد و یا ناخواسته موجب رنجش خاطرش می‌شوی و غم دنیا را بر دلش می‌گذاری.

کاشت درخت از روزگارانی که هیچ یک به یاد نداریم مرسوم بوده است و در احادیث و روایات نیز سفارش‌هایی در مورد آن به چشم می‌خورد. پیامبر اکرم (ص) فرموده‌اند: مسلمانی که درختی بنشاند و یا زراعتی کسب کند اجر و پاداش صدقه در راه خدا را خواهد داشت.

بی‌شک نقش و اهمیت فضای سبز در زندگی ماشینی امروز بر هیچ فردی پوشیده نیست، از باسوادترین افراد گرفته تا کودکی که هنوز الفبا را یاد نگرفته همه از تاثیر درخت و حضور فضای سبز مطلع هستند. مرضیه سادات فرهادی که در حال حاضر در یکی از روستاهای شهر زندگی می‌کند می‌گوید: دو ماهی است خانه‌مان در قم را رها کرده‌ایم و در یکی از روستاهای خوش آب و هوای شهر زندگی می‌کنیم هوا در این روستا عالی است حضور درختان طراوت و شادابی خاصی به آدمی می‌دهد.

وی می‌افزاید: از زمانی که همسرم مشکل تنفسی پیدا کرده است به دستور پزشک معالجش به این روستا که دارای آب و هوای مساعدی است آمده‌ایم.

 

سرانه کل فضای سبز استان 16 متر است

سرانه استاندارد فضای سبز در دنیا 25 متر برای هر فرد است، اما متاسفانه این میزان در ایران کم است و قم یکی از شهرهایی است که جای خالی فضای سبز و درخت در آن بیداد می‌کند. کمبود این ‌گونه فضاها آدمی را خسته و کسل می‌سازد و تماشای درخت و گل، روح زندگی و امید را نصیبت می‌کند که متاسفانه این حس در قم گم شده است، گرچه سرانه کل فضای سبز استان به 16 متر رسیده، اما هنوز کم است و با سرانه بین‌المللی فاصله دارد.

گرچه فضای سبز قم بسیار کم است، اما نسبت به چند سال گذشته تغییر بسیاری کرده است. مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم با بیان اینکه فضای سبز در قم ناچیز است می‌گوید: مدتی است برای افزایش سرانه فضای سبز در استان گام‌هایی برداشته شده است که در حال حاضر همه تلاش خود را برای افزایش این میزان به کار گرفته‌ایم.

در استان قم از ابتدای اسفند ماه سال جاری برنامه‌هایی برای کاشت درخت طرح ریزی شده است. حسین رضایی نسب می‌گوید: از ابتدای اسفند ماه اقداماتی برای کاشت درخت صورت گرفته است و با اعلام شماره 137 مردم برای کاشت درخت در منازل و مکان‌های تجاری می‌توانند اقدام کنند و تیم‌های کارشناسی پس از تماس مردم برای بررسی و کاشت درخت به منازل افراد مراجعه کرده و اقدام به کاشت درخت می‌کنند و استقبال از این طرح خوب بوده است.

وی با اشاره به اینکه کاشت 250 هزار اصله درخت در دستور کار است اظهار می‌کند: کاشت درخت به صورت خصوصی در منازل و مکان‌های تجاری تا 15 اسفند ماه ادامه دارد اما کاشت درخت و گل‌های فصلی در سطح شهر، میادین و بوستان‌های استان تا انتهای اسفند ماه شهر را به استقبال بهار می‌برد.

مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر قم یکی از اهداف این روز را استقبال از فصل بهارعنوان و بیان می‌کند: با این کار نه تنها به استقبال بهار می‌رویم و طراوت را به شهر هدیه می‌کنیم بلکه به دنبال توسعه فضای سبز شهر نیز هستیم.

رضایی نسب با اشاره به اینکه 228 بوستان در استان وجود دارد خاطرنشان می‌کند: تا انتهای اسفند 10 بوستان دیگر به بوستان‌های استان افزوده می‌شود که با این اوصاف تعداد این فضای سبز در استان افزایش می‌یابد.

وی یادآور می‌شود: برگزاری مراسم جشن و کاشت درخت توسط کودکان در چهارشنبه و بانوان در روز پنجشنبه از جمله برنامه‌هایی است که در قم برای پاسداشت این روز صورت می‌گیرد.

این منشاء انرژی ازموهبت‌هایی است که بی‌منت برای حیات بخشیدن قامت گرفته است و مرواریدی است که نمی‌توان قیمتی بر آن نهاد، اگر درخت نباشد نه ما هستیم و نه نسل‌های آینده که ادامه‌دهنده راه زندگی باشند.

انتهای پیام/78008/ش40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول