اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

7 /ایران گشت/کرمان

بقاع متبرکه کوهبنان میزبان گردشگران نوروزی

آرامگاه 4 امامزاده در شهرستان کوهبنان به عنوان اماکن زیارتی سیاحتی سالانه به ویژه در ایام تعطیلات نوروزی و تابستان پذیرای مسافران و گردشگران است.

بقاع متبرکه کوهبنان میزبان گردشگران نوروزی

به گزارش خبرگزاری فارس از کوهبنان، شهرستان کوهبنان در شمال غربی کرمان و در فاصله 165 کیلومتری مرکز استان و در مرز بین استان کرمان با استان‌های یزد و خراسان جنوبی و بین شهرستان‌های زرند، رفسنجان، راور، بافت، بهاباد و یزد قرار گرفته است.

کوهبنان در حالی که بیش از 2 هزار متر از سطح دریا ارتفاع دارد، دارای آب و هوای معتدل کوهستانی است به‌گونه‌ای که کوه های مرتفعی این شهرستان را احاطه کرده‌اند که بلندترین آنها کوه دوادان با ارتفاع 3660 متر است.

امامزاده‌های کوهبنان

آرامگاه امامزاده سلیمانشـاه در غرب کوهبنان قرار دارد که شجره طیبه این امامزاده به امام جعفر صادق (ع) می‌رسد، شهیدان هشت سال دفاع مقدس در جوار این امامزاده آرمیده‌اند و مردم اموات خود را در اطراف این امامزاده به خاک می‌سپارند.

حدود 400 سال قبل، گنجعلی‌خان حاکم کرمان این محل را بازسازی کرده و اکنون نیز به همت اداره اوقاف استان کرمان تعمیر شده است و به تازگی ساخت گنبد جدید این بقعه متبرکه با همت فرمانداری و اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان و تلاش‌های خستگی‌ناپذیر هیئت‌امنا رقم خورده است.

نسب شریف امامزاده سیّدسلیمان کوهبنان با 12 واسطه به امام جعفر صادق (ع) منتهی می‌شود، وی سیّدی شریف و از بزرگان سادات کرمان بود و در منطقه کوهبنان اقامت داشت.

اکثر اجداد و بنی اعمام او پس از استقرار دولت فاطمی در مصر به مغرب و مصر مهاجرت کردند و شمار اندکی از آنان در کرمان، کرمانشاه و دینور سکنی گزیدند که از جمله آنان همین امامزاده سیّدسلیمان است.

نسب شریف سادات کوهبنان کرمان به او منتهی می‌شود و سپس نام فرزند او محسن که تداوم نسل سیّدسلیمان از اوست را بیان می‌دارد.

به هر حال آنچه ثابت و معلوم است، امامزاده سیّدسلیمان از سادات حسینی و از نسل امام جعفر صادق (ع) است که بنا به قول سیّداحمد کیاگیلانی باید در اواخر قرن ششم هجری وفات یافته باشد و طبق قول سیّدضامن بن شدقم، وفات او در ابتدای قرن نهم هجری اتفاق افتاده است که قول اخیر بعید به نظر می‌رسد و نظریه سید احمد کیا گیلانی اصلح است.

امامزاده بی‌بی عصمت مکانی سیاحتی و زیارتی

بر فراز تپه‌ای بلند در شمال غربی کوهبنان آرامگاهی جلوه می‌کند که محل برگزاری مراسم مذهبی و زیارت اهالی منطقه و دیگر مناطق است.

این مکان در گذشته از چندان شکوه و جلالی برخوردار نبود، اما امروزه با توجه مسئولان و مردم مذهبی کوهبنان به عنوان مکانی سیاحتی و زیارتی شناخته می‌شود که هر سال به ویژه در فصل تابستان پذیرای تعداد زیادی از میهمانان دور و نزدیک است.

نسب شریف امامزاده سیّده بی‌بی عصمت شهرستان کوهبنان با 14 واسطه به امام ششم، امام جعفر الصادق (ع) منتهی می‌شود و وی خاتونی فاضله، متدینه و عظیم‌الشأن بود.

او دختر سیدجلال‌الدین حیدر عریضی از سادات بزرگوار یزد است که به زهد و تقوا آراسته بوده و خاندان او بیش از 500 سال زعامت و رهبری و نقابتِ سادات یزد، کرمان، شیراز و اصفهان را بر عهده داشته‌اند و همه از علما، فقها، نقبا، زهّاد، قضات و اهل خیّر بوده‌اند.

طبق شجره‌نامه و تعداد واسطه‌های آن می‌توان گمان زد که وی در نیمه دوّم قرن هفتم هجری وفات کرده باشد به احتمال قوی، او همسر فرزندِ امامزاده سیّد سلیمانشاه مدفون در کوهبنان است که پسرعموی همین سادات و از تبار امام جعفر صادق (ع) به شمار می‌رود.

مردم معتقد هستند که حضرت بی‌بی عصمت از نوادگان حضرت امام جعفر صادق هستند مردم زیادی از شهرهای اطراف به ویژه شهرستان‌های زرند، راور، بافق، رفسنجان، کـــرمان و ... در ایام تابستان برای زیارت این بزرگـــــــوار به کوهبنان می‌آیند.

این آرامگاه درحال حاضر به دست فرزند مرحوم پورمیرزایی معمار اصلی بنای بقعه در حال مرمت و بازسازی است و طی چند سال گذشته پارک تفریحی ولایت به همت فرمانداری و اداره اوقاف و امور خیریه در تپه‌های مشرف به این زیارتگاه ساخته شده که به زودی شهربازی نیز در این مکان احداث می‌شود.

علت شهرت بقعۀ بی‌بی خاتون معلوم نیست

در فاصله‌ اندکی از کوهبنان مزار یکی از امامزاده‌ها که با 10 واسطه به امام جعفر صادق (ع) می‌رسد، وجود دارد در مقبره این امامزاده، تعمیراتی صورت گرفته است و پیکر مطهر شهدای دوران دفاع مقدس دهستان جور در این مکان به خاک سپرده شده است.

علت شهرت بقعۀ این بانو به بی‌بی خاتون به درستی معلوم نیست در سنگ قبر قدیمی که نام شخصیت مدفون در بقعه را بی‌بی گوهر معرفی کرده، سال 1081 هـ.ق را سال بازسازی بنا معرفی می‌کند.

ظاهراً این سال طبق حروف ابجد همان جمله بی‌بی خاتون است که امروز بقعه به آن شهرت دارد به عبارت دیگر سال تعمیر و بازسازی بقعه که طبق حروف ابجد سال 1081 هـ.ق است بر شخصیت مدفون در بقعه غلبه پیدا کرده است و امروزه بی‌بی گوهر شرف کم‌کم به بی‌بی خاتون، ماده تاریخ بقعه شهرت داده شده است.

از تاریخ تولّد، همسر و تعداد فرزندان بی‌بی گوهر اطلاعی دقیق در دست نیست، امّا بر اساس واسطه‌های نسب او، می‌توان احتمال داد که وی در نیمه نخست قرن ششم هجری وفات یافته است.

روستای ده‌علی کوهبنان

28 کیلومتری شمال کوهبنان واقع است، امامزاده با شش واسطه به امام علی‌ (ع) می‌رسد که عاقبت به دست جاسوسان خوارج در روستای ده‌علی به شهادت رسید.

بدنش در این روستا مدفون و سر مبارک او را در بم نزد حاکم آنجا به طمع اخذ جایزه بردند و سرانجام در باغی دفن شد که امروزه زیارتگاه دوستداران اهل بیت (ع) در بم است.

نسب شریف امامزاده سیّدزید علوی روستای ده‌علی شهرستان کوهبنان با شش واسطه به امام علی ‌(ع) منتهی می‌شود، وی سیّدی بسیار جلیل‌القدر، عظیم‌الشأن و دیندار بود او از شهدای بنام اهل بیت است که بر طبق تذکره‌های محلی به دست عمّال خوارج به شهادت رسیده است.

زید سیّدی جلیل‌القدر و دیندار بود، او به همراه دیگر امامزادگان در قیام بر علیه خوارج شرکت داشت و پس از شکست قیام مذکور تحت تعقیب قرار گرفت و عاقبت به دست جاسوسان خوارج در روستای ده‌علی به شهادت رسید.

قبور این امامزادگان از مراکز تفریحی و توریستی مذهبی در شهرستان کوهبنان است که همواره مورد توجه شهروندان استان کرمان و استان‌های همجوار قرار دارد و امکانات لازم برای حضور گردشگران فراهم است.

..................................................

گزارش از علی‌اصغر نامجو کوهبنانی

..................................................

انتهای پیام/80012/س40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول