اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

6/ایران‌گشت/کرمان

کوهبنان میعادگاه عارفان

در هر گذر از تاریخ با دیار عارف‌پرور کوهبنان فصلی جدید و تازه در بعد اخلاق انسانی گشوده شده است.

کوهبنان میعادگاه عارفان

به گزارش خبرگزاری فارس از کوهبنان، شهرستان کوهبنان که در شمالی‌ترین نقطه استان کرمان قرار گرفته، خاستگاه نجابت‌، عرفان و میعادگاه کرامت‌، بزرگواری و احسان است.

سرزمینی که در زمینه معنویت و فرهنگ غنی اسلامی قامتی به بلندای تاریخ دارد، گویی کوه‌های سر به فلک کشیده کوهبنان از استقامت‌، صلابت و استواری مردم این مرز و بوم شهادت می‌دهد که در هر گذر از تاریخ این دیار عارف‌پرور فصلی جدید و تازه را در بعد اخلاق انسانی گشوده است.

هنوز هم می‌توان از در و دیوار کوهبنان، بام فرهنگی استان کرمان، عطر عرفان و معنویت را با همه‌ وجود استشمام کرد، هنوز هم این دیار بر ستیغ بلند تاریخ صلا می‌دهد‌ که ای شیفتگان کوی معرفت مقدمتان را گرامی می‌داریم و شما را به دریافت آرامش و صفای قلب در سایه یاد خداوند و در فضایی آکنده از معنویت اطمینان می‌دهیم‌.

آری کوهبنان را در چنین حال و هوایی باید تعریف کرد و دیدار آن را از این دریچه باید مورد عنایت و توجه ویژه قرار داد، هر چند که وجود آثار و ابنیه تاریخی فراوان به همراه آب و هوایی لطیف در کنار مردمی مهمان‌نواز‌، مهربان و اهل دل که ادب و معرفت آنان ورد زبان‌ها است این مجموعه را تکمیل می‌کنند‌.

‌کوهبنان در تمام دوران و تاریخ گذشته، محل گشت و گذار سیاحان داخلی و جهانگردان خارجی بوده و جاذبه گردشگری آن با مناظر بدیع، کوه‌های بلند‌، هوای بهشتی و درختان سرسبز از سوی همه‌ آنها تعریف شده است‌.

کوهبنان محلی است، فیض بنیان‌، مردمش از جهالت دور‌، آبش از قنوات جاری و به باغ‌ها و مزارع ساری است، با سرزمینی سرشار از فیض و برکت‌ و با قنواتی که سر‌سبزی ‌و طراوت را به این خطه ارمغان ساخته است.

چه بزرگواری و افتخاری بالاتر از اینکه خداجویان عارف طی تاریخ همواره به شوق حضور در دامنه‌های آرام کوهبنان و برخورداری از پهنه مهربانی‌های مردم این خطه‌، علما‌، فضلا‌، مشاهیر‌، شاعران و بزرگان این شهرستان با طی را‌ه‌های دور و دراز خود را به کوهبنان می‌رساندند تا از فضای ملکوتی آن بهره‌مند شوند.

موقعیت جغرافیایی کوهبنان

شهرستان کوهبنان در شمال غربی کرمان و در فاصله 165 کیلومتری مرکز استان و در مرز بین استان کرمان با استان‌های یزد و خراسان جنوبی و بین شهرستان‌های زرند‌، رفسنجان‌، راور‌، بافق و بهاباد یزد قرار گرفته است.

در حالی که بیش از 2 هزار متر از سطح دریا ارتفاع دارد و دارای آب و هوای معتدل کوهستانی است به‌ گو‌نه‌ای که کوه‌های مرتفعی این شهرستان را احاطه کرده‌اند که بلند‌ترین آنها کوه «دوادان» با ارتفاع 3 هزار و 660 متر است‌.

وجود انواع گیاهان دارویی موجب شده تا بلند‌ترین کوه کوهبنان به نام «دوادان» شهرت داشته باشد، همچنین کوه سرخ با ارتفاع 2 هزار و 800 متری در فاصله‌ سه کیلومتری جنوب شهر قرار گرفته و کوه دراسو‌، کوه هشونی‌، کوه برسمو‌، کوه سردو‌، کوه فتح‌آباد و کوه پنج طاق از دیگر ارتفاعات اصلی شهرستان کوهبنان محسوب می‌شوند‌.

این کوه‌ها معادن بسیاری از جمله زغال‌سنگ‌، خاک نسوز‌، سرب‌، روی‌، آهن‌، فسفات و ...‌ را ‌درون خود جای داده و کارگران زیادی را در اعماق 570 متری زمین مشغول کرده است‌‌.

معروف‌ترین رودخانه‌ کوهبنان «رودخانه شور» است که از کوه‌های اطراف سرچشمه گرفته و در جنوب غرب جریان می‌یابد و در نهایت به شاخه اصلی رود شور در شهرستان بافق ‌می‌ریزد.

هشونی‌، طغرالجرد‌، رشک‌ها‌، جور‌، استاج، همکار‌، بندر‌، ده‌علی و کهن از جمله رود‌خانه‌های فصلی این شهرستان محسوب می‌شوند‌.

مشاهیر و فضلای کوهبنان

در حقیقت شهیدان سرافراز‌، جانبازان دلاور‌، آزادگان حماسه‌ساز و ایثار‌گران قهرمان در دوران دفاع مقدس از جمله مفاخر و مشاهیر بزرگ در جامعه شهرستان کوهبنان هستند که فصل مفاخر و مشاهیر کوهبنان را با نام و یاد این مردان سترگ می‌گشاییم و خاطره فداکاری 174 شهید والا مقام این شهرستان ‌را گرامی می‌داریم.

از جمله مفاخر قرن معاصر‌ آیت‌الله سید یحیی جعفری نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه کرمان، مرحوم علامه سید‌احمد جعفری مفسر قرآن و نهج‌البلاغه‌ و شاعر و حافظ قرآن کریم‌، محمود روح‌الامینی پدر علم مردم‌شناسی‌ ایران را می‌توان نام برد.

‌افضل‌الدین ابوحامد احمد کوهبنانی

از مشاهیر بام فرهنگی استان کرمان‌ در گذشته تاریخ «‌افضل‌الدین ابوحامد احمد کوهبنانی» است، افضل‌الدین از ندیمان خاص ملک ارسلان و دبیر اتابک اعظم و مورد توجه ملک دینار بود و زمانی که برای دیدن مادر خود به کوهبنان می‌آید، او را می‌بیند.

نکته قابل توجه درباره افضل این است که برخلاف سایر نزدیکان به دربار به هیچ‌وجه اندوخته نداشته و در حقیقت به پاکدامنی و پاکی تمام روزگار را گذارنده است.

فضل مدت‌ها در کوهبنان بوده و از او سه اثر مهم باقی است، «عقدالعلی للموقوف العلی»، « بدایع الزمان فی وقایع کرمان» که درباره کرمان نوشته شده و شاهکار اثر افضل است و با نوشتن این کتـاب او را بیهقی کرمانی نام نهادند.

سومین اثر افضل «المضاف الی بدایع الازمان» است که بعد از مرگ ملک دینار که فرزندان او نمی‌توانستند کرمان را اداره کنند و اتابک سعد‌بن‌زنگی از فارس نماینده به کرمان فرستاد، نوشته شده است.

شاه نعمت‌الله‌ ولی‌

شرح حال «شاه نعمت‌الله ولی» در کتب مختلف نوشته‌اند و اکثر کرمانی‌ها در مورد وی اطلاعاتی دارند و کتبی که شرح حال شاه نعمت‌الله ‌را نوشته‌اند در مورد محل تولد او اختلاف نظر دارند.

زمانی که شاه نعمت‌الله در کوهبنان بود به مزار شیخ برهان‌الدین می‌رفت و چون به دروازه «الله‌اکبر» این شهر می‌رسید پای خود برهنه می‌کرد و به زیارت خواجه رئیس‌الدین مشرف می‌شد و به کوهی که نزدیک آن مزار است، بالا رفت و ارادتمندان سید برای نماز به آنجا می‌رفتند.

مقدمات را نزد شیخ رکن‌الدین شیرازی و استاد ایشان شیخ عبدالله یافعی گذرانده ‌بود و مسافرت‌های طولانی و زیادی کرد از جمله مصر‌، مکه‌، هرات‌، تبریز‌، همدان‌، خراسان‌، شیراز و بالاخره کوهبنان و کرمان را باید نام برد.

شاه ‌نعمت‌الله ولی، 23 رجب 834 در کرمان رحلت کرد و پیکر او را به ماهان بردند. اما در زمان‌ شاه نعمت‌الله ‌ولی کوهبنان محل تجمع عرفا شد.

شرف‌الدین کوهبنانی

این شخص در کوهبنان متولد شد و تحصیلات تکمیلی خود را در کرمان به پایان رسانید و کرمان را برای سکونت خود اختیار کرد و اهل سیاست بود در زمان تورانشاه سال‌ 574‌ جزو ارکان دولت بود که تاریخ کرمان درباره او چنین می‌نویسد‌: «یک روز که تورانشاه از شهر خارج می‌شود، تمام ترکان به شهر هجوم آورده و ارکان و اعضای ملت از آن جمله فخرالاسلام شهاب‌الدین و شرف‌الدین کوهبنانی را که از اعضای دولت بودند پاره پاره کردند».

شیخ محمد حاجی

در شرح حال وی تاریخ کرمانیان نامی چنین می‌نویسد که این شخص در یکی از آبادی‌های کوهبنان به نام «شاد‌کام» می‌زیسته و از این شیخ کرامات بسیار دیده شده است.

امیرمجاهد‌الدین کوهبنانی

مجاهد‌الدین فرزند نصیرالدین کوهبنانی بود ‌و نابغه‌ای در امور سیاسی به شمار می‌رفت، زیرا در آن زمان توانست کوهبنان را از یوغ حکام کرمانی و یزدی رها ساخته و خود و فرزندانش مدت مدیدی بر این قسمت از خاک کرمان حکومت کنند.

در کوهبنان محلی که مربوط به آرامگاه مجاهدالدین و یا فرزندانش باشد دیده نشده و چون عده زیادی از عرفا و مشاهیر نزدیک قبر برهان‌الدین مدفون هستند، ممکن است در نزدیکی همین مقبره باشد ‌و معروف است 72 تن از اولیا‌ءالله در این جا مدفون هستند.

‌محمد شهید کوهبنانی

محمد شهید کوهبنانی معروف به هدایت‌علی‌شاه در کوهبنان متولد شد و در شهر کرمان خدمت فضلا تکمیل معلومات کرده است.

وی از دست مولانا عبدالصمد همدانی جام معرفت نوشیده و به دست حسین علی‌شاه خرقه ارشاد پوشیده و در راه مشهد به وسیله تعدادی بلوچ کشته شد و جنازه او را به کوهبنان آورده و در مشرق کوهبنان دفن کردند.

ابواسحاق کوهبنانی

وی از ریاضیدانان مشهور و به نام قرن نهم هجری است که آثار ارزشمندی از این استاد بزرگ از جمله شرح‌المخلص‌، حل مسئله الامثال و الادبار‌، رساله تضعیفیه، شرح ذیج ایلخانی‌، شرح 30 فصل طوسی‌، شرح‌الحساب و هیئت به جای مانده است‌.

رساله‌ ریاضی ابواسحاق کوهبنانی در حال حاضر در دانشگاه سوربن فرانسه در حال تدریس است‌.

فخر‌الدین کوهبنانی

از جمله شاعران توانای ‌کوهبنانی است که هم عصر شاه نعمت‌الله ولی و خواجوی کرمانی بوده است، شیوه او بیشتر به سبک عراقی نزدیک بوده و به نظر می‌رسد که قبر این شاعر و عارف به نام در مجتمع تفریحی و گردشگری عرفا و در محل آرامگاه 72 عارف باشد‌.

برهان‌الدین کوهبنانی

وی از بزرگان قرن ششم هجری است که در عرفان و خداجویی از اعتبار ویژه‌ای برخوردار بوده به گونه‌ای که خواجوی کرمانی شاعر بزرگ و به نام دیار کریمان از وی به نیکی یاد کرده است‌. 

قبر این عارف فرزانه در محله ‌انصار کوهبنان بالای صحرای جزیره قرار داشته و در حال حاضر به کمک میراث فرهنگی و همکاری فرمانداری و شهرداری کوهبنان آرامگاهی برای این عارف در حال ساخت است.

..................................

گزارش از: علی‌اصغر نامجو

..................................

انتهای پیام/80012/ق40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول